اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وقف‌‎های جدید خمینی‌شهر به سمت برطرف کردن نیاز مردم می‌رود

رئیس اداره اوقاف خمینی‌شهر گفت: باید وقف‌های جدید را به سمت نیاز روز سوق دهیم و بیشتر باید به سمت وقف در امور فرهنگی و آموزشی حرکت کنیم.

وقف‌‎های جدید خمینی‌شهر به سمت برطرف کردن نیاز مردم می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از خمینی‌شهر حسن توکلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در شهرستان خمینی‌شهر در مجموع تعداد ۶۸۷ موقوفه وجود دارد، ۵۶۴ عدد از این موقوفات متصرفی، ۱۲۰ موقوفه غیرمتصرفی و ۳ موقوفه اشتراک التولیه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر با اشاره به آغاز هفته وقف گفت: موقوفه متصرفی به این معنا است که اداره آن به عهده اداره اوقاف است، موقوفه غیرمتصرفی نیز به موقوفاتی گفته می‌شود که با نظارت اداره اوقاف و با مدیریت متولی تعیین‌شده توسط واقف موقوفه را اداره می‌کند؛ موقوفات مشترک التولیه نیز هم توسط اداره وهم متولی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ۱۰ بقعه در شهرستان خمینی‌شهر وجود دارد که این بقاع متبرکه دارای گردش مالی بوده و اداره اوقاف به آن‌ها رسیدگی می‌کند که نذورات هر بقعه در همان محل مصرف می‌شود و اجتماع مالی صورت نمی‌گیرد.

توکلی یادآور شد: شاخص‌ترین بقعه شهرستان آستان مقدس امام‌زاده سیدمحمد است که دارای طراز کشوری بوده و حتی از کشورهای مختلف میهمان و زائر نیز داشته‌ایم، شجره‌نامه امام‌زاده سیدمحمد نشان می‌دهد که نسب ایشان با فاصله کم به امام معصوم می‌رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر ادامه داد: رتبه‌بندی‌هایی برای امام‌زادگان به ترتیب بقعه شهرستان استانی و کشوری مشخص می‌شود که می‌توان به عوامل دخیل در این رتبه‌بندی به میزان تعداد زائر، جمعیت شهرستان، میزان اقبال عمومی و نذورات اشاره کرد.

وی افزود: طبق اصطلاحات موجود در اداره معمولاً به امام‌زاده‌ها لفظ بقعه اطلاق می‌شود؛ اما رقبه به اجزا یک موقوفه گفته می‌شود برای مثال اگر بازارچه‌ای وقف است و ۳۰ مغازه دارد ما می‌گوئیم این بازار دارای ۳۰ رقبه است اما کل بازارچه یک موقوفه است.

توکلی با اشاره به وقف‌های جدید در خمینی‌شهر گفت: تعداد وقف‌های جدید در سال جاری به عدد ۷ می‌رسد که بزرگ‌ترین آن وقف ساختمانی با کاربری تجاری اداری و فرهنگی باارزش ۲۰ میلیارد ریال بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: از اول سال تاکنون ۹ سند برای موقوفات اخذشده است؛ که ارزش ریالی آن به ۱۳ میلیارد ریال می‌رسد به‌ تبع این موقوفات ۳۱ رقبه نیز دارای سند شد.

وی با اشاره به کمک‌های صورت گرفته توسط اداره اوقاف شهرستان افزود: از محل موقوفات شهرستان ۵۰ مورد کمک نقدی، ۷۰۰ بسته معیشتی، ۳ هزار ماسک به افراد نیازمند تعلق‌گرفته است و ۱۲ دستگاه ضدعفونی خودکار نیز برای اماکن متبرکه و مساجد تهیه و نصب شد.

توکلی همچنین گفت: از آغاز بهمن‌ ماه سال ۹۸ تعداد ۴۲۷ مورد سند اجاره تمدید و ۲۰۰ مورد رقبات وقف تعیین تکلیف شد تعداد ۶۰ سند دفترچه‌ای به‌ زودی تبدیل به سند تک‌برگ می‌شود. امامزادگان حمیده و رشیده خاتون شهر درچه امام‌زاده سیداشرف و امام‌زاده سید میرمحمد اشرف نیز در مراحل اجرایی ثبت سند است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر با اشاره به برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در امام‌زاده سیدمحمد که با توجه به شیوع بیماری کرونا اکثراً به‌ صورت مجازی بود، گفت: برخی از برنامه‌هایی که برگزار شد با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های شهرستان انجام‌گرفته است، یک نفر از زندانی خمینی‌شهر که دیه غیر عمد داشت توسط درآمد موقوفات آزاد شد.

وی افزود: شهرستان خمینی‌شهر در عرصه قرآنی نیز بسیار مستعد است که در مسابقات قرآن امسال تعداد ۱۲ نفر به‌ عنوان برگزیده به استان معرفی‌شده‌اند که برخی از آن‌ها به مرحله مسابقات کشوری رسیده‌اند.

توکلی ادامه داد: در موقوفه‌های جدید هم وقف منفعتی وهم وقف انتفاعی وجود دارد وقف منفعتی به این معنی است که خود موقوفه درآمد مشخص دارد مانند مغازه‌ها اما وقف انتفاعی نیز باید از خود محل منتفع شود که می‌توان به حسینیه‌ها و مساجد اشاره کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر با اشاره به اینکه نمی‌توان نیت واقفان درگذشته را تغییر داده و با درآمد حاصل از مکان وقف آن را صرف امور غیر نیت وقف انجام داد، افزود: برخی از وقف امروزه دیگر کاربردی ندارد مانند اینکه برای یخچال‌های قدیمی وقفی انجام‌شده که امروزه جایی ندارد و متعذرالمصرف نامیده می‌شود که اداره تحقیق اوقاف با توجه به نیاز روز و نزدیک به نیت واقف گواهی مصرف صادر می‌کند که این صرف کاری دیگر شود.

وی در پایان گفت: نیازسنجی برای وقف جدید انجام‌ شده است که در محل‌های موردنیاز موقوفات جدید انجام گیرد، باید وقف‌های جدید را به سمت نیاز روز سوق دهیم و بیشتر باید به سمت وقف در امور فرهنگی و آموزشی حرکت کنیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۰/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول