اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تعرفه قیمت های پست ثابت می‌ماند/ راه اندازی قطارهای پستی

مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعرفه قیمت‌های پست ثابت می‌ماند، گفت: باتوجه به جا به جایی سالانه ۳۰۰ میلیون مرسوله و برای تسریع در زمان رسیدن محموله‌ها، قطارهای پستی راه اندازی می‌شود.

تعرفه قیمت های پست ثابت می‌ماند/ راه اندازی قطارهای پستی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با تأسیس اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد. در دوره  امیرکبیر  تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ داد و پست نوین بنیان‌گذاری شد. در این دوره سرویس‌های پستی منظم بین شهرها ایجاد، تعرفه‌های پستی تعیین و قوانین پستی نیز به تصویب رسید.

در سال ۱۲۸۸ وزارت پست تشکیلاتی نو یافت و با اداره تلگراف ترکیب و وزارت پست و تلگراف نامیده شد. در اواخر سال ۱۳۰۸ با خرید سهام شرکت تلفن، وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت. سپس در سال ۱۳۶۷ شرکت پست با عنوان «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به عنوان یک شرکت مستقل دولتی تأسیس شد.

این شرکت در سال ۱۳۹۴ از «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به «شرکت ملی پست» تغییر ساختار داد تا امکان فعالیت دو اپراتور خصوصی به عنوان اپراتورهای پستی کشور فراهم شود. هدف از تغییرات قانونی و ورود بخش خصوصی به این حوزه، کاهش هزینه‌ها برای شرکت پست بوده است.

برای شنیدن همه آنچه در شرکت ملی پست در حال انجام است با رمضانعلی سبحانی فر مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران  ساعاتی را به گفت‌وگو نشستیم.

رمضانعلی سبحانی فر مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران  حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این شرکت دارد. وی درباره ویژگی‌ها ، برنامه های پیش رو ، انگیزه کارکنان، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ خدمت رسانی ، ماموریت شرکت ملی پست و زندگی در شرایط بهداشتی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی می‌کند.

آنچه در گفت‌وگوی ما با رمضانعلی سبحانی فر می‌خوانید:

*  راه اندازی قطارهای پستی برای تسریع زمان رسیدن مرسولات 

* ۳۰ درصد ترافیک مرسولات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی است

* محصولات صنایع دستی از لیست کالاهای تجاری خارج شود 

* نرخ قیمت تمام شده با تعرفه فاصله دارد

* برای جلوگیری از فشار به قشر کم‌درآمد تعرفه قیمت های پست ثابت می‌ماند

* خرید اینترنتی جایگزین خدمات قدیمی پست شده است

فارس: اولویت شرکت ملی پست چیست و ریل گذاری آن به چه سمتی است؟

سبحانی فر: شرکت ملی پست وظایف حاکمیتی دارد از طرفی معتقدم تا زمانی که بخش خصوصی در ارائه خدمات نداشته باشیم تمام خدمات پستی باید با قدرت و انسجام انجام شود. اولویت ما بر اساس قوانین ارائه خدمات پستی در سراسر کشور در یک برنامه‌ریزی منسجم حاکمیتی است. در واقع بر اساس اصل ۴۴ قانون  تسهیل و ارائه پستی تاکید شده است. از طرفی باید بگویم خدمات پست از لایه‌های مختلف جامعه از روستا و دورترین نقاط تشکیل شده که ما برای تغییراتی که تکنولوژی ایجاد کرده نیازمند زیر ساخت هستیم تا خدمات بهتر ارائه دهیم. اکنون خرید اینترنتی جایگزین خدمات قدیمی پست شده است اما باید نظارت بر ارائه خدمات در شبکه‌ مجازی و شبکه فیزیکی به شکل مناسب در قالب ۳ مقوله سرعت، دقت و امنیت انجام شود.

* راه اندازی قطارهای پستی برای تسریع زمان رسیدن مرسولات 

فارس: آیا شرکت ملی پست تغییراتی در ارائه خدمات دارد؟

سبحانی فر: بله ، در شبکه فیزیکی اکنون در بخش جاده ارسال مرسولات به صورت ریلی انجام می شود در واقع شهرهای اهواز، مشهد، شیراز، اصفهان و بندرعباس در یک ماه گذشته ارائه خدمات به صورت ریلی موفقیت آمیزی داشته‌اند، البته باید بگویم درصدد خریداری واگن اختصاصی هستیم تا قطارهای پستی راه‌اندازی کنیم که فاز اول آن از یک ماه گذشته شروع شده است.

فارس: درباره ارتقای شبکه مجازی در شرکت ملی پست بگوئید.

سبحانی فر:  ارتقاء شبکه مجازی از برنامه های در دست اجرای شرکت ملی پست است، به طوری که سازماندهی بخش بار درون شهری و برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید از طریق سامانه شرکت پست بر همه مرسولات در کشور نظارت انجام دهد در واقع این کار به عنوان دخالت محسوب نمی شود و تنها برای ساماندهی و نظارت است چراکه اکنون ساماندهی مناسبی وجود ندارد و روزانه مرسولات زیادی توسط شرکت های خصوصی و باربری از کشور خارج می شود که نظارت بر این مرسولات حتی درون استانی و درون شهری هم باید توسط شرکت ملی پست ساماندهی شود. در بسیاری از کشورها حتی نظارت بر حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسرانی و تاکسی برعهده شرکت ملی پست است.

* ۳۰ درصد ترافیک مرسولات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی است

فارس: در حال حاضر روند فعالیت شرکت ملی پست چگونه است؟

سبحانی فر: طی چند سال اخیر در نقل و انتقالات مرسولات پستی جزیره‌ای عمل شده است.اما اکنون نحوه فعالیت این شرکت با تکنولوژی های نوظهور تغییر کرده است به طوری که اکنون  ۳۰ درصد مرسولات ما با خریدهای اینترنتی انجام می‌شود که باید این روند را گسترش دهیم. همچنین بسیاری از فعالیت های دستگاه های اجرایی اکنون توسط شرکت پست به نیابت انجام می شود که می توان به تسهیلات مرسولات بانکی و سندهای تک برگی اشاره کرد. در واقع با شروع ویروس کرونا در کشور افتتاح حساب بانک در پست انجام می‌شود که در این رابطه سازوکار الکترونیکی این موضوع در حال انجام است.از طرفی باید بگویم استفاده از تکنولوژی باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می شود.

فارس : مهم ترین برنامه شرکت پست در سال جاری چیست؟

سبحانی فر: یکی از برنامه های ما تمرکز بر تولیدات داخلی است از آنجایی که میراث فرهنگی و صنایع دستی بخشی از انتقال مرسولات کشور را به خود اختصاص داده است شرکت ملی پست در ارائه، معرفی و فروش صنایع دستی واسطه‌ها را حذف کرده است به طوری که با سازمان میراث فرهنگی قرارداد همکاری منعقد کردیم که در این تفاهم نامه محصولات تولیدات داخلی در سراسر شهر و روستاهای کشور از طریق  سایت میراث فرهنگی نمایش داده و در داخل و خارج از کشور به  فروش می رسد که فرایند مرسولات در زنجیره انجام می‌شود و همچنین بازار تولید را بر روی صنایع دستی باز می‌کند.

*  محصولات صنایع دستی از لیست کالاهای تجاری خارج شود 

فارس: در حال حاضر دغدغه شرکت ملی پست در ارائه خدمات چیست؟

سبحانی فر: اکنون دغدغه ما این است که محصولات صنایع دستی از لیست کالاهای تجاری خارج شود چراکه این اتفاق در جهش تولید تاثیر مستقیم دارد و برای کشور نیز ارز آوری دارد، زیرا با این قانون عوارض گمرکی برای تولیدات صنایع دستی حذف می‌شود از طرفی باید بگویم یکی از فعالیت های خوب شرکت ملی پست راه اندازی سامانه هوشمندICT  است که در برنامه داریم به طوری که در تمام روستاها این سامانه فعال می شود تا محصولات روستا در داشبورد این سامانه معرفی شود که این اتفاق اینگونه است که دفاتر گذشته پستی را تجهیز کرده و توسعه می‌دهیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که اکنون ۶ هزار روستا داریم که در ۱۵۰۰ روستا سامانه  ICT فعال است، در واقع  هر سال ۲ هزار روستا به این سامانه مجهز می شوند، اکنون در حال طراحی داشبورد سامانه برای معرفی محصولات روستائیان هستیم.

*  ۳۰۰ میلیون در سال مرسوله جابه‌جا می‌شود

فارس: وضعیت ترافیک شرکت ملی پست چگونه است؟

سبحانی فر: همزمان به شیوع ویروس کرونا بحث الکترونیکی شدن خدمات و حذف قبوض انجام شد که حجم ترافیک ما تا قبل از آن ۱۰۰ میلیون تومان در سال بود که حذف شد اما ارائه خدمات فیزیکی جای خود را به الکترونیکی داد به طوری که اکنون ۳۰۰ میلیون در سال مرسوله جابه‌جا می‌شود که البته مورد رضایت نیست و ما باید در یک برنامه میان ‌مدت به ۲ برابر این عدد  برسیم.

*  نرخ قیمت تمام شده با تعرفه فاصله دارد

فارس: وضعیت اقتصادی پست و درآمدهای ناشی از ارائه خدمات چگونه است؟

سبحانی فر: در حال حاضر ۳ شیفت نیروی انسانی در بخش مبادلات مرسولات کار می‌کنند که این افراد قشر زحمت‌کشی هستند که به نسبت عملکرد، حقوق مناسب دریافت نمی‌کنند چون شرکت ملی پست یک شرکت درآمد هزینه‌ است و از طرفی ردیف اعتباری مناسبی ندارد. از طرفی باید بگویم برای بهبود وضعیت باید در وضعیت مطلوبی که سازمان تنظیم مقررات معین کرده حرکت کنیم. همچنین در حوزه درآمد این شرکت باید تفاوت تعرفه و قیمت تمام شده مرسولات پستی را دولت  بپردازد اما اکنون صورت نمی‌گیرد زیرا نرخ قیمت تمام شده با تعرفه فاصله دارد، در واقع  درآمد مناسب با هزینه نیست. در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا بتوانیم تعداد ترافیک شبکه پستی را افزایش دهیم  تا درآمد کارکنان افزایش پیدا کند. هر چقدر ترافیک بیشتر شود به همان تناسب زحمات کارکنان را جبران کنیم.

* برای جلوگیری از فشار به قشر کم‌درآمد تعرفه قیمت های پست ثابت می‌ماند

فارس: آیا در سال جاری با افزایش قیمت در شرکت ملی پست رو به رو خواهیم بود؟

سبحانی فر: باید بگویم افزایش تعرفه  در بخش های مختلف  دیده می‌شود به طوری که در بخش پایه برای جلوگیری از فشار به قشر کم‌درآمد قیمت ها ثابت می‌ماند اما باید بخش رفاهی مورد بازنگری قرار گیرد به طوری که مسافت مرسولات باید در قیمت ها در نظر گرفته شود.البته باید بگویم به دنبال راه اندازی سرویس ویژه هوایی برای ارسال مرسولات در عرض ۲۴ ساعت به نقاط مختلف کشور هستیم.

* برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت ترافیکی پستی 

فارس: آیا برنامه و چشم اندازی برای افزایش ظرفیت ترافیکی بسته های  پستی دارید؟ 

سبحانی فر: بله، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در یک برنامه پنج ساله در قالب چشم‌انداز ارتقای زیرساخت‌های این شرکت در رسیدن به عدد ۲۱ برای افزایش ظرفیت ترافیکی پستی برنامه‌ریزی مستمری را انجام داده است. به طوری که هر بسته پستی مردم باید به ظرفیت ترافیکی عدد ۲۱ برسد. این در حالی است که یکی از برنامه‌های مهم ما فعالیت در حوزه  تجارت الکترونیک است که در صدد آن هستیم با استفاده از همه ظرفیت فعالان حوزه ارتباطات در این راستا گام برداریم.

*  سکوی فعالیت تجارت الکترونیک در کشور 

فارس: اولویت شرکت ملی پست در سال جهش تولید چیست؟

سبحانی فر: یکی از ماموریت های ما این است که سکوی فعالیت تجارت الکترونیک در کشور باشیم تا بتوانیم با کمک همه فعالان حوزه ارتباطات تحولی در این رابطه ایجاد کنیم.  در حال حاضر در این رابطه برای هر استان یک زیرساخت تعریف کردیم به این معنی که فضای کار مناسب در اختیار استارت آپ‌های فعال گذاشتیم تا با فعالیت در حوزه پست، ایده ما را ارائه داده و عملیاتی کنند چراکه از ایده‌هایی که منجر به ترافیک پست شود حمایت می کنیم و این آمادگی وجود دارد که اگر بخواهند همکاری شان را به طور مستمر با شرکت پست ادامه دهند وضعیت مناسبی را برای آنها مهیا کنیم.

* شرکت ملی پست درآمد هزینه‌ای دارد 

فارس: آیا از عملکرد فعالیت های مختلف پست ارزیابی انجام می شود؟

سبحانی فر: بله ، به طور مستمر ارزیابی عملکرد را در سطح کشور در دستور کار داریم زیرا شرکت ملی پست درآمد هزینه‌ای دارد که توسط واحد اجرایی نیروها و خدمات پستی ارزیابی می‌شوند.البته باید بگویم ۴ آیتم  ترافیک هر استان ـ هزینه شرکت ـ کیفیت ـ شاخص درآمدی از معیارهای مورد توجه شرکت پست است.

* تعهد زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت شرکت ملی پست همچنان انجام می شود

سرعت مرسولات پستی در۳ زمان مشخص و براساس مصوبه  قیمت سازمان تنظیم مقررات اجرا می شود به طوری که حمایت از مصرف‌کننده، ارائه کیفیت خوب، پیشتاز و ویژه با تعهد زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت همچنان انجام می شود.

*  طرح شناسه صاپست  یک آدرس اعتباری است 

فارس: درباره طرح شناسه صاپست توضیح دهید.

سبحانی فر: طرح شناسه صاپست  یک آدرس اعتباری است که در آن آدرس و تلفن در سامانه ثبت شرکت پست با یکدیگر تلفیق می‌شود به طوری که براساس شناسه که برای مشتری تعریف می شود مرسوله به آدرس مشخص شده ارسال خواهد شد.افراد می توانند با ثبت تلفن خود در سایت شرکت پست مشخصات هویتی و آخرین آدرس را به صورت آنلاین تغییر دهند.از طرفی افرادی هم که فاقد آدرس سکونتی هستند، می توانند از طریق شماره ۱۹۳ نزدیک‌ترین محل پستی را برای ارسال مرسولات خود معرفی کنند و بسته خود را تحویل بگیرند که البته گردشگران خارجی از این خدمت بیشتر استفاده می‌کنند.

* عملکرد شرکت پست نمره ۱۷ است

فارس: عملکرد شرکت ملی پست را چگونه ارزیابی می کنید؟

سبحانی فر: اگر بخواهم عملکرد شرکت پست را در قالب نمره ارزیابی کنم با توجه به فعالیت های گسترده ای که انجام می دهد نمره ۱۷  می‌دهم زیرا در مجموعه شرکت پست کم کاری وجود ندارد و نسبت به سایر نهادها از نظر حقوق و مزایا درقبال فعالیتی که انجام می دهد، قابل مقایسه نیست.

* شرکت ملی پست باید در روند فناوری حرکت کند تا بتواند خدمات بهتر و جدیدتری به مردم بدهد

فارس: وضعیت شرکت ملی پست از لحاظ اقتصادی چگونه است؟

سبحانی فر: کمکی به این شرکت نمی‌شود و بیشترین درآمد آن مربوط به نقاط برخوردار مانند تهران و کلانشهرها است. شرکت ملی پست باید در روند فناوری حرکت کند تا بتواند خدمات بهتر و جدیدتری به مردم بدهد مثل کشور های صنعتی با کیفیت و به روز باشد.این در حالی است که سال گذشته قبوض کاغذی حذف شد و ظرفیت ترافیکی ما کاهش یافت اما برای جبران کاهش ظرفیت ترافیکی در حوزه خرید و فروش اینترنتی فعال‌تر شدیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول