اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

گذران یک ماه زندگی در «ملسوخته» با یک تانکر آب/ آرزوهای بزرگ بچه‌های کوچک روستا

روستای ملسوخته در دیر مشکل آب دارد و هرخانواده ماهانه تنها یک تانکر 10 مترمکعبی آب با هزینه 500 هزار ریال سهمیه دارد که به دلیل داشتن دام و استفاده‌های مختلف، این سهمیه کافی نیست و نیازمند تدبیر و تصمیمی جدید است.

گذران یک ماه زندگی در «ملسوخته» با یک تانکر آب/ آرزوهای بزرگ بچه‌های کوچک روستا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، روستای مل‌سوخته از توابع بخش بردخون استان بوشهر در 21 کیلومتری مرکز بخش و هفت کیلومتری شرق خلیج فارس واقع شده و دارای قدمتی طولانی است.

این روستای 9 خانواری شامل 19 نفر زن و 18 مرد  و شغل بیشتر آنان کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری است که همه آنان نسبت خویشاوندی دارند و دارای فامیلی کشکولی هستند.

روستای ملسوخته دارای یک واحد آموزشی ابتدایی به نام دبستان امت است که در سال 1358 تأسیس شده و یک باب مسجد و دو حسینیه دارد و بافت جمعیتی متشکل از 5 لیسانس، یک نفر دیپلم، 21 نفر زیردیپلم و 12 نفر بی‌سواد است.

ملسوخته خلوت‌تر از همیشه

روستایی پرجمعیت در گذشته که امروزه به دلیل مهاجرت برخی از ساکنان به شهرها و مناطق همجوار، خلوت‌تر از همیشه به نظر ‌می‌رسد و مشکلاتی مانند عدم وجود آب لوله‌کشی سالم، نبودن جاده آسفالته آنتنی و عدم جاده دسترسی به دریا، مردم این روستا را آزار می‌دهد.

نداشتن وسایل و امکانات ارتباطی مانند تلفن ثابت، اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی باعث شده تعدادی از خانواده‌ها با وجود دلبستگی و وابستگی به زادگاه خود عزم دیار غربت کنند و روستا به مرور خلوت و آزاردهنده شود.

مردم روستا به همت مسؤولان در سال 82 از نعمت برق برخوردار شدند و چند سال قبل با تلاش بخشداری بردخون جاده شنی بدون آسفالت دسترسی به جاده اصلی احداث شد اما در فصل بارندگی، رفت و آمد به این روستا سخت و دشوار می‌شود.

به تازگی پارکی ساده با وسایل ابتدایی برای بازی و سرگرمی بچه‌های روستا ایجاد شده که بیشتر اوقات فرزندان روستا به بازی کودکانه خود مشغولند و گاه سکوت سنگین محله را با صدای شادی و هلهله می‌شکنند.

این روستا مشکل آب دارد و هرخانواده ماهانه تنها یک تانکر 10 مترمکعبی آب با هزینه 500 هزار ریال سهمیه دارد که به دلیل داشتن دام و استفاده‌های مختلف، این سهمیه کافی نیست و نیازمند تدبیر و تصمیمی جدید است.

ساختمان دبستان امت با مشارکت جهادسازندگی وقت، اداره آموزش و پرورش، خیرین و اهالی روستا در سال 61 بنا شد و پس از سال‌ها از احداث آن، در سال 96 به همت متانول کاوه شهرستان دیر، کلاس جدیدی برای دانش آموزان ساخته شد و تجهیزاتی نو به آن اختصاص یافت و دارای سیستم هوشمند شد.

امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر مدارس و کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند دبستان کوچک امت با چهار دانش آموز بدون تعطیلی فعالیت دارد و دانش آموزان با امید به آینده، با اراده قوی و قدرتمندتر از غول کرونا برای ساختن ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

آرزوهای بزرگ فرزندان روستا

آنان از آرزوهای فردای خود می‌گویند: زهرا کشکولی برای پزشک شدن تلاش می‌کند، عباس میدری در رویای مهندس شدن است، علی‌اصغر کشکولی می‌خواهد که معلم شود و یاسمن کاظمی در اندیشه پرستاری است.

مدیر و آموزگار آنان حسین محمدی که سابقه‌ای 31 ساله دارد با عشق و علاقه در روستایی خارج از محل سکونتش با دانش آموزان همراه است، او که سال 1370 در سن 20 سالگی کارش را در روستای اختر شهرستان کنگان آغاز کرده امروز در سال پایانی خدمت است و پس از 22 سال مدیریت و سال‌ها تلاش در تربیت فرزندان ایران اسلامی با افتخار یاد می کند و روستای ملسوخته را ایستگاه پایانی خود می‌داند.

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بردخون با تجلیل از مردم این روستا گفت: مردم روستای ملسوخته افرادی معتقد و پایبند به ارزش‌های دینی و مذهبی هستند و حاضر نیستند اعتقادات خود را فراموش کنند.

ظهیر محمودی با بیان اینکه دبستان امت از مدارس پویا و پیش‌رو در منطقه است، افزود: دستگاه تعلیم و تربیت برای حمایت از فعالیت همه مدارس بویژه مدارس کم جمعیت، تلاش می‌کند و از همه ظرفیت و توان درون و برون‌ سازمانی در این راستا بهره می‌برد تا این مدارس نیز با حضور دانش آموزان مستعد به شکوفایی برسد.

روستای ملسوخته در انتظار توجه

امید آن می‌رود مدیران امروز جامعه، مردم دیار ملسوخته را دریابند و به انتظارات و خواسته‌هایشان توجه کنند تا این عزیزان نیز در خانه و کاشانه خود بمانند و به جور روزگار روستای خود را برای زندگی بهتر ترک نکنند.

بی‌شک دانش آموزان این مدرسه، مدیرانی خلاق و تلاشگر خواهند شد و برای پویایی و توسعه زادگاه خود می‌کوشند و اگر اراده‌ای برای ساختن روستایشان باشد این روستا به کارگاهی در مسیر پیشرفت و سازندگی قرار تبدیل خواهد شد.

گزارش: نامجو زحمتکش

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول