اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کام تلخ کارگران کارخانه قند ممسنی را شیرین کنید

ورود قوه قضاییه به احیای واحدهای تولیدی و تصمیم جدی رئیس محترم این قوه مبنی بر جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانجات همچنین تاکید فراوان مدیران قضایی استان و شنیدن خبر سفر استاندار فارس به ممسنی، انگیزه ای شد تا یک بار دیگر صدای کارگران کارخانه قند ممسنی را در فضای رسانه منعکس کنیم تا شاید یکی از کارکردهای این سفر، نجات این کارخانه از تعطیلی و خاموشی باشد.

کام تلخ کارگران کارخانه قند ممسنی را شیرین کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، کارخانه قند ممسنی که هم اینک در محدوده شهرستان رستم قرار دارد، به عنوان تنها واحد صنعتی در ممسنی و رستم با ۳۲هکتار مساحت، سه حلقه چاه عمیق، ۵ سیلوی بزرگ پنج هزار تنی، ۱۵۰ باب منزل مسکونی سه و چهار اتاقه، دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی، مسجد و نانوایی با بهترین ساخت و سازها و با قطعات بلژیکی با شرایط آب و هوایی مناسب و برخورداری از مزیت نزدیکی به بندر است.

 این واحد تولیدی، در سال ۷۸ و از طریق سازمان صنایع ملی ایران به دلایل نا مشخص به بخش خصوصی واگذار شد و مدت کوتاهی پس از واگذاری نیز به فعالیت خود ادامه داد اما اکنون سالها است که این کارخانه در تعطیلی مطلق از نظر تولید به سر می‌برد و کارگران این واحد صنعتی مهم در استان فارس نیز همچنان با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و چشم امیدشان به وعده‌های مسئولان برای احیا و راه اندازی مجدد این کارخانه و خروج دوباره دود سفید از این واحد است.

شرایط مناسب آب و هوایی منطقه برای کشت نیشکر و همچنین تولیدات نیشکر استانی, تولید قند و شکر مورد نیاز منطقه و استان، نزدیکی به بندر و امکاناتی که این کارخانه داشت؛ مهم‌ترین دلیل پیگیری تعطیلی این واحد تولیدی است.

یکی از اتفاقات ناگواری که در سال‌های اخیر برای بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل اتفاق افتاده است؛ واگذاری این واحدها با قیمت غیر واقعی به افراد خاص است که فقط برای سوء استفاده‌های مالی اقدام به خرید این واحدها نموده‌اند.

وصول مطالبات کارگران کارخانه قند همچنان مبهم است

کارخانه قند ممسنی نیز به امید احیا شدن به سلطان شکر ایران واگذار شد اما پس از مدتی برخلاف بند ۱۴ قرارداد واگذاری سهام سازمان صنایع ملی ایران، که خریدار حق تعطیلی شرکت را نداشته و مکلف است شرکت را به بهترین نحو ممکن در جهت افزایش تولید و بهره‌وری مناسب اداره نماید؛ این شخص که فقط به منظور گرفتن امتیاز واردات شکر خام و سفید و بر اساس یک معامله صوری و مجهول، مالک این واحد شده بود کارخانه را تعطیل کرد و وام‌های بی‌بهره و کم‌بهره از سند این کارخانه دریافت و در ساخت و ساز برج‌های چندین طبقه در تهران و شهرک ناز کرج اقدام نمود.

مدتی پس از این ماجرا و فروش بخشی از ماشین آلات و دستگاه‌های مهم کارخانه و پرداخت مقداری از مطالبات کارگران، مالکیت به شخص دیگری واگذار شد و پس از مرحله سوم واگذاری، در حال حاضر مالک اصلی کارخانه مجهول و ناشناخته مانده است و هیچ منبعی پاسخگوی سوالات موجود در این زمینه و مطالبات و حقوق و مزایای کارگرانی که برخی از سال ۱۳۷۲ در این واحد مشغول به کار شده‌اند، نیست.

پیگیری چندین ساله کارگران این واحد تولیدی که پرداخت مطالباتشان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اقدامات قضایی نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است و چندین سال است که افراد پیگیر این پرونده، در مسیر استانداری و سازمان صمت استان فارس در رفت و آمدند و این رفت و آمدها نیز همچنان بی نتیجه مانده است.

لزوم تسریع در تعیین تکلیف وضعیت کارخانه قند ممسنی

شنیده‌ها حاکی از این است که در حال حاضر این واحد توسط مراجع قضایی استانی به مزایده گذاشته شده است ولی هنوز به فروش نرسیده است.

لازم به ذکر است که کارگران این کارخانه علاوه بر مشکلات مالی، صدمات خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی فراوانی نیز دیده‌اند که لازم است مسئولان هر چه سریع‌تر در خصوص احیا یا تعطیلی همیشگی این کارخانه اعلام نظر نمایند.

امیدواریم با سفر استاندار فارس به ممسنی، پرونده باز این واحد تولیدی نیز مورد توجه قرار گیرد و کام تلخ کارگران این کارخانه و مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم با راه اندازی مجدد این کارخانه پس از سال‌ها انتظار، شیرین شود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول