اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

همه گفتند «نه» جرج بوش گفت: بعله!

سال 2001 پس از حملات 11 سپتامبر به آمریکا سوال این بود که آیا آمریکا به افغانستان حمله می‌کند؟ بسیاری از کارشناسان نظامی گمان‌ می‌کردند آمریکا این اشتباه تاریخی را تکرار نمی‌کند و پاسخشان خیر بود. ولی «جرج دبلیو بوش» گفت آری!

همه گفتند «نه» جرج بوش گفت: بعله!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: با وجود قدرت نظامی آمریکا که اصلا با توان نظامی افغانستان قابل مقایسه نبود، چه مشکلی برای حمله به این کشور وجود داشت؟ چرا کارشناسان نظامی حمله را عاقلانه نمی‌دانستند؟ شکست طالبان و قطع حمایتشان از گروه القاعده که آمریکا آن را مسئول حملات ۱۱ سپتامبر می‌دانست به اشغال نظامی افغانستان منجر می‌شد و همین برای کارشناسان نظامی مایه تردید شده بود.

نگاهی به تاریخ نشان می‌داد اشغال افغانستان، اشتباه بزرگ است. پیش از آمریکا دو ابرقدرت در افغانستان شکست خورده بودند و این کشور «گورستان امپراتوری‌ها» بود. اولین‌بار ارتش بریتانیا در سال ۱۸۳۹ میلادی سراغ افغانستان رفت و همان‌جا ماندگار شد و نتوانست با پیروزی برگردد! تا سال ۱۹۱۹ که افغانستان بریتانیا را شکست داد در مجموع ۳ دوره جنگ‌های گسترده میان این دو کشور رخ داد؛ با تلفات زیاد از هر دو طرف و خرابی و ویرانی بسیار برای افغانستان و هزینه‌های نظامی سنگین برای بریتانیا. آخر سر هم بریتانیا شکست‌خورده از افغانستان خارج شد و نتیجه اینکه در سال ۱۹۱۹ افغانستان به استقلال دست ‌یافت.

افغانستانی‌ها با کمترین امکانات، ارتش مجهز و بزرگ بریتانیا را از کشورشان بیرون کردند

ویتنام شوروی!

چند دهه پس از استقلال افغانستان، ابرقدرت دیگری در خاک این کشور شکست خورد. ارتش شوروی در دفاع از حکومت کمونیستی در افغانستان در سال ۱۹۷۹ میلادی خاک این کشور را اشغال کرد. شوروی با حدود ۱۳۰ هزار سرباز به افغانستان حمله کرده بود و اوایل کار همه چیز خوب به نظر می‌رسید؛ قدرت نظامی برتر در دست شوروی بود و پیروزی‌اش حتمی و قاطع تلقی می‌شد. ولی افغانستانی‌های مسلمان، حکم جهاد داشتند علیه اشغالگر کمونیست. جنگی شروع شد که در آن بیش از ۲۰۰ هزار مجاهد افغانستانی با اسلحه سبک و مهمات ناچیز، سروقت ارتش ابرقدرت آن روزگار رفتند و نبرد طولانی افغانستان مشهور شد به «جنگ ویتنام شوروی»!

تا سال ۱۹۸۹ که شوروی از خاک افغانستان خارج شد، ارتش متجاوز ۱۴ هزار کشته داد و ۵۴ هزار مجروح. ۵ میلیون نفر از مردم عادی و غیرنظامی افغانستان نیز در خارج این کشور آواره شدند و ۳ میلیون نفر مجروح و بیش از یک میلیون نفر کشته برجای ماند. افغانستانی‌ها خون دادند، ولی خاک ندادند.

ارتش شوروی در حال خروج از افغانستان

وعده بازگشت سربازان

آمریکایی‌ها چه کردند؟ همان اشتباه تاریخی را تکرار کردند و سربازانشان را فرستادند به گورستان! ۷ اکتبر ۲۰۰۱ عملیات «آزادی پایدار» برای حمله به افغانستان آغاز شد و حدود یک ماه بعد حکومت طالبان سقوط کرد؛ ولی پیروزی برای آمریکا دور و بسیار دورتر از این حرف‌ها بود! آمریکا و متحدانش ۱۳ سال جنگیدند و روی خوش ندیدند تا اینکه در سال ۲۰۱۴ نمایشی جدید اجرا کردند. بخشی از نیروهایشان را از افغانستان خارج کردند و گفتند عملیات قبلی تمام شد و حالا عملیات دیگری داریم؛ «نگهبان آزادی»! از آن موقع تا حالا هنوز آمریکایی‌ها در افغانستان درگیرند و روسای‌جمهوری و کاندیداها وعده بازگشت سربازان به خانه را می‌دهند تا رأی بیاورند!


در نخستین هفته‌های حمله به افغانستان تصاویری از قدرت ارتش آمریکا به جهان مخابره می‌شد. حالا سال‌هاست که عکس‌ها وضعیت سربازان آمریکایی را گوشزد می‌کند!

آمریکایی‌ها در افغانستان حدود ۲۵۰۰ کشته داده‌اند و بیش از ۲۰ هزار مجروح. از سال ۲۰۰۶ هم حدود ۴۰ کشور از جمله اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کمک آمریکایی‌ها رفته‌اند و آن‌ها هم کشته داده‌اند. تکلیف افغانستانی‌ها که مثل همیشه تاریخ مشخص است، اما باید دید آمریکایی‌ها تا چه مدت دیگر می‌توانند در گورستان امپراتوری‌ها دوام بیاورند.     

تابوت‌های آمریکایی برای جنگ‌های آمریکایی!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۶ مهر مصادف با ۷ اکتبر میلادی و ۱۹ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «ابومعشر بلخی» منجم مشهور ایرانی در سال ۱۷۱ قمری
ـ رحلت آیت‌الله «سیدمرتضی لنگرودی» فقیه مشهور در سال ۱۳۸۳ قمری
ـ درگذشت «توماس رید» فیلسوف اسکاتلندی در سال ۱۷۹۶ میلادی
ـ زادروز «نیلز بور» فیزیکدان مشهور دانمارکی در سال ۱۸۸۵ میلادی
ـ بمباران شیمیایی شهر سومار توسط ارتش بعث عراق در سال ۱۳۶۶ شمسی
ـ افتتاح برج میلاد تهران در سال ۱۳۸۷ شمسی
ـ زادروز «ایرج افشار» پژوهشگر فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران در سال ۱۳۰۴ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول