به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اولین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با محوریت "تجربیات و چالشهای استقرار یادگیری الکترونیکی" با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش، با اشاره به رویکرد آموزش ترکیبی حضوری و مجازی در دانشگاه ها، گفت: یکی از اصول اساسی تعیین میزان سهم آموزش حضوری و مجازی در آموزش ترکیبی است.
وی گفت: ادامه آموزش های ترکیبی از سیاست های وزارت علوم حتی پس از دوران کرونا خواهد بود؛ اما مهم است که این هدف به چه صورت محقق می شود و در واقع وقتی از آموزش ترکیبی صحبت می کنیم منظور چه سهمی از آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری است؟
*قوانین آموزش انعطافپذیر شد
وی گفت: جایگزینی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری، انعطافپذیری در قوانین آموزش و واگذاری اختیارات به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور که بتوانند تصمیمگیری محلی و دورن مؤسسهای داشته باشند را در آموزش مجازی شاهد بودیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه افزود: راهاندازی وب سایتهای تخصصی در دانشگاهها که هدفشان ترویج آموزش بود و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور علیرغم محدودیتهای بسیار شدید مالی در اواخر سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹، تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رایگان کردن خدمات اینترنی و ارتقای کیفیت اینترنت با توجه به حجم فوقالعاده کاربران در بازهای کوتاه، نظارت و گردآوری اطلاعات در مورد روند اجرا و فرآیندهای آموزش الکترونیکی در کشور، حل مشکلات موردی دانشگاهها و مؤسسات کم برخوردار و مطالعات نظری و پشتیبانی در ۵ ماه گذشته با تشکیل کارگروه مطالعه دوران کرونا و پساکرونا انجام شد.
*چالشهای آموزش مجازی در ادامه راه
وی افزود: در ترم گذشته کاستیهایی در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در تعداد کمی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وجود داشت که امیدواریم در ترم جدید این کاستیها کمتر باشد. آزمونهای الکترونیکی و ارزیابیهای الکترونیک که در ترم گذشته چالش جدی محسوب میشد و در این ترم باید به دستورالعملها توجه داشت و خطاها رو تقلیل داد.
وی گفت: بحث زیر ساختهای سخت افزاری و شبکه ملی اطلاعات و گردش اطلاعات که در ترم گذشته وضعیت قابل قبول بود ولی باید سعی کنیم در این مسیر از دیگر کشورهای جهان عقب نمانیم و نرم افزارها باید مرتب بهروزرسانی شود.
* ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیک
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیک تصریح کرد: در این راستا بحث رتبهبندی دانشگاهها را آغاز کردیم و با کمک انجمن یادگیری الکترونیک که یک انجمن علمی تخصصی است طرح این رتبهبندی را از سه ماه پیش انجام داده و هماکنون این طرح نهایی شده که در چارچوب این طرح دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور وارد یک حوزه رتبه بندی و ارزیابی عملکرد میشوند تا نقاط ضعف و قوتشان مشخص شود.
انتهای پیام/