اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

دانشگاه تبریز قطب مهم زیرساخت داده‌های مکانی کشور

رئیس دانشگاه تبریز می‌گوید: دانشگاه تبریز جزو قطب‌های مهم SDI وGIS در کشور است و سالانه تعداد زیادی از کارشناسان متخصص این رشته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دانشگاه تبریز قطب مهم زیرساخت داده‌های مکانی کشور

خبرگزاری فارس از تبریز، رئیس دانشگاه تبریز اظهار دارد: با توجه به اینکه سامانه SDI سامانه‌ای بین رشته‌ای است و رشته‌های مختلف در شکل‌گیری فرآیندهای آن با همدیگر ارتباط دارند، از این‌رو می‌­توان با تنظیم و تدوین سرفصل‌های نظری و عملی دانشجویان را به‌عنوان کارشناسان و تصمیم‌گیران آتی جامعه با این سیستم و نحوه کاربرد آن در رشته‌های مختلف تحصیلی آشنا و زمینه اجرای بهینه این سیستم را در جامعه تضمین کرد.

میر رضا مجیدی، استاد تمام گروه آموزشی شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه تبریز بوده و ریاست دانشکده شیمی، مدیر اتاق فکر استان آذربایجان‌شرقی، مدیر امور پژوهشی و روابط بین‌الملل دانشگاه تبریز، رئیس بیمارستان ولیعصر گیلانغرب، مدیرگروه آموزشی شیمی تجزیه، عضویت در انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و دانشگاه ولونگونک استرالیا، عضویت در هیأت مؤسس انجمن الکترو شیمی ایران، عضویت در انجمن شیمی آمریکا از سوابق اجرایی این استاد دانشگاه تبریز است.

برای اینکه با نحوه همکاری دانشگاه تبریز در ایجاد و اجرای SDI استان بیشتر آشنا شویم گفت‌وگویی با دکتر مجیدی، ترتیب دادیم که ماحصل آن در ادامه تقدیم حضور می‌شود:

فارس: لطفا به‌عنوان پرسش اول بفرمائید دانشگاه تبریز در ایجاد و توسعه SDI استان چه جایگاهی دارد؟

هم‌چنانکه مستحضرید، دسترسی به داده‌های مکانی با کمیت و کیفیت مناسب یکی از اصول مهم برنامه‌ریزی بوده و بیش از 80 درصد داده‌های مورد نیاز تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را در هر بخش به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تشکیل می‌دهد.

با توجه به رسالت سازمانی دانشگاه در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای آموزش و گسترش زیرساخت‌­های توسعه در جامعه و نظر به اقتضای نقش دانشگاه‌­های نسل سوم در زمینه ارتباط دانشگاه با جامعه و جوابگوئی به نیازهای جامعه، دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت­‌های آموزشی لازم برای گسترش سیستم‌ها و سامانه‌های نوین در راستای بهبود برنامه‎ریزی بهتر برای ارتقاء رفاه و خدمات در جامعه دارند.

بنابراین، دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از مراکز مهم آموزش عالی کشور و منطقه شمال‌غرب کشور از ظرفیت بالای علمی و پژوهشی در ایجاد و توسعه SDI در استان برخوردار است و می‌تواند علاوه بر تربیت نیروی انسانی ماهر لازم برای ایجاد و گسترش این سامانه در سطح استان توسط اساتید دانشگاه، در فعالیت‌­های پژوهشی خود به ارائه راهکارهای مناسب در زمینه نحوه گسترش SDI، مطالعات تطبیقی در خصوص مزایا و معایب سیستم در میان سازمان‌ها و آحاد جامعه، آسیب‌شناسی و بررسی موانع فرهنگی، حقوقی و اجتماعی اجرای طرح و ارائه راهکار به متولیان امر بپردازد.

فارس: دانشگاه تبریز و مراکز آموزش عالی استان چه نقشی در پرورش نیروی متخصص در این زمینه دارند؟

با توجه به اینکه سامانه SDI سامانه‌ای بین رشته‌ای است و رشته‌های مختلف در شکل‌گیری فرآیندهای آن با همدیگر ارتباط دارند، از این‌رو می‌­توان با تنظیم و تدوین سرفصل‌های نظری و عملی دانشجویان را به‌عنوان کارشناسان و تصمیم‌گیران آتی جامعه با این سیستم و نحوه کاربرد آن در رشته‌های مختلف تحصیلی آشنا و زمینه اجرای بهینه این سیستم را در جامعه تضمین کرد.

 همچنین می­‌توان با استفاده از ظرفیت بالای علمی اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف تحصیلی امکان به‌روزرسانی سیستم براساس مقتضیات زمانی را فراهم آورد تا سیستم منحصر به دوره خاصی نشود و به مرور زمان مشمول پویایی و تنوع خدمات گردد. دانشگاه تبریز می‌تواند با استفاده از اساتید متخصص و روش‌های آموزشی مدرن به تربیت کارکنان و نیروهای سازمان‌های مختلف در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جهت آشنایی و اجرای این سیستم بپردازد.

فارس: در ارتباط با وضعیت SDI و GIS دانشگاه تبریز در سطح کشور و مجامع بین‌المللی صحبت کنید.

دانشگاه تبریز جزو قطب‌های مهم SDI وGIS در کشور است و سالانه تعداد زیادی از کارشناسان متخصص این رشته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌­شوند. همچنین هر سال تعداد زیادی از مقالات و پژوهش‌های اساتید این دانشگاه در مجلات و پایگاه‌­های علمی معتبر جهان نمایه شده و جزو مقالات پراستناد قرار می‎گیرند.

 همکاری با دانشگاه­‌های معتبر اروپایی در زمینه SDI و GIS، پذیرش چند دانشجوی بین‌المللی در مقطع دکترای و پسادکترای، اجرای طرح‌های پژوهشی مهم با دانشگاه‌های اروپایی، اجرای طرح‌­های مختلف پژوهشی و اجرائی در سطح سازمان‌ها و ادارات مختلف و دریافت چندین مورد گرنت پژوهشی از طرف اساتید این دانشگاه بخشی از ظرفیت‌های موجود است.

فارس: دانشگاه تبریز چگونه می‌­تواند در اجرا و پشتیبانی موفق SDI استان و راه‌اندازی SDI سازمانی مشارکت نماید؟

دانشگاه تبریز به‌عنوان مهم‌ترین مرکز آموزش عالی در شمال‌غرب کشور با زیرساخت‌­های آموزشی مناسب و اساتید توانمند می‌تواند جوابگوی نیازهای آموزشی، پژوهشی و اجرائی برای راه­‌اندازی سامانه SDI باشد و با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت زمینه اجراء و پشتیبانی این طرح را فراهم سازد.

دانشگاه تبریز آمادگی دارد ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای کارکنان و کارشناسان ادارات مختلف به تربیت نیروی انسانی ماهر بپردازد. همچنین با تدوین و تنظیم سرفصل‌های آموزشی متناسب با هر رشته آموزش‌های تخصصی لازم را جهت فراگیری این سامانه به دانشجویان مهیا نماید. دانشگاه تبریز امکان فعالیت پژوهشی در زمینه آسیب‌شناسی، ارائه راهکار و مطالعات تطبیقی در زمینه مزایا و معایب طرح و امکان به‌روزرسانی و پویایی سامانه را دارد.

این دانشگاه با توجه به موقعیت خاص اجتماعی و جغرافیایی یکی از سازمان‌های بزرگ استان به شمار می‌رود و به مثابه شهری در دل تبریز در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های استانی و شهری از جایگاه خاصی برخوردار است، از این‌رو ارائه داده‌های مکانی مورد نیاز طرح و اطلاعات راجع به پدیده‌های طبیعی، منابع انسانی و فرهنگی، ویژگی­‌های اجتماعی و اقتصادی (نظیر آمارگیری نفوس و مسکن)، توپوگرافی (شامل عوارض جغرافیایی، اسامی اماکن و داده‌­های ارتفاعی)، نوع پوشش زمین، هیدروگرافی، کاداستر، منابع آب، محیط زیست و... موجود در دانشگاه تبریز می­‌تواند مسوولان امر را در اتخاذ تصمیم‌گیری ­بهتر برای شهر تبریز یاری کند، از این‌رو به‌عنوان یک سازمان آموزشی و فرهنگی با احساس نیاز به فراگیر شدن راه‌اندازی سامانه SDI آمادگی کامل برای مشارکت در طرح و اجرای آن در سطح استان را دارد.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول