اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

هدف از حماسه اربعین حسینی، ترسیم سبک زندگی مهدوی است

کارشناس امور دینی گفت: حماسه اربعین حسینی برای این است که به ما سبک و شکل زندگی مهدوی را تعلیم دهد و همواره ما را در مسیر حق و در برابر باطل استوار کند، این حماسه بزرگ و سفارش شده، پیام ماندگاری حق و زوال باطل را به جهان مخابره می‌کند.

هدف از حماسه اربعین حسینی، ترسیم سبک زندگی مهدوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، در آستانه روز بزرگ اربعین حسینی هستیم. روزی که تمام عاشقان و محبان و مریدان حضرت شمس‌الضحی(ع) آرزو دارند در جوار بارگاه نورانی و ملکوتی امام حسین و برادر باوفایشان تنفس کنند و احیا شوند.

اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممانعت دولت عراق از پذیرش زوار خارجی، تعداد بیشماری از عاشقان 72 ملت جهان به ویژه ایران اسلامی توفیق حضور در سرزمین کربلا را ندارند.

بر همین اساس و برای آشنا شدن با حماسه عظیم اربعین حسینی و اهداف آن و همچنین چگونگی رسیدن به کمال در روز اربعین حسینی با توجه به محروم شدن از زیارت عتبات عالیات با حجت‌الاسلام رضا متوسل کارشناس امور دینی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: حماسه اربعین حسینی چه نقشی در سبک زندگی اسلامی دارد؟ 

متوسل: حماسه اربعین حسینی در واقع زائیده فرمایش و ندای لحظات پایانی حیات حضرت سیدالشهدا(ع) است که فرمودند: هل من ناصر ینصرنی، آیا کسی است که به ندای ولی‌خدا لبیک بگوید و به نصرت او بشتابد. 

این حماسه در واقع پاسخی است به این سوال و دعوت امام و به یک تعبیر دیگر اگر در سال 61 هجری امام به حق و ولی خدا امام حسین بود، اکنون امام و ولی خدا امام زمان است و این حماسه به معنای دعوت برای یاری امام زمان تلقی می‌شود. 

حماسه اربعین حسینی برای این است که به ما سبک و شکل زندگی مهدوی را تعلیم دهد و همواره ما را در مسیر حق و در برابر باطل استوار کند، این حماسه بزرگ و سفارش شده، پیام ماندگاری حق و زوال باطل را به جهان مخابره می‌کند. 

فارس: چرا اولیاء الهی و بزرگان دین ما به زیارت اربعین حسینی تاکید و سفارش ویژه دارند، رمز و راز این تاکید چیست؟ 

متوسل: پیامبر اکرم(ص) در حدیث شریفی می‌فرمایند: "حسین از من است و من از او هستم". این طبیعی است که امام حسین(ع) از پیامبر باشد چرا که نوه ایشان و از صلب ایشان است اما معنای اینکه پیامبر اکرم(ص) از امام حسین(ع) است، چیست؟ 

این مطلب و سوال اساسی باید موشکافی شود، چه بسا منظور از این تعبیر این است که دین خدا و رسول او به واسطه خون مطهر و پاک سیدالشهدا(ع) احیاء شد. افرادی که پس از دوران امان علی‌(ع) حکومت را به دست گرفتند به دنبال نابودی دین مبین اسلام بودند. 

اما حرکت و نهضت امام حسین(ع) و حماسه ایشان به همراه اهل‌بیت پاک و مطهرشان باعث شد مکتب و دین اسلام زنده شود و پس از آن به اقصی نقاط جهان منتقل شود، در واقع خون و حماسه کربلا باعث جلوگیری از تحریف اسلام شد. 

بر همین اساس است که در روایات بر زیارت امام حسین(ع) و کربلا تاکید و سفارش شده است، بقا دین منوط به بزرگداشت حماسه حضرت سیدالشهدا(ع) است، هیچکدام از اهل بیت اربعین ندارند اما خود اهل ‌بیت، حماسه اربعین حسینی را احیا کردند و بر اهمیت و گسترش آن تاکید کردند و همه این مسائل به این دلیل است که ترویج مکتب حسینی ظلم را از بین می‌برد. 

فارس: امسال اربعین حسینی به دلیل وضعیت فعلی با جمعیت کمتری برگزار شد، آیا می‌توان گفت که کرونا حماسه اربعین را کم شکوه کرده است؟ 

متوسل: اتفاقا بعکس. امسال با توجه به وضعیت فعلی زوایای دیگری در پاسداشت اربعین حسینی برای ما احیا و زنده شد، امسال اتفاقات و جریاناتی پیش آمد که در سال‌های گذشته به آن توجه نمی‌شد، بحث همدلی و مواسات که از ابتدای شیوع کرونا توسط رهبر معظم انقلاب بیان و فرمایش شد از جمله این مسائل بود که امسال به صورت وسیع اجرا شد. 

مسائل فعلی باعث شد که ما با شیوه‌های جدید و دیگری از نحوه عزاداری آشنا شویم و عزای امام را به درون خانه و خانواده ببریم، خیلی از مردم آرزو داشتند که در منزل برای ارباب خود اشک بریزند و مجلس ماتم بگیرند و امسال این اتفاق افتاد و مجلس عزا به خانه و خیابان و محله کشیده شد. 

"محله‌های حسینی و هر خانه یک موکب" از پویش‌هایی بوده امسال خوشبختانه با قدرت اجرا شد، این همان اتفاقات مثبت و با برکتی بود که در سایه کرونا در ایام محرم و اربعین حسینی اجرا شد. 

فارس: عدم تشرف امسال به عتبات عالیات بلاست یا امتحان؟ 

متوسل: بر اساس منطق قرآن و روایات اهل‌بیت لحظه به لحظه حیات انسان بر اساس امتحان است که از جانب خدای متعال صورت می‌گیرد، هر اتفاق و پیشامد بد و خوبی که برای همه ما پیش می‌آید را باید یک امتحان الهی تلقی کنیم که خدای متعال می‌خواهد بداند که ما می‌توانیم از این امتحان سربلند خارج شویم یا خیر. 

این بیماری و ویروس از جهتی بلا، امتحان و آزمایش برای شیعیان است. خدای متعال می‌خواهد بداند که اگر موانع بر سر راه شیعیان قرار گیرد آیا شیعیان دست از عرض ارادت برمی‌دارند، یا اینکه به دنبال روش‌های دیگری هستند تا شعائرالهی را پاسداشت کنند که بحمدالله مردم ایران اسلامی در این آزمایش سربلند خارج ‌شدند.

فارس: افرادی که امسال توفیق تشرف نداشتند، چه کنند تا از قافله عاشقان و زائران امام حسین(ع) جا نمانند؟ 

متوسل: متاسفانه امسال از حضور در مراسم اربعین حسینی محروم شدیم اما این محرومیت به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانیم در این قافله عاشقی قرار گیریم، به تعبیر شاعر گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم، بعد منزل نبود در سفر روحانی. 

طبیعی است که ما از پیاده‌روی اربعین محروم شدیم، اما اتفاقات دیگری وجود دارد که ما می‌توانیم آن را رقم بزنیم از جمله قرائت و تدبر در زیارت‌نامه‌هایی است که مقام معظم رهبری به آن توصیه کردند و در مفاتیح الجنان موجود است. 

امیدواریم به این زیارتنامه‌ها مقید باشیم و در منازل و محله‌های خود با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مراسم سوگواری برپا کنیم. 

همچنین می‌توانیم نذورات خود را جهت‌دهی کنیم به این معنا که نذورات بهداشتی میان مردم توزیع شود و غذاهای تبرکی دسته‌بندی شده به مردم اهدا شود و عمل دیگر اینکه اگر دوستانی در کربلا موجود هستند، می‌شود از آنها درخواست شود تا به جای جامانده‌ها زیارت نیابتی به جا بیاورند. 

فارس: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود فرمودند که این روزها خطاب به امام حسین(ع) شکوه کنیم تا بلکه مورد عنایت ایشان قرار گیرد، شکوه تا چه مقدار در این وادی عشق تاثیرگذار است؟ 

متوسل: در روایات و ادعیه ما بحث شکوایه مسئله محرز است که در ادعیه ما گاهی اوقات از نفس خود شکوایه می‌کنیم یا در آن دعای معروف غیبت، از محرومیت از حضور پیامبر اکرم(ص) و غیبت امام زمان(ع) خطاب به خدا شکایت می‌کنیم. 

ما دلخوش به این بودیم که امسال در ایام اربعین حسینی به پابوسی امام خود رهسپار شویم اما امسال از این کنگره عظیم محروم شدیم و این شکوه به این معنا است که خطاب به خدا اعلام کنیم که ما بسیار مشتاق زیارت امام حسین(ع) بودیم اما این توفیق از ما سلب شد و شکوه ما برای این است که نام ما جزو زائران اربعین حسینی باشد. 

در واقع این شکوه و گلایه از امام نیست بلکه گلایه از خودمان است که چه بسا اعمال و رفتار ما باعث شد که از امام فاصله بگیریم و امسال محروم شویم، در مسیر عشق‌ورزی، شکوه نقش مهمی دارد. 

فارس: سخن پایانی؟

متوسل: ما عاشق اربعین و زیارت اهل بیت عصمت و طهارت هستیم. امیدواریم خدای متعال رزق زیارت ائمه اطهار در دنیا و شفاعت این خاندان را در آخرت به همه ما عطا نمایند و امسال نام ما را در کنار زائران اربعین حسینی به ثبت برساند. 

گفت و گو از محسن یوسفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول