اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«شاهنامه کردی» و خالق آن را بشناسید/شاهنامه کردی بن‌مایه‌ای برای روایت سرگذشت قهرمانان حماسی است

شاهنامه یا رزم‌نامه کردی اثر سیدایوب نقشبندی مجموعه‌ای گوناگون از روایت‌های حماسی و پهلوانی ایرانی است که خیلی قبل‌تر از فردوسی سرایش آنها شروع شده است، شاهنامه کردی و شاهنامه فردوسی در بعضی زمینه‌ها اشتراکاتی دارند و از جنبه‌های زیادی هم متفاوتند.

«شاهنامه کردی» و خالق آن را بشناسید/شاهنامه کردی بن‌مایه‌ای برای روایت سرگذشت قهرمانان حماسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدایوب  نقشبندی شهریورماه سال ۱۳۴۲ در دهستان امروله از توابع شهرستان سنندج متولد شد.

وی دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی و سال‌هاست که به تدریس در دانشگاه مشغول است و در زمینه پژوهش و تحقیق در ادبیات فارسی و ادبیات کردی فعالیت می‌کند.

کتاب‌های شرح پانزده نامه از منشآت خاقانی شروانی و ادبیات جهان از دیگر تالیفات وی و همچنین وی مقالاتی را در مجلات معتبر علمی، پژوهشی، ادبی و فرهنگی به چاپ رسانده که شامل «چهره‌شناسی رستم یک دست و ستیزه‌گری و همگرایی او با رستم زال»، «نگاهی به شاهنامه‌سرایی و رزم‌نامه‌سرایی در ادب کردی»، «آمیختگی مفاهیم شعری ماموستا نالی با مفاهیم  شعری شاعران پارسی زبان»، «ابر انسان از دیدگاه نیچه و تاثیر اساطیر یونان بر اندیشه او»، «نمادگرایی و اسطوره‌گرایی در زندگی انسان»، «دیو شناسی در  ادب حماسی کردی»، «سنجش روایت داستان سیاوش در شاهنامه کردی با روایت شاهنامه فردوسی» و چندین آثار دیگر است.
 
این پژوهشگر در همایش‌های بین‌المللی و ملی از جمله، چهارمین همایش بین‌المللی زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ در کشور گرجستان، دوازدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه رازی کرمانشاه و هشتمین همایش علمی متن پژوهی ادب حماسی در دانشگاه علامه طباطبایی مقالاتی را ارائه داده است.

شاهنامه یا رزم‌نامه کردی، مجموعه‌ای گوناگون از روایت‌های حماسی و پهلوانی ایرانی است که خیلی قبل‌تر از فردوسی سرایش آنها شروع شده و بعداز فردوسی هم ادامه داشته است.

بخش بیشتر ادبیات حماسی کردی در فرهنگ شفاهی مردم قرار دارد و تعداد کمی از آنها مکتوب شده‌اند، شاهنامه کردی و شاهنامه فردوسی در بعضی زمینه‌ها اشتراکاتی دارند و از جنبه‌های زیادی هم متفاوتند.

تاریکی و روشنایی به صورت مشخص مرزبندی نشده‌اند و فضایی مجزا از دنیای دوگانه شاهنامه فردوسی را تجسم می‌بخشد، شاهنامه کردی اثری حماسی و بازمانده از دوره  باستانی ساکنان زاگرس‌نشین ایران است و ویژگی‌های یک اثر حماسی را دارد و می‌تواند در پهنه ادب حماسی ایرانی جایگاه خاصی داشته باشد، همچنین راهگشای مسیری است که باعث می‌شود به بسیاری از بن‌مایه‌ها و آبشخورهای اصلی داستان‌ها و سرگذشت قهرمانان حماسی پی ببریم و در راه شناخت حقیقی لایه‌های پنهان استوره‌ها و حماسه‌های ملی گام برداریم.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول