اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بنای بی‌جان «یخدان میرفتاح» در انتظار اعتبار

دو سال است فصل گردشگری یخدان میرفتاح را سرما زده است، ۹۸ سیلاب تنها یخچال غرب کشور را نشانه قرار داد و دیوارهای تاریخی آن را از هم پاشید و یخدان فرو ریخت، نوروز ۹۹ هم سایه کرونا، توجه به بازسازی را به سکوت برد.

بنای بی‌جان «یخدان میرفتاح» در انتظار اعتبار

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ ۶ ماه اول سال تمام شد و سرازیری گذر ایام رسید اما یخدان میرفتاح ملایر این اثر تاریخی به جامانده از دوره قاجاریه که روزهای نخست سال وقوع سیلاب را روی شانه‌های خشتی و زیر فشار بارش‌های سنگین تاب نیاورد همچنان معطل برای مرمت ماند.

حالا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر هم به رسانه‌ها اعلام کرده است با توجه به شرایط بنا یخدان میرفتاح باید هر چه زودتر اعتبارات لازم برای ادامه روند بازسازی، طاق زدن و محوطه‌سازی آن تأمین شود.

ابراهیم جلیلی در ادامه گفت: دومین اقدام آسیب شناسی و تهیه حصار با اعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیون تومان بود که از محل استانی تهیه شد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با پیمانکار برای مرمت یخدان میرفتاح  عنوان کرد: آواربرداری اولیه و لایه برداری از سستی‌هایی که امکان ریزش داشتند، انجام شده و به قسمت‌های محکم بنا رسیدیم همچنین با جمع کردن جداره خارجی بنا دیوارچینی را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مرمت و بازسازی بنا منتظر اعتباری به مبلغ حدوداً ۲۸۵ میلیون تومان از محل ملی یا مدیریت بحران هستیم که فرماندار و معاون عمرانی استانداری پیگیر این موضوع هستند.

جلیلی با بیان اینکه اساس بنای یخدان میرفتاح سالم است، گفت: قسمت پایینی یخدان که محل نگهداری یخ است، شش متر در عمق زمین است که بدنه و کف سنگی دارد و با توجه به اینکه یک سازه آبی است، صدمه‌ای ندیده و در واقع گنبد بنا که به منظور جلوگیری از عدم تابش مستقیم نور به یخ و نگهداری آن طی مدت زمان بیشتر ساخته شده، فرو ریخته است.

وی تأکید کرد: بارندگی به مرور زمان به بنای سالم صدمه می‌زند و با توجه به شرایط این بنا باید هر چه زودتر اعتبارات لازم برای ادامه روند بازسازی، طاق زدن و محوطه سازی آن تأمین شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با بیان اینکه بازسازی بنا دارای طرح ناظر است، ادامه داد: این بنا که نماد و اثر تاریخی شهر است، باید اصولی مرمت شود که بتواند خود را حفظ کند.

فروردین ماه سال ۹۸ بخشی عظیمی از این بنا بر اثر شدت ریزش برف و باران فرو ریخت که مستندسازی از وضع موجود (فتوگرامتری) نخستین اقدام انجام شده در بحث مرمت یخدان میرفتاح در میراث فرهنگی بوده است.

دو سال است که فصل گردشگری یخدان میرفتاح را سرما زده است، سال ۱۳۹۸ سیلاب تنها یخچال غرب کشور را نشانه قرار داد و دیوارهای تاریخی آن را از هم پاشید و یخدان فرو ریخت، نوروز ۹۹ نیز سایه کرونا، توجه به بازسازی را به سکوت برد و همچنان بارش‌های پراکنده جان این بنای تاریخی را بی‌جان کرد.

یخدان میرفتاح بنای خشتی است که توسط فردی به نام میرفتاح ساخته شده و در ۲ کیلومتری جاده ملایر به بروجرد قرار دارد ، این بنا فرم گنبدی پلکانی دارد و در ساخت آن از مصالح خشت، سنگ نتراشیده و آجر استفاده شده است و برای در امان ماندن یخچال از گرمای هوا ۲ ردیف خشت برای عایق‌بندی بنا بکار رفته و سطح خارجی بنا با خاک رُس سفیدی پوشانده شده تا جذب گرمای کمتری داشته باشد.

این یخچال دارای ۲ ورودی است که یکی به شکل دهلیز و برای ریزش و تخلیه یخ و دیگری به رفت و آمد مردم اختصاص دارد و با پلکانی به بخش انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود و دارای ارتفاعی حدود ۱۲ متر از سطح تا گنبد و چهار متر ارتفاع از سطح تا منبع ذخیره یخ است.

این اثر تاریخی، در کنار دیگر اماکن و آثار شهرستان ملایر بخشی از هویت مردم آن را به تصویر می‌کشد و اتفاق ناخوشایند ریزش آن خاطره تلخی را بر ذهن علاقه‌مندان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی گذاشت.

این موضوع به اندازه‌ای ناراحت‌کننده بود که از همان زمان وقوع حادثه مسوولان امر به دنبال راهی بودند تا هر چه سریعتر بتوانند مرمت و بازسازی آن را به سرانجام برسانند، اداره کل میراث فرهنگی استان در مراحل نخست آسیب‌شناسی، ضعف‌های ساختاری، دلایل ریزش و برآورد اعتبار مورد نیاز این بنا را بررسی و در کنار آن فرماندار ویژه ملایر نیز در تکاپو برای تخصیص اعتبار و کمک به مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح بود و موضوع به طور جد در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول