اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاهش 14 درصدی تجارت بین‌المللی در جهان/ کاهش 34 درصدی صادرات کشور

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در مجموع 14 درصد تجارت بین‌الملل جهان کاهش پیدا کرده است، گفت: کشورهایی که بیشتر درگیر شده و مرزهایشان بسته شده کاهش بیشتری دارند حتی برخی کشورهای اروپایی 50 درصد و تولید ناخالص چین پس از 40 سال کاهش یافته است.

کاهش 14 درصدی تجارت بین‌المللی در جهان/ کاهش 34 درصدی صادرات کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حمید زاد بوم ظهر امروز در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی و اشتغال و توسعه صادرات استان زنجان، با بیان اینکه موضوع صادرات غیرنفتی و توجه به این موضوع از مباحث مهمی است که همواره در کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در استان زنجان با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، این بحث همواره مورد تاکید مسؤولان بوده و طی سنوات گذشته اقدامات خوبی در راستای توسعه صادرات انجام شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بیشتر کالاهای صادراتی استان زنجان به ترکیه، آلمان، ایتالیا، ازبکستان، بلاروس، مجارستان و ارمنستان انجام می‌شود، تصریح کرد: اغلب کالاهای وارداتی استان زنجان ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و صنعتی است.

وی با تأکید بر لزوم افزایش صادرات غیرنفتی اظهار کرد: موضوع صادرات غیرنفتی ضرورت غیر قابل انکاری است که حمایت از آن به وظیفه همه دستگاه‌ها تبدیل شده است.

زادبوم با اشاره به کاهش 34 درصدی صادرات در کشور 11 درصدی در استان زنجان گفت: استان زنجان وضعیت خوبی دارد که اگر مشکلات بسته شدن مرز و مشکلات صادرات شمش روی نبود قطعا شاهد افزایش صادرات بودیم.

صادرات 13.5 میلیارد دلاری کشور

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نیمه نخست امسال 13.5 میلیارد دلار صادرات و 16.7 میلیارد دلار واردات انجام شده است، ادامه داد: در نیمه نخست امسال 13.5 میلیارد دلار صادرات و 16.7 میلیارد دلار واردات انجام شده است که این میزان عملکرد، کاهش 34 درصدی ارزش صادرات  را در کشور نشان می‌دهد.

زادبوم با اشاره به اینکه در مجموع 14 درصد تجارت بین‌الملل در جهان کاهش پیدا کرده است، گفت: کشورهایی که بیشتر درگیر کرونا شده و مرزهایشان بسته شده کاهش بیشتری دارند و حتی برخی کشورهای اروپایی شاهد کاهش 50 درصدی هستند که تولید ناخالص چین نیز پس از 40 سال کاهش یافته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری در اقتصاد داریم به طوری که تولید صادراتی در کشور جا نیفتاده و تولید بیشتر بر اساس نیاز است، تصریح کرد: کشورمان ظرفیت صادراتی 100 میلیارد دلاری به 15 کشور همسایه را دارد.

وی با بیان اینکه نامگذاری جهش تولید از سوی رهبر انقلاب هوشمندانه بوده است و جهش تولید با جمعیت ثابتی که داریم نیازمند جهش صادرات است، افزود: باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در استان زنجان بیشتر تعهدات ارزی مربوط به شرکت‌هایی است که با ورود موقت کالا صادر می‌کنند، یادآور شد: در گذشته آیین‌نامه‌های بانک مرکزی در رابطه با این واحدها مشخص نبود ولی حال مقرر شده مابهالتفاوت صادرات و واردات از آنان دریافت شود که متاسفانه این مهم در بخشنامه بسته حمایتی به گونه‌ای اعلام شده که این مصوبه به 50 درصد مطالبات گذشته و همه مطالبات پس از تاریخ تصویب رعایت شود، همچنین مقرر شده تا دو ماه زمانبندی اعلام شده برای تصفیه افزایش یابد.

تحقق صادرات 100 میلیون دلاری در استان زنجان

در ادامه این جلسه استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه هدفگذاری صادراتی امسال استان زنجان  220 میلیون دلار بود که در نیمه اول سال 100 میلیون دلار آن محقق شده است، گفت: به ازای هر تن صادرات زنجان 6 برابر بیشتر از صادرات کشور ارزش دارد و از آنجایی که 75 درصد صادرات استان مربوط به شمش روی است خام فروشی نکرده و ارزش افزوده بالایی دارد.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه ارزش واردات زنجان نصف کشور است که نشان می‌دهد کالای ساخته‌ شده و نهایی از گمرک استان وارد نمی‌شود، گفت: مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید عمده واردات استان زنجان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 13 کشور صادراتی از 40 کشور مقصد صادراتی استان، در یک و نیم سال گذشته ایجاد شده است و گمرک صادراتی بناب در حال فعالیت است، گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی مقرر شد به کل ارزش افزوده باید تعهد ارزی داده شود که همین موضوع موجب شده صادرات برخی واحدهای تولیدی به صفر برسد که پیگیری‌های بسیاری در این زمینه انجام شد تا اینکه این مسئله در حال حل شدن است، چرا که این مهم نمونه دور زدن تحریم‌ها است.

سند اشتغال روستایی برای همه روستاهای استان زنجان تدوین شده است

استاندار زنجان با اشاره به تدوین سند روستایی و سند اشتغال در زنجان گفت: سال گذشته سند اشتغال روستایی برای همه روستاها تدوین و به فرمانداران تحویل شده است.

حقیقی با اشاره به اینکه 314 میلیارد تومان از ابتدای سال به استان تسهیلات ابلاغ شده که 60 میلیارد تومان آن هنوز جذب نشده است، گفت: اگر از سرجمع اعتبارات 200 میلیارد تومان به استان اعتبار بیشتر داده شود، استان می‌تواند به همه درخواست‌های واقعی پاسخ دهد و با توجه به شرایط کرونایی موجود، اختیارات بیشتری به کمیته نظارتی استان داده شود.
وی با اشاره به افتتاح نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف کشور در زنجان، عنوان کرد: همه تلاش‌های مدیریت استان بر توسعه این امر خواهد بود و زنجان شایسته آن است که مرکز اولین‌ها باشد.

وی افزود: از سال 1397 هفت واحد جدید افتتاح شده و سال گذشته نیز 11 واحد به چرخه بازگشته است که سبب شد در این زمینه سال گذشته زنجان رتبه اول کشوری داشته باشد، افزود: 90 درصد هدف‌گذاری صادراتی استان در نیمه نخست سال محقق شده است.

90 درصد هدف‌گذاری صادراتی استان محقق شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه گفت: 90 درصد هدف‌گذاری صادراتی استان در نیمه اول سال محقق شده است.
در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، با بیان اینکه امروز نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف در کشور در زنجان افتتاح شد، اظهار کرد: زنجان یکی از پایلوت‌های اصلی کشور برای صادرات فرش انتخاب شده و این امر زمان و انرژی زیادی را شامل شده است.

ناصر فغفوری در رابطه با توسعه صادرات استان، ادامه داد: بخش عمده صادرات استان در بخش صنایع معدنی در قالب شمش روی است، ولی متاسفانه در نیمه نخست امسال چون مرز ترکیه بسته بود واحدها به مشکل خوردند و بازگشت ارز حاصل از صادرات و واردات ورود موقت، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی افزود: تاکنون 90 درصد هدف‌گذاری صادراتی استان در نیمه نخست سال محقق شده ولی اگر این مشکلات نبود استان می‌توانست صادرات بالایی را ثبت کند.

فغفوری با اشاره به نوع تجارت استان عنوان کرد: در گمرک استان همه واردات در حوزه مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است و در طی سال‌های اخیر با بهره‌برداری از واحدهای جدید، صادرات نیز کالاهای ساخته‌ شده و یا نیم‌ساخته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: در ابتدای سال 1393 دو هزار 500 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری صنعتی استان بود که با افتتاح واحدهای جدید در سال‌های اخیر، این میزان به 10 هزار میلیارد تومان رسیده و با افتتاح‌های آتی این شاخص از مرز 15 هزار میلیارد تومان خواهد گذشت.

رتبه دوازدهم استان زنجان در حجم سرمایه‌گذاری

فغفوری خاطرنشان کرد: استان در گذشته رتبه 18 را در رتبه‌بندی حجم‌سرمایه‌گذاری داشت که حال این مهم به رتبه 12 رسیده و نشان از آن دارد که توسعه استان بر محور توسعه صنعتی بوده و استان توانسته زنجیره تولید را در بخش نساجی، فولاد و سنگ‌های تزئینی تکمیل کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به عدد 40 اظهار کرد: هر چیزی که می‌بینیم آیت و نشانه خداست و انسان با چهل عدد تمام و کمال است به طوری که ماموریت موسی در کوه طور 40 روز طول کشید و اینکه پیامبر اسلام در 40 سالگی مبعوث شد.

آیت‌الله علی خاتمی با اشاره به برگزار نشدن آیین پیاده‌روی اربعین افزود: امسال زیارت اربعین حسینی در خانه‌ها خوانده شود و ساعتی انتخاب شود تا جوانان و سایر کودکان و اعضا در خانه باشند تا همه در این امر مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/73005/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول