اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

نظریه «چگالش فضائل» مبنایی جدید برای کشف حقانیت اسلام ناب

کرسی ترویجی استدلالی جدید در کشف حقانیت دین اسلام به عنوان «تبیین نظریه چگالش فضائل در نسل بلافصل» در دانشگاه حضرت معصومه (س) قم برگزار شد.

نظریه «چگالش فضائل» مبنایی جدید برای کشف حقانیت اسلام ناب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این نشست علمی که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد، محسن رفعت به عنوان یکی از ارائه دهندگان این نظریه با بیان این که این تحقیق صرفا با اتکا به اذعان بزرگان اهل سنت و مُستشرقین (خاورشناسان) در جمع شدن انبوهی از فضائل در اهل بیت پیامبر (ص) سامان یافته است اظهار کرد: در مباحث منطق و فلسفه از دو مسیر قیاس یا استقراء برای اثبات مسائل گوناگون استفاده می شود که در شیوه قیاسی یک قاعده کلی را در نظر می گیرند و به موارد جزئی تعمیم می دهند، یعنی به بیان دیگر از کُل به جزء می رسند.

وی ادامه داد: اما شیوه استقرایی یا آماری که از آن در مباحث و استدلال های دینی کمتر استفاده شده و می شود، تلاش می کند تا از مشاهده به قاعده و به بیان دیگر از جزء به کل برسد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاهی افزود: به نظر می رسد که می توان با مشاهده و مطالعه نسل شکوهمند و بلافصل اهل بیت حضرت رسول الله (ص) در طی زمانی حدود 250 سال به یک قاعده کلان راجع به حقانیت شیعه دست پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بزرگ این خاندان حضرت محمد (ص) است که با همه سختی هایی که محتمل شد، از عقایدش عقب نشینی نکرد و دینی سرشار از عقاید عقلانی و اخلاقی را برای بشریت متجلی ساخت.

رفعت سپس گفت: عفو و گذشت آن حضرت حتی در شرایط قدرت و همچنین ساده زیستی با وجود حاکمیت بر ممالک اسلامی از جمله برجستگی های زندگی پیامبر (ص) است که در منابع اهل سنت و مستشرقین هم به وفور یافت می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که پیامبر (ص) تعالیم و عباداتی را وارد سبک زندگی کرد که سبب تحول آنان شد تصریح کرد: همین آموزه ها و تعالیم بود که عهدشکنان و خونریزان آن دوران را به انسان هایی متمدّن تبدیل کرد.

وی ادامه داد: این سیره پس از پیامبر (ص) نیز توسط علی (ع) دنبال می شود که ساده زیست و احتیاط در استفاده از بیت المال و منابع عمومی جامعه و همچنین سرکشی به مردم و یتیمان، سرفصلی مهم در این زمینه است که توجه منابع مختلف روایی را به خود جلب کرده است.

رفعت افزود: رقت قلب آن حضرت و همزمان، جنگاوری ایشان نیز از دیگر موارد مهم مورد اشاره منابع اهل سنت و مستشرقان از علی (ع) است، در عین حال که ماجرای صفین و عدم مقابله به مثل آن حضرت در بستن آب بر روی دشمن و یا رفتن حضرت به عنوان خلیفه اسلامی به دادگاه و مغلوب شدن در جریان زره و عدم اعمال نفوذ از دیگر مواردی است که منابع مختلف با شگفتی از آن یاد می کنند.

وی اضافه کرد: سه بار تقسیم ثروت شخصی توسط امام حسن (ع) به دو نیم و توزیع نیمی از آن در بین مستمندان و یا پذیرایی ویژه از میهمانان و همچنین پایبندی به عهدنامه و دستگیری از فقرا و آزادسازی اُسرا توسط امام حسین (ع) از دیگر موارد اشاره شده در منابع اهل سنت و مستشرقین است.

محسن رفعت سپس به تربیت و آزادسازی بندگان و غلامان و پرداختن به مسئله مهم سبک زندگی در قالب ادعیه توسط امام سجاد (ع) و همچنین زانوی شاگردی زدن بزرگان اهل سنت نزد امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: این شاگردی در زمان امام صادق (ع) هم ادامه پیدا می کند، تا آن جا که یکی از افتخارات امامان چهارگانه مذاهب اهل سنت، شاگردی در مکتب امام صادق (ع) است

وی افزود: این چگالش فضائل در نسل شکوهمند بلافصل تا امام زمان (عج) ادامه پیدا می کند و از این رو باید اعتراف کرد که این طرح کلان تمدنی 250 ساله نمی تواند محصول جعل روشمند شیعیان باشد.

همچنین در ادامه طرح بحث این نظریه، امیرحسین رهبر به عنوان یکی دیگر از ارائه دهندگان تصریح کرد: نتیجه گیری این نظریه آن است که چگالش فضائل در نسل بلافصل پیامبر (ص)، راهی نوین برای اثبات حقیقت اسلام و حقانیت شیعه بر اساس استفاده از یک روش واقع گرا و رئالیستی است.

وی افزود: به هر حال این جمع زیاد از فضائل اشاره شده از سوی غیرباورمندان یعنی از سوی اهل سنت و مستشرقین نمی تواند در یک دوره غیرمنقطع 250 ساله، نه تنها نمی تواند صرفا یک تصادف باشد، بلکه نوعی اعجاز است و حتی هر یک از این فضائل هم در جای خود می تواند جای شگفتی و تأمل ویژه باشد.

امیرحسین رهبر همچنین تصریح کرد: این نظریه و رویکرد می تواند در پاسخ به شبهات هم به ما کمک کند و از منظر مکانیسم های مزاحم، نکات جدیدی را مطرح و روشن سازد.

پایان این نشست نیز به بیان نظر برخی ناقدان بر این نظریه گذشت، آن جا که حجت الاسلام حمیدرضا سروریان ضمن بیان این که رابطه بین چگالش فضیلت با حقانیت و عصمت در این تحقیق نیاز به تبیین بیشتر و یا حتی اثبات دارد خاطر نشان کرد: این نظریه می تواند مُکمّل و مددکار استدلال های کلامی در حقانیت اهل بیت (ع) و شیعه باشد، چراکه اصولا بدون استفاده از روش کلامی نمی توان حقانیت شیعه را اثبات کرد.

وی افزود: مخالفان شیعه ممکن است مرجعیت علمی اهل بیت (ع) را قبول کنند ولی وقتی بحث از سیاست می شود، به توجیه روی می آورند و از این رو ما مجبور هستیم که پاسخ شبهات و توجیهات آنان را با استدلال های کلامی مطرح کنیم.

سروریان تأکید کرد: اهل سنت هم به همین فضائل نسل بلافصل برای امامان و بزرگان خود باور دارند و همین جاست که اهمیت علم کلام و متن صحیح و مستند برای اثبات حقانیت شیعه خود را بروز و ظهور می دهد.

انتهای پیام/78027/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول