اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سایه شوم کرونا بر سر تنها بیمارستان دامغان/ مردم از علوم پزشکی گلایه دارند+ فیلم و سند

این روزها سایه شوم کرونا بر سر تنها بیمارستان دامغان افتاده و مردمی که از ترس این ویروس منحوس پا به بیمارستان ولایت نمی‌گذارند، از ضعف زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در شهرشان گلایه دارند.

سایه شوم کرونا بر سر تنها بیمارستان دامغان/ مردم از علوم پزشکی گلایه دارند+ فیلم و سند

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: استان سمنان گرچه در بسیاری از شاخص‌ها همواره از سوی مسؤولان کشوری، جزو استان‌های «برخوردار» معرفی می‌شود؛ اما در بخش بهداشت و درمان، از دیرباز دارای تنگناهایی بوده که امروز باید بیش از همیشه به آن توجه شود.

یکی از مؤلفه‌های مهم در اختصاص امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی و نیز جذب نیروی انسانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان، شاخص «جمعیت» است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره این مؤلفه را در تأمین زیرساخت‌های اساسی موردنیاز استان هم ملاک عمل قرار می‌دهد و البته این امر، دارای اشکالاتی اساسی است.

جمعیت استان سمنان گرچه بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، کمتر از یک میلیون نفر اعلام شده، اما در اختصاص امکانات بهداشتی و درمانی و تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در این بخش باید به چه نکته مهم توجه کرد.

نخست باید به پراکندگی قابل توجه جمعیت در استان سمنان عنایتی داشت و دوم، خیل عظیم زائران حرم امن رضوی و مسافرانی که از راه‌های شریانی استان تردد می‌کنند، را در نظر گرفت.

شهرهای مهم استان سمنان که در مسیر مواصلاتی تهران- مشهد قرار دارند، هر ساله شاهد عبور و مرور شمار زیادی از زائران امام رضا (ع) و مسافرانی هستند که از این طریق به سایر نقاط کشور سفر می‌کنند.

این حجم سفرها که سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر عنوان شده است، به طور طبیعی حوادث یا حضور افراد را در این شهرها هم در پی دارد و این امر بر حجم کاری بخش بهداشت و درمان می‌افزاید.

دامغان؛ نیازمند تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی

یکی از شهرهایی که همواره از سال‌های گذشته تاکنون دچار کمبودهای ساختاری در حوزه بهداشت و درمان بوده، «دامغان» است.

دامغان تقریباً تمام ویژگی‌های پیش‌گفته را داراست و اگر لطف و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای صدور دستور راه‌اندازی بیمارستان «ولایت» این شهر و پیگیری آن و تخصیص اعتبارات موردنیاز نبود، شاید امروز می‌توانستیم ادعا کنیم که دامغان کهن از حداقل‌های مطلوب خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی نیز اینک محروم می‌ماند.

دولت در تمام سال‌های گذشته نه‌تنها اقدام جدی برای تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی شهر دامغان نکرده، بلکه هنوز تک بیمارستان این شهر نیز تا تکمیل نهایی و خدمات‌رسانی ایده‌آل به بیماران و مردم دامغان فاصله زیادی دارد؛ امری که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شده است.

این گلایه‌ها، پای موضوع را به بهارستان و تظلم‌خواهی نماینده مردم دامغان در خانه ملت نیز کشاند.

بیمارستان ولایت؛ محل خطر گسترش کرونا

علی‌اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس در این باره خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: از وضع کرونا در شهر مظلوم دامغان خبر دارید. خودتان در مصاحبه گفتید یکی از پنج شهر بحرانی کشور است. کرونا در دامغان از حالت قرمز هم عبور کرده و به وضع نامطلوبی رسیده است.

او می‌افزاید: تا چه زمانی باید ویروس بی‌رحم کرونا از مردم شهرستان دامغان قربانی بگیرد؟ تنها بیمارستان شهر محل رجوع، بستری و درمان همه بیماران اعم از عادی، قلبی، زایمان، کودکان، سالک، کرونا و ... است و این امر، این مرکز را به محل خطر برای گسترش و شیوع بیماری کرونا تبدیل کرده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس اضافه کرد: متأسفانه تنها متخصص عفونی تمام‌وقت بیمارستان شهر دامغان (بیمارستان ولایت) خود به کرونا مبتلا شده است و در حال حاضر، یک پزشک دیگر که ماهانه فقط 15 روز در دامغان حضور دارد، به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازد.

علیزاده‌برمی گفت: اکنون و در غیاب متخصصان عفونی، متخصصان داخلی به معالجه بیماران کرونایی می‌پردازند و چهار بخش تنها بیمارستان شهر تعطیل شده است تا بتوانند بیماران کرونایی را بستری کنند.

سخنان نماینده مردم دامغان در مجلس خطاب به وزیر بهداشت را ببینید:

مردم از ترس کرونا پا به بیمارستان ولایت نمی‌گذارند!

نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: مردم از ترس کرونا برای درمان سایر بیماری‌هایشان جرأت نمی‌کنند، پا به بیمارستان ولایت بگذارند!

علی‌زاده‌برمی افزود: در حالی که سمنان ۶ بیمارستان دارد، دامغان با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت فقط و فقط یک بیمارستان دارد؛ به داد مردم مظلوم دامغان برسید و این مردم بی‌پناه را یاری دهید.

او گفت: حقیقت این است دیگر به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان امیدی نداریم و متأسفانه این دانشگاه به وظایف خود عمل نمی‌کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس خطاب به وزیر بهداشت اضافه کرد: شما در نوشته اخیر خود به روح سردار عزیز، شهید حاج قاسم سلیمانی متوسل شدید. شما را به همان شهید والامقام قسم می‌دهیم هر چه سریع‌تر با اعزام یک نماینده تام‌الاختیار اولاً کمبودهای موجود را رفع فرمایید، ثانیاً دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را به خدمات‌دهی به شهر مظلوم دامغان ملزم سازید.

جوسازی برخی رسانه‌ها روی مطالبه مردمی

سخنان نماینده مردم دامغان در مجلس خطاب به وزیر بهداشت در حالی با توجه به شرایط خاص این شهرستان بیان شد که به‌سرعت جوسازی برخی رسانه‌ها روی پیگیری این مطالبه مردمی آغاز شد و موضوع به سمت سمنانی- دامغانی گردش کرد.

شماری از رسانه‌ها با تمرکز بر مقایسه «علی‌زاده‌برمی» روی شما مراکز درمانی سمنان و دامغان، این امر را دستاویزی برای به حاشیه بردن مطالبه مردم دامغان قرار دادند؛ اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد هدف اصلی، امر دیگری بوده که حتی تا سطح وزارت بهداشت نیز ادامه یافته است.

نکته مهم اینجاست که آیا این تعصبات قومی، باید مانع از ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به مردم یک شهرستان مهم در استان سمنان شود و آیا در صورتی که به دلایل متعددی، این نتیجه مسجل شد که مدیری بومی، کارایی لازم را ندارد، باز هم باید از او دفاع متعصبانه کرد؟

 البته این پرسش‌ها ناظر بر مسأله علوم پزشکی سمنان نبوده و حتماً پاسخی ورای مصادیق فردی می‌طلبد.

نامه نماینده مردم دامغان در مجلس خطاب به وزیر بهداشت را ببینید:

پاسخ نماینده دامغان: خواسته به‌حق ما را بحث سمنانی- دامغانی نسازید!

در پی جریان‌سازی‌های برخی اهالی رسانه روی خطابه و نامه نماینده مردم دامغان در مجلس، اما علی‌زاده‌برمی حرف‌های دیگری هم داشت که در قالب یک فایل صوتی منتشر کرد.

او در این فایل خطاب به مردم سمنان می‌گوید: مردم خوب، مؤمن و عزیز سمنان! چند روز قبل نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشتم و از وضع بسیار بد و خطرناک درمان به‌ویژه کرونا و رنجی که مردم دامغان از این وضع می‌برند، گلایه کردم.

نماینده مردم دامغان در مجلس ادامه می‌دهد: دامغان فقط یک مرکز درمانی نیمه‌تمام به نام بیمارستان ولایت دارد که چهار بخش آن به خاطر بستری کردن بیماران کرونایی تعطیل شده است و بانوان دامغانی از ترس ابتلا به کرونا، جرأت نمی‌کنند برای زایمان به بیمارستان ولایت بروند و به شاهرود یا سمنان عزیمت می‌کنند.

علی‌زاده‌برمی خطاب به مردم سمنان بیان کرد: سایر بیماران کرونایی که برادران و خواهران شما هستند، جرأت رفتن به بیمارستان ولایت برای درمان بیماری خود اعم از قلبی، دیابتی، زایمان، ارتوپدی، سالک و .... را ندارند.

او افزود: تعداد پرستاران بیمارستان آن‌قدر کم است که در هر بخش تنها چند پرستار وجود دارد و فشار سنگین معالجه بیماران کرونایی، آنها را به‌شدت خسته و فرسوده کرده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس ادامه داد: تمام مشکلات درمان دامغان به این علت است که این شهر فقط یک مرکز درمانی دارد که در هنگام یک بیماری همه‌گیر، تمام ظرفیت درمانی دامغان را درگیر کرده و از کار می‌اندازد.

علیزاده‌برمی بیان کرد: در نامه به وزیر بهداشت، خواسته ما این بود که اجازه ساخت یک مرکز درمانی جدید را بدهند که تاکنون محقق نشده است؛ آیا این خواسته ناحق و زیادی است؟

او تصریح کرد: خواسته ما از دانشگاه علوم پزشکی سمنان این بود که در وضع خطیر کرونایی به بیمارستان و مردم دامغان کمک کرده و رفع گرفتاری‌ها و مشکلات آنها را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه سال‌ها از عمر خود را در سمنان گذرانده‌ام که جزو بهترین خاطراتم محسوب می‌شود، گفت: دوستان بسیار عزیزی در این سال‌ها پیدا کرده‌ایم که هنوز با آنها بهترین رابطه را داریم و شما را عزیزان خود می‌دانیم.

علی‌زاده‌برمی بیان کرد: خیلی بی‌انصافی و بی‌مروتی است که عده‌ای این خواسته به‌حق را بحث سمنانی- دامغانی بدانند! مردم سمنان و دامغان یاران و برادران هم هستند، در جبهه با هم جنگیدند و در کنار هم شهید شدند و اکنون هم بهترین رابطه را دارند.

حاشیه‌های بی‌سرانجام؛ استدلال‌های احساسی!

بررسی نامه نماینده مردم دامغان در مجلس به وزیر بهداشت و متعاقب آن سخنان علی‌زاده‌برمی در مجلس به هیچ وجه این مطلب را تأیید نمی‌کند که مقایسه انجام‌شده بین مراکز درمانی سمنان و دامغان، معطوف به زیر سؤال بردن نیاز مرکز استان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کنونی و حتی تقویت آن است.

در نامه نماینده مردم دامغان در مجلس، گفته شده «در حالی که سمنان با بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت، ۶ بیمارستان دارد، دامغان با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت فقط و فقط یک بیمارستان دارد و متأسفانه ساخت بیمارستان جدید که نیاز حیاتی مردم دامغان است و بارها از مسؤولان امر مطالبه شده است، با مخالفت وزارت بهداشت روبه‌رو می‌شود».

این سخن بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های محلی، این معنا را در ذهن متبادر نمی‌سازد که هر ۶ بیمارستان یا مرکز درمانی مورداشاره توسط دولت و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی سمنان ساخته، بلکه مؤید مقایسه‌ای بر مبنای جمعیت و مراکز درمانی است.

چه‌بسا اینکه نماینده مردم دامغان در مجلس حتماً می‌داند که تعدادی از مراکز درمانی سمنان توسط بخش خصوصی احداث و بهره‌برداری شده و برخی نیز زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.

به‌هرتقدیر، صیانت از حقوق مردم دامغان و مطالبه آن، علاوه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیازمند پیگیری در سازمان تأمین اجتماعی و همچنین مهیاسازی زیرساخت‌ها برای ورود بخش خصوصی نیز هست که امیدواریم این اهداف محقق شود.

این روزها استان سمنان به دوری از حاشیه‌های بی‌سرانجام و استدلال‌های احساسی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.

شماری از مخاطبان خبرگزاری فارس پیش‌تر نیز با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «لزوم تجهیز بیمارستان دامغان در دوران شیوع کرونا» از مسؤولان پرسیده‌ بودند که در این زمینه چه کرده‌اند؟

انتهای پیام/۷۴۰۰۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول