اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

پای صحبت غایبان کنکور، داوطلبان غیرمجاز و متقاضیان رشته های بدون کنکور/ کنکور تنها مسیر ورود به دانشگاه نیست

به بهانه آخرین فرصت داوطلبان ورود به دانشگاه ها در سال ۹۹، پای صحبت غایبان کنکور، داوطلبان غیرمجاز به انتخاب رشته و متقاضیان رشته های بدون کنکور دانشگاه ها نشسته ایم تا از دلایل آنان برای انتخاب این راه متفاوت بشنویم.

پای صحبت غایبان کنکور، داوطلبان غیرمجاز و متقاضیان رشته های بدون کنکور/ کنکور تنها مسیر ورود به دانشگاه نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چند سالی است که با افزایش ظرفیت دانشگاه ها و کاهش تعداد متقاضیان کنکور هر سال، کنکور دیگر تنها راه ورود به دانشگاه نیست.

در این سال ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت به سمت حذف کنکور را آغاز کرده است و سعی کرده که بخشی از پذیرش دانشگاه ‌ها را از خارج از مسیر کنکور فراهم کند و این نگاه را گسترش دهد.

برای کنکور سراسری امسال، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حتی به داوطلبان توصیه کرد که به دلیل شرایط خاص امسال اگر داوطلبان که نیاز به شرکت در آزمون ندارند، در کنکور حضور پیدا نکنند و در رشته های بدون آزمون ثبت نام کنند و وارد دانشگاه شوند.

درباره کنکور امسال می توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

*ورود به دانشگاه از طریق رشته های بدون آزمون 

در حال حاضر یکی از روش های ورود به دانشگاه ها، ورود از طریق رشته های بدون آزمون است که مهلت ثبت نام برای ورود به دانشگاه ها در رشته های بدون آزمون امروز به پایان می رسد.

براساس مصوبه جلسه ۲۴ تیرماه ۹۹ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ثبت‌نام و اعلام نتایج پذیرش در رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) برای تمامی زیرنظام ‌های آموزشی (شامل دوره‌ های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزشی عالی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی) به صورت جدا از کنکور انجام می شود.

در این روش، حتی افرادی که در کنکور ۹۹ غایب بوده‌ اند هم می ‌توانند انتخاب رشته کنند.

ثبت نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای مهرماه سال ۱۳۹۹ از پنجم مردادماه آغاز شد و داوطلبان تا ساعت ۲۴ روز ۱۴ مهرماه ۹۹ فرصت دارند برای ثبت نام در این رشته‌ ها اقدام کنند.

*امسال چند نفر از طریق رشته های بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند؟

به گفته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امسال حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و محل کد رشته در دانشگاه‌ ها، شامل ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ های دولتی، ۴۵ درصد از ظرفیت پذیرش نوبت دوم و ۹۸ درصد ظرفیت غیردولتی و آزاد از طریق بدون کنکور پذیرش می‌ شود، یعنی نمره کنکور تأثیری در پذیرش آنان ندارد و داوطلبان بدون کنکور می‌توانند در این رشته ‌ها تحصیل کنند.

ظرفیت پذیرش در این دوره‌ ها در مجموعه تمامی دوره‌ های روزانه، شبانه، مجازی، غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور ۳۹۴ هزار و ۲۳۸ نفر است که از این میزان ۲۲ هزار و ۳۳۳ نفر ظرفیت معادل ۵ درصد به دوره روزانه اختصاص دارد و ۳۷۱ هزار و ۹۰۰ نفر ظرفیت به دوره ‌های شهریه پرداز اختصاص دارد.

بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تاکنون ۲۳۶ هزار نفر برای شرکت در پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی در مهرماه ۱۳۹۹ ثبت نام کرده‌ اند.

به بهانه آخرین فرصت داوطلبان ورود به دانشگاه ها در سال ۹۹، پای صحبت غایبان کنکور، داوطلبان غیرمجاز به انتخاب رشته و متقاضیان رشته های بدون کنکور دانشگاه ها نشسته ایم تا از دلایل ورود آنان به این مسیر و انتخاب این راه متفاوت بشنویم. 

*فقط در پذیرش بدون کنکور دانشگاه ها شرکت کردم

خبرنگار فارس با والدین یک داوطلب کنکوری امسال، که پسرشان کنکور داشت و با اینکه درس خوانده بود و آماده کنکور بود به خاطر شرایط بیماری کرونا به جلسه امتحان نرفته بود و اکنون متقاضی ورود به رشته های بدون آزمون است، آشنا شده است.

اکنون پای صحبت پسر این خانواده نشسته ایم.

این داوطلب کنکور سراسری امسال به خبرنگار فارس، گفت: رشته مورد علاقه ام نقاشی است و فقط در همان رشته و در شهر تهران به دانشگاه خواهم رفت. قبولی در کنکور هنر به نوبه خود کار سختی است و این را می دانستم؛ اما من تجربه عملی خوبی دارم و از این بابت می دانم که از بسیاری از داوطلبان جلوتر هستم.

وی ادامه داد: قبل از کنکور شرایط و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها با کنکور و بدون کنکور را بررسی کرده ایم و همین رشته در دوره های بدون کنکور هم ارایه می شود و در مقابل از طریق کنکور سراسری در دانشگاه های کمی ارایه می شود.

این داوطلب کنکور سراسری گفت: انتخاب هایم را انجام داده ام و اگر قبول شوم امسال در یکی از همین دوره ها ثبت نام خواهم کرد.

*در رشته مورد علاقه ام وارد دانشگاه می شوم، به جای اینکه هر رشته ای که قبول شدم را بخوانم

داوطلب کنکوری دیگری که در کنکور امسال حضور داشت از دلایل ورودش به این مسیر به خبرنگار فارس، گفت: اخیرا یکی از دختر دایی هایم کنکور داشت و با اینکه در رشته تجربی بود چون رتبه ای که می خواست در کنکور به دست نیاورده بود با معدل و سابقه تحصیلی در یکی از رشته های بدون کنکور رشته مدیریت را انتخاب کرد.

وی گفت: با رتبه ای که در کنکور آورده ام احتمال می دهم که رشته و دانشگاه های مورد علاقه ام قبول نشوم. از ابتدا هم تصمیم داشتم که شانسم را در رشته های بدون کنکور امتحان کنم تا به واسطه معدل خوبم در رشته مورد علاقه ام وارد دانشگاه شوم به جای اینکه هر رشته ای که قبول شدم را بخوانم.

این داوطلب کنکور گفت: یکی از دوستانم در کنکور هنر شرکت کرده بود و مجاز نشده است و او هم قصد داشت در رشته های بدون کنکور شرکت کند.

*شانس بهتری در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها داشتم

فاطمه یک داوطلب کنکوری دیگر درباره دلایل علاقه اش برای انتخاب رشته های بدون کنکور دانشگاه ها، گفت: امسال هم در کنکور سراسری شرکت کردم و هم در دوره های پذیرش بدون کنکور. اگرچه اطلاع داشتم که اختیار داشتم که فقط در یکی از آنها شرکت کنم.

وی توضیح داد: این کار را کردم؛ زیرا در دوره پذیرش بدون کنکور می توانم بدون توجه به دیپلم، دوره های مورد نظرم را انتخاب کنم و برای من که به رشته زبان علاقه دارم فرصت خوبی بود.

به گفته فاطمه، در دوره های پذیرش بدون کنکور فرصت هایی است که با نتیجه کنکور سراسری برایم ایجاد نمی شود. حتی برخی از دانشگاه های دولتی تهران هم در این دوره ها جذب دانشجو دارند.

این داوطلب کنکور سراسری ۹۹ یادآور شد: ابتدا تصور صحیحی از پذیرش براساس سوابق تحصیلی نداشتم و تصور کردم مخاطب زیادی ندارد، همچنان که هیچ یک از دوستانم هم در این دوره ها ثبت نام نکردند و به همین خاطر فکر می کردم شانس قبولی در این رشته ها زیاد است؛ اما بعد که کمی در اینترنت جست و جو کردم متوجه شدم این طور نیست. با این حال از این انتخاب خوشحالم و امیدوارم در یکی از رشته هایی که علاقه دارم چه با کنکور چه بدون کنکور انتخاب شوم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول