اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طلاب جهادی پای کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی در شیراز/ عدم دریافت وجه از خانواده متوفیان

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری با تکذیب شایعه دریافت وجه از سوی خانواده‌های اموات کرونایی گفت: اگر از فردی وجهی دریافت شده است بنده پاسخگو خواهم بود.

طلاب جهادی پای کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی در شیراز/ عدم دریافت وجه از خانواده متوفیان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از ابتدای شیوع کرونا ماجرای دفن اموات کرونایی یکی از چالش‌های جدی پیش روی مسئولان و خانواده‌های متوفی بود تا اینکه گروه‌های جهادی با محوریت گروه جهادی شهید مسرور به صورت داوطلبانه مسئولیت این کار مهم را عهده‌دار شدند و بر اساس وظیفه شرعی به‌صورت داوطلبانه اقدام به غسل و تدفین اموات کرونایی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کردند.

پس از گذشت شش هفت ماه از این ماجرا زمزمه‌هایی از واگذار کردن کار توسط گروه‌های جهادی شنیده شد تا جایی که درخواست به پرداخت پول‌های هنگفت جهت تدفین از خانواده از سوی شهرداری به عنوان متولی ماجرا نیز به گوش رسید

در این راستا خبرگزاری فارس جهت پیگیری صحت و سقم ماجرا به بررسی موضوع پرداخت.

در این راستا، رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز در پاسخ به خبرنگار فارس پیرامون تغسیل و تدفین اموات کرونایی در شیراز گفت: غسل و دفن اموات واجب کفایی بوده که هر مسلمانی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما باتوجه به شرایط شیوع بیماری در جامعه و اهمیت این کار، بیش از ۵۰ طلبه زن و مرد بصورت خودجوش، داوطلب انجام کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی در شیراز شدند.

علی پارسازاد با اشاره به اینکه، تغسیل اموات کرونایی در دارالرحمه و با هماهنگی مسئولان آنجا صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: طلبه‌ها به‌صورت جهادی و از ابتدای شیوع کرونا برای انجام تغسیل و تدفین اموات کرونایی حاضر شده‌اند و پس از فراگیری آموزش‌های لازم و با فراهم آوردن امکانات لازم از سوی سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز همچون آماده‌سازی غسالخانه، مواد شوینده مورد نیاز آنها، گاز کلر که دستگاه آن از تهران تهیه شد و سایر امکانات و پشتیبانی‌های لازم در طی چندین ماه گذشته مشغول تغسیل و تدفین اموات کرونایی در شیراز بودند.

 هیچ هزینه‌ای از کسی برای تغسیل اموات کرونایی گرفته نمی‌شود و اگر از کسی هزینه‌ای گرفته شده به سازمان مراجعه کند و بنده پاسخگو خواهم بود.

وی با رد شایعه دریافت وجوه چند میلیونی از خانواده‌های متوفی کرونا عنوان کرد: هیچ هزینه‌ای از کسی برای تغسیل اموات کرونایی گرفته نمی‌شود و اگر از کسی هزینه‌ای گرفته شده به سازمان مراجعه کند و بنده پاسخگو خواهم بود.

این مقام مسئول افزود: کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی به پیشنهاد طلبه‌ها و باهماهنگی جامعه روحانیت مبارز بصورت جهادی بوده و بابت آن هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده‌اند.
وی با اشاره به طولانی شدن کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی بیان کرد: به‌علت طولانی شدن این اتفاق، طلبه‌ها پیشنهاد واگذاری کامل کار تغسیل و تدفین اموات را به شهرداری داشتند که ما نیز پذیرفتیم.

جابجایی اموات توسط شرکت‌های خصوص انجام می‌شود و به همین منظور هزینه‌هایی را نیز دریافت می‌کنند که این هزینه هیچ ارتباطی با شهرداری شیراز ندارد.

پارسازاد درباره جابجایی اموات با ماشین‌های مخصوص این کار گفت: جابجایی اموات توسط شرکت‌های خصوص انجام می‌شود و به همین منظور هزینه‌هایی را نیز دریافت می‌کنند که این هزینه هیچ ارتباطی با شهرداری شیراز ندارد.

وی در این راستا از برنامه‌ریزی مجموعه شهرداری شیراز برای تجلیل از طلبه‌های جهادی که در این مدت کار تغسیل اموات کرونایی را انجام می‌دادند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

امکانات و زیرساخت‌های تغسیل اموات کرونایی توسط شهرداری فراهم شده است

سخنگوی شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه دارالرحمه شیراز زیرنظر شهرداری نبوده و با مدیریت هیئت امنا اداره می‌شود، به خبرنگار فارس گفت: یک مجموعه خاص برای تغسیل و تدفین اموات کرونایی در دارالرحمه توسط شهرداری شیراز تشکیل شده است که به‌صورت مجزا از سایر اموات این کار را انجام می‌دهند.

سعید نظری افزود: جمعی از روحانیون جهادی شامل زن و مرد در طول هفته در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی زیرنظر حجت‌الاسلام محی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز در امر تغسیل اموات کرونایی مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به وظیفه شهرداری در پروسه تغسیل و تدفین اموات کرونایی عنوان کرد: ما شهرداری را مکلف کردیم که کلیه امکانات لازم و زیرساخت‌ها را برای طلبه‌ها تهیه و در اختیارشان بگذارد.

طلاب بدون هیچ مزدی و به‌صورت جهادی در این کار کمک کرده تا تمامی اعمال شرعی لحاظ شده و غسل، کفن، نماز و تدفین به‌درستی صورت پذیرد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که طلاب بدون هیچ مزدی و به‌صورت جهادی در این کار کمک کرده تا تمامی اعمال شرعی لحاظ شده و غسل، کفن، نماز و تدفین به‌درستی صورت پذیرد.

عضو شورای شهر شیراز از نظارت جدی نماینده وزارت بهداشت بر تمامی مراحل غسل و تدفین خبر داد و گفت: اموات کرونایی در قطعاتی که در بهشت احمدی برای آنان در نظر گرفته شده و برخی از اموات نیز که پیش از این قبری برای خود در دارالرحمه خریداری کرده‌اند، با رعایت تمامی پروتکل‌ها و موارد بهداشتی دفن می‌شوند.

نظری نیز با تکذیب دریافت وجه از خانواده‌های اموات کرونایی و پرداخت وجه به طلبه‌های جهادی اظهار داشت: از بخشی از طلبه‌های جهادی پیش از این توسط نماینده ولی‌فقیه تجلیل به‌عمل آمد و ما نیز بزودی در مراسمی از آنان در مراسمی تجلیل خواهیم کرد، اما آنها بابت غسل و کفن و دفن اموات هیچ هزینه‌ای نه از خانواده‌ها و نه از شهرداری طلب نکرده‌اند.

واگذاری کامل تغسیل و تدفین اموات کرونایی به شهرداری از اول آبان

دبیر جامعه روحانیت شیراز نیز در این راستا  به خبرنگار فارس گفت: گروه‌های جهادی روحانیون شامل زن و مرد همچنان مشغول فعالیت و تغسیل و تکفین و تدفین اموات کرونایی هستند.

حجت‌الاسلام محی‌الدین طاهری با ذکر اینکه این گروه‌های جهادی متشکل از ۶۰ طلبه هستند، اظهار داشت: کلیه فعالیت‌ها در خصوص تغسیل و تدفین اموات کرونایی زیر نظر ما انجام شده اما هیچ‌کدام هیچ هزینه‌ای از هیچ‌کجا دریافت نکرده‌اند.

قرار است کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی را از اول آبان‌ماه به طور کامل به شهرداری واگذار کنیم اما همچنان نظارت کار با روحانیون خواهد بود

وی در ادامه از عدم توجه و تقدیر مدیران و مسئولان از این گروه‌های جهادی گلایه کرد و بیان داشت: قرار است کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی را از اول آبان‌ماه به طور کامل به شهرداری واگذار کنیم اما همچنان نظارت کار با روحانیون خواهد بود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که احساس مسئولیت طلبه‌های جهادی نسبت به انجام اقدامی که بسیاری نسبت به آن بی‌توجه یا بی‌اهمیت بوده‌اند بسیار ارزشمند است؛ چرا که این گروه به‌صورت کاملا خودجوش و داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشت معنوی و تنها بر اساس احساس وظیفه شرعی در این راه سخت قدم گذاشتند و شایسته است که به بهترین نحو ممکن از آنها تقدیر و سپاس‌گذاری شود.

انتهای پیام/ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول