به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، «شوتی» لفظی محلی به خودروهای حامل قاچاق است که عمدتا پژو 405 و زانتیا هستند و با تغییراتی که در فنربندی خودرو و نوع کمکها ایجاد کردهاند، بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و اقدام به بارزدن کالاهاق قاچاق و مشارکت در قاچاق انسان میکنند.
خودروی حامل 16 نفر از اتباع افغانستانی که روز جمعه در جاده گچین واژگون و 5 نفر کشته و زخمی شدند
حادثه تصادف عصر جمعه 11 مهر ماه در محور گچین از توابع بندرعباس که سبب کشته شدن یک کودک 3 ساله و جراحت شدید 4 نفر دیگر نیز شد، نمونهای از تردد این خودروهای موسوم به شوتی در محورهای مواصلاتی استان است که هم با جان خود بازی میکنند و هم سرعت بالای آنها ممکن است جان دیگر خودروها را به خطر بیاندازد.
در خودروی پژو 405 تصادف روز گذشته در محور گچین، آن طور که منابع محلی خبر دادهاند، 16 نفر از اتباع افغانستانی حضور داشتهاند که حتی در صندوق عقب خودرو نیز مسافر سوار بوده و این شمار از مسافر در یک خودرو جز باتغییراتی در فنربندی خودرو میسر نیست که تعادل را از خودرو گرفته و جان همگی افراد را در معرض خطر قرار میدهد.
راننده خودروی پژو 405 نیز پس از وقوع تصادف از محل سانحه میگریزد تا احتمالا با توجه به وضعیت خودرو و خسارت مالی و جانی بزرگ وارد شده، پاسخگوی اعمال خود نباشد.
رشد تردد خودروهای شوتی و ضرورت برخورد پلیس
طی ماههای اخیر تردد خودروهای شوتی در محورهای مختلف مواصلاتی استان افزایش یافته و این خودروها که عموما با سرعت بسیار بالا در جاده تردد میکنند، در قاچاق کالا، سوخت و یا انسان مشارکت دارند.
اگر چه نابسامان شدن وضعیت اقتصادی کشور و نیاز خانوادهها و بخصوص جوانان به تأمین معاش در سوق یافتن آنان به سوی انجام این عمل با استفاده از خودرو افزایش یافته اما سوی دیگر ماجرا آن است که مشارکت کنندگان در فرآیند قاچاق کالا و انسان به وسیله خودرو، نه تنها موجب بروز خطر برای خود در حین انجام آن میشوند بلکه در موارد مختلفی با وقوع تصادفات شدید، جان افراد دیگری را نیز در جادهها گرفتهاند.
بخصوص آن دسته از خودروهایی که در قاچاق سوخت مشارکت دارند، پس از تصادف با آتشسوزی گستردهای نیز همراه شده و در موارد مختلفی در محورهای مواصلاتی استان شاهد زنده سوختن رانندگان این خودروها نیز بودهایم که تصاویر دردناکی از آن در فضای مجازی نیز موجود است.
خانوادهها مراقب جوانان باشند
علی صابری کارشناس مسائل اقتصادی میگوید: ریشه تمایل یافتن جوانان به سمت و سوی مشارکت در قاچاق بخصوص با استفاده از خودرو، مشکلات اقتصادی از یک سو و پردرآمد بودن این کار در ازای آنچه انجام میشود، است.
وی افزود: بهترین راه برای مقابله با چنین رفتارهای پرخطری، تأمین اشتغال پایدار برای جوانان و کنترل خانوادهها بر فرزندان خویش است. از سوی دیگر پلیس نیز میبایست در نقاط مشخصی از سطح شهر و یا خروجی شهرها، با جدیت بیشتری نسبت به متوقف کردن خودروهایی که تغییر شکل داده و یا در ساختار خود تغییراتی صرفا برای این منظور ایجاد کردهاند، به خرج دهد.
پلیس چه میگوید؟
اسماعیل تنها جانشین پلیس راه هرمزگان در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت: خودروهای به اصطلاح شوتی که قسمت عقب وسیله نقلیه را از حالت فابریک و ساخت کارخانه خارج می کنند، عملا تغییراتی را در خودرو بوجود میآورند که ضریب ایمنی و پایداری خودرو بخصوص در سر پیچها پایین میآید.
وی افزود: عمده دلایل وقوع حادثه برای این خودروها، واژگونی است که پلیس با این تغییر وضعیت خودروها برخورد میکند و ضمن توقیف وسیله نقلیه، ترخیص منوط به اصلاح وضعیت خودرو و بازید افسران کارشناس است.
بیقراری برای وقوع حادثه
خودروهای شوتی در جادههای شرقی و غربی استان عمدتا با سرعت بسیار بالا تردد میکنند و بسیاری از آنها از مسیرهای فرعی برای دورزدن پلیس راه در جادهها استفاده کرده و لذا زمانی که در سطح جادههای اصلی قرار میگیرند، بدلیل شرایط روحی و اضطراب حاکم بر جسم و روح آنان، عملا تعادل خودرو را از دست میدهند و فاجعه در نزدیکی هر خودروی شوتی است.
انتظار مردم آن است که پلیس با جدیت بیشتری آنهم در ورودی شهرها با این خودروها برخورد و جلوی خطرات فراوان ناشی از تردد آنها در جادههای استان را بگیرد.
انتهای پیام/88055