اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اجرای طرح نهال کاری در 30هزار هکتار از اراضی ساوه

رئیس منابع طبیعی ساوه از اجرای طرح نهالکاری در سطح30 هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

اجرای طرح نهال کاری در 30هزار هکتار از اراضی ساوه

پوریا حسن پور در گفت و گو با خبرنگار فارس در ساوه با اشاره به اجرای طرح های نهال کاری در سطح 30 هزار هکتار از مراتع این شهرستان اظهار کرد: برای اجرای طرح مذکور 99 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در این راستا از 54 هکتار نیز حفاظت و نگهداری شد.
وی افزود: در سال جاری برای اجرای طرح بیابان زدایی 15 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شد  که شامل حفاظت و قرق در 10 هزار هکتار و بوته کاری در 320 هکتار در منطقه بیابانی طرازناهید از توابع بخش مرکزی این شهرستان است.
رئیس منابع طبیعی ساوه بیان کرد: با اجرای طرح های منابع طبیعی در این شهرستان برای یک هزار نفر اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است که این طرح ها شامل  آبخیزداری، مرتع داری و بیابان زدایی است.
حسن پور ادامه داد: طرح های مذکور در حوزه مرتع داری، آبخیزداری و مقابله با بیابان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا موجب حفظ  و تقویت منابع آب و خاک می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: این شهرستان به دلیل قرارگرفتن در محدوده خشک و نیمه خشک کشور و پایین بودن میزان بارش ها با پدیده بیابانزایی روبروست.
وی با بیان عناوین طرح ها و پروژه های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اظهار کرد: مساحت کل مراتع شهرستان حدود 300 هزار هکتار بوده که می توان  آنها را به سه گروه مراتع خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی کرد.
حسنپور از مراتع خوب به عنوان مراتعی یاد کرد که بیشتر در بخش نوبران پراکنده بوده و معادل 53 هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می دهند و افزود: میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال حدود 25 کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است.
وی بیان کرد: مراتع متوسط نیز که بیشتر در بخش نوبران پراکنده هستند معادل 1500 هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می دهند و میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال 145 کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است، مراتع فقیر نیز بیشتر در بخش مرکزی پراکنده هستند و معادل 79 هزار و 900 هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می دهند که میانگین تولید علوفه خشک این مراتع در سال حدود 100 کیلوگرم در هکتار است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با بیان وضعیت جنگل در این شهرستان گفت: شهرستان ساوه دارای پنج هزار و 280 هکتار جنگل های طبیعی بوده که از نوع درختچه های بادامچه و بنه است. 
حسن پور افزود: همچنین در سال 1360 در مساحت 100 هکتار اقدام به احداث پارک جنگلی شهید چمران شد و در سال 1377 پارک شهید چمران به شهرداری ساوه واگذار شد، همچنین مساحت 20 هکتار از اراضی شهرستان با استفاده از درختچه بادامچه جنگل کاری شده است.
وی با تشریح وضعیت اراضی بیابانی شهرستان گفت: یکی از پیامدهای تخریب منابع طبیعی توسعه بیابانها است که  سالانه 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور ما به بیابان تبدیل می شود که ایجاد طوفان های شن و خاک و مهاجرت های بی رویه و ناخواسته از جمله مخاطرات آن است.
وی تصریح کرد: شهرستان ساوه دارای 85 هزار هکتار اراضی بیابانی است که این اراضی در اثر بهره برداری بی رویه از مراتع، شخم و تخریب و بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیر زمینی به وجود آمده است.
حسن پور توسعه پایدار را در گرو حفاظت از منابع آب و خاک دانست و گفت: در کنار بهره برداری مناسب باید منابع طبیعی خود را برای نسل های آتی حفظ کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول