اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

رئیس بسیج هنرمندان: می‌کوشیم پرچمدار مکتب سلیمانی باشیم

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با اشاره به بخش ویژه «سیدالشهداء مقاومت» در شانزهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: وظیفه داریم در این بخش به صورت ویژه حضور یابیم و برای وجود نازنینی که همه عمرش وقف اسلام و انقلاب بود، آثار فاخر و در تراز جهانی تولید کنیم و همه پرچمدار مکتب سلیمانی باشیم.

رئیس بسیج هنرمندان: می‌کوشیم پرچمدار مکتب سلیمانی باشیم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در دو زمان برگزار می‌شود. بخش نخست همزمان با هفته دفاع مقدس (۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه) شامل بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و«نشان رسول» بود. در اختتامیه این بخش که هفته گذشته شاهد اختتامیه آن بودیم، نکوداشت ۵ سینماگر فقید: زنده‌یاد خسرو سینایی، زنده‌یاد هادی مشکوة، شهید حسین فهیمی، زنده‌یاد همایون‌رضا عطاردی و زنده‌یاد غلامرضا جنت‌خواه دوست برگزار شد.

 

 

همچنین سه سینماگر شاخص آثار دفاع‌مقدسی شامل: جمال شورجه (کارگردان)، جمشید هاشم‌پور (بازیگر) و محسن علی‌اکبری (تهیه‌کننده) مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد. نخستین «نشان رسول» هم به مجید انتظامی آهنگساز شاخص سینمای دفاع مقدس تعلق گرفت.

در بخش «جشنواره جشنواره‌ها»، فرید فرخنده‌کیش؛ تهیه‌کننده نماهنگ «حلول» دیپلم افتخار بهترین نماهنگ، امیر مهران؛ تهیه‌کننده فیلم پویانمایی «شهر خاموش» دیپلم افتخار بهترین پویانمایی، عمار خطی؛ تهیه‌کننده فیلم کوتاه «تمام مریم‌ها» دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی، عباس ایمانیان؛ تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق»، دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند کوتاه، مرتضی شعبانی؛ تهیه‌کننده فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند و منوچهر محمدی؛ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بازمانده» دیپلم افتخار بهترین فیلم سینمایی را دریافت کرد.

همچنین در بخش «مدافعان سلامت»، دیپلم افتخار بهترین موشن‌گرافیک به پویا رئیسی برای کارگردانی «مجموعه موشن گرافیک کرونا»، دیپلم افتخار بهترین نماهنگ مدافعان سلامت به مهاجر توحیدپرست؛ تهیه‌کننده نماهنگ «یه روزی دوباره»، دیپلم افتخار بهترین پویانمایی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی پویانمایی «منجی (The Saviour)» به آرجون موخرجی از کشور هند، دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه بخش مدافعان سلامت به فیلم مستند کوتاه «در خلوت شب» و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به محسن مشرقی؛ تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ملاقات آخر» اهدا شد.

 

 

بخش دوم جشنواره فیلم مقاومت که با هفته بسیج (یکم تا هفتم آذرماه) مقارن شده است، بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» را شامل می‌شود.

امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در شرایط ویژه، تاکید کرد جلوه‌ای از ایثار که در سال‌های دفاع مقدس متبلور شده بود، در ماه‌های اخیر و به همت کادر درمان دوباره متجلی شده است. 

درباره این رویداد و ویژگی‌های شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیح هنرمندان گفت‌وگو کردیم. 

نصیربیگی معتقد است: بحث دفاع مقدس و ارزش‌های ایثار و شهادت نباید به فراموشی سپرده شود. باید بتوانیم حرف‌ها و تفکراتی که در آن دوران به یک شکل جهادگونه اجرایی شد را منتقل سازیم. به همین جهت، هنرمندان بسیجی نباید محدود به یک بخش باشند، چراکه بسیج محدود به یک بخش یا قشر خاص نیست.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

 

 


* مرحله شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به صورت آنلاین و تحت تاثیر کرونا برگزار شد. به نظرتان این شیوه برگزاری چه تاثیری روی این دوره داشت؟

خیلی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر بطور یقین دوست داشتند در فضایی کاملاً آرام و با حضور میدانی موثر این جشنواره برگزار شود و اصلا یکی از جذابیت های جشنواره همین است. اما متاسفانه با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و به تبع آن مشکلاتی که برای همه کشورها ایجاد کرد به ناچار باید تغییری در رویه اجرایی جشنواره ایجاد می شد شاید به تعبیری این ویروس محدودیت هایی را برای جشنواره ایجاد کرد اما از سوی دیگر زمینه‌ای شد برای بهره گیری از بستر فضای مجازی و انتقال معانی و مفاهیم در بستر این فضا و تجربه جدیدی شد که متولیان امر تصمیم گرفتند تا از بستر این فضا به شکل بسیار ویژه استفاده کنند و بخش عمده‌ای از جشنواره در این فضا برگزار شود که امیدوارم بازخوردهای خوب و مطلوبی داشته باشد.

دریافت قریب به ۲۰۰۰ اثر در بخش «فیلمسازان بسیجی» مؤید و خود گویای بضاعت و ظرفیت بالای هنرمندان بسیجی است

* بخش فیلمسازان بسیجی برای نخستین بار به صورت مستقل و در این ابعاد برگزار می‌شود. متقاضیان حضور در این بخش از همه استان‌ها، آثار خود را بدون محدودیت سال ساخت ارسال کردند و نهایتاً در بخش فیلم بلند ۶۰ اثر، فیلم کوتاه ۴۲۹ فیلم، در بخش مستند ۸۷۹ اثر، بخش فیلمنامه ۳۴۶ اثر، پویانمایی ۱۴۶ فیلم و در بخش نماهنگ نیز ۳۸۲ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. بضاعت بخش «فیلمسازان بسیجی» را چطور دیدید؟ حضور و علاقه و استقبال راضی کننده بود؟

بخش فیلمسازان بسیجی امسال بسیار خوب طراحی شده است، البته در دوره‌های قبل هم دوستان تلاش کردند بخش فیلمسازان بسیجی باشد اما شکل و رویه امسال بسیار خوب است؛ البته حقیقتا باید بیشتر از این نیز به این بخش به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور توجه کرد. البته برخی محدودیت‌های مالی اجرای جامع و موسع این بخش را مانع شد اما با همه موارد، بخش بسیار موثری بود و ارسال قریب به ۲۰۰۰ اثر در این بخش مؤید و خود گویای بضاعت و ظرفیت بالای هنرمندان بسیجی است.

سازمان بسیج هنرمندان برابر منشور کاری خود موظف است زمینه جذب هنرمندان رشته های مختلف هنری و ادبی به ویژه فیلم را تسهیل کند

* با توجه به وضعیت تولید و اکران فیلم دفاع مقدس و مقاومت در سینمای ایران سازمان بسیج هنرمندان چه نقشه راه یا برنامه‌ای برای حمایت از تولید چنین آثاری دارد؟

سازمان بسیج هنرمندان برابر منشور کاری خود موظف است زمینه جذب هنرمندان رشته های مختلف هنری و ادبی به ویژه فیلم را تسهیل کند و تدارک ببیند تا هنرمندان عزیز در قالب شبکه هنری و ادبی بسیج فعالیت‌های تخصصی خود را ادامه دهند. همچنین در مسیر فعالیت ارتقاء توانمندی‌های علمی و عملی هنرمندان نیز باید مورد نظر قرار گیرد و تا حد امکان از تولیدات آموزشی و تجربی حمایت لازم را داشته باشد. 

اما تولید حرفه‌ای به صورت متمرکز در بنیاد روایت فتح و در قالب انجمن‌های مختلف پیش‌بینی شده است که امید می‌رود در سایه تعامل نفرات ویژه از طریق بسیج هنرمندان معرفی و تولید آثار هنری و ادبی صورت گیرد.

 

 

آثار مرحوم ملاقلی‌پور هر کدام نگاهی جدید به مسئله روز را ترسیم می‌کنند و سینمای او چراغ راهنمایی برای یافتن مسیر سلوک و رسیدن به حقیقت نهایی است

* بخشی از جشنواره امسال «نشان رسول»، ادای دین به رسول ملاقلی پور بود. سینمای او چه جایگاهی در سینمای دفاع مقدس و انقلاب دارد؟

جایگاه مرحوم رسول ملاقلی‌پور در سینمای دفاع مقدس جایگاه رفیع، ارزشمند و قابل دفاع است. هنرمندی که به نوعی زبان گویای دوران خویش بود. هنرمند متعهد و با دغدغه که هیچ گاه نقد را وسیله تخریب قرار نداد و صرفا از نقد برای بالندگی، رشد و عدالت بهره جست.

آثار مرحوم ملاقلی‌پور هر کدام نگاهی جدید به مسئله روز را ترسیم می‌کنند و سینمای او حقیقتاً برای نسل جوان امروز حرف‌های بسیاری دارد. آثار رسول چراغ راهنمایی برای یافتن مسیر سلوک و رسیدن به حقیقت نهایی است.

 

 

* بخش مهم دیگر «مدافعان سلامت» و تکریم کادر درمان بود که در آثار فیلمسازان استانی به این بخش توجه ویژه شده. تاثیر بخش «مدافعان سلامت» در ثبت این حماسه چقدر است؟

«ایثار» واژه‌ای است که این روزها دوباره با تلاش و همت کادر خدوم درمانی کشور بازمعنا شد. کادر پزشکی و درمانی که حقیقتا چون دفاع مقدس اینک در عرصه ای دیگر برای خدمت رسانی از هرچه تعلق داشتند گذشتند تا همنوعان و هموطنانشان آسوده باشند، از جان نترسیدند و چیزی طلب نکردند و خیلی بسیاری از این مدافعان عرصه سلامت کشور غریبانه آسمانی شدند و رفتند. حال وظیفه تک تک ما به ویژه هنرمندان عرصه فیلم و سینماست که از این ایثار روایت‌های نابی را در قالب آثار هنری به صورت هنرمندان برای آحاد مختلف جامعه بیان کنند و ادای دینی کرده باشند به این تلاش و حضور شبانه روزی و این گونه فدای همنوع شدن و یقین این بخش در جشنواره اقدام بسیار موثری بود برای بیان رشادت ها و ثبت خاطرات و حماسه های مدافعان سلامت کشور.

«ایثار» واژه‌ای است که این روزها دوباره با تلاش و همت کادر خدوم درمانی کشور بازمعنا شد و وظیفه تک تک ما به ویژه هنرمندان عرصه فیلم و سینماست که از این ایثار روایت‌های نابی را در قالب آثار هنری بیان کنیم

 

 

* در بخش دوم جشنواره مقاومت بخش «سیدالشهداء مقاومت» بزرگداشت سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی را خواهیم داشت. سازمان بسیج هنرمندان چه برنامه‌ای برای این بخش دارد؟

یکی از نمادهای عینی مقاومت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که لرزه بر پیکره استکبار جهانی انداخته و نویدبخش مسلمانان و آزادی خواهان جهان است. شهید حاج قاسم سلیمانی به تعبیر رهبر عظیم الشأن «نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد.»

سازمان بسیج هنرمندان در همه جشنواره‌های ملی و تولیدات هنری توجه به شخصیت شهید سلیمانی را با اولویت در دستور کار قرار داده است تا همه پرچمدار مکتب سلیمانی باشیم

حال همه هنرمندان وظیفه داریم در این بخش بصورت ویژه حضور یافته و برای وجود نازنینی که همه عمرش وقف اسلام و انقلاب بود، تلاش کرده و آثار فاخر و در تراز جهانی تولید کنیم و همه پرچمدار مکتب سلیمانی باشیم. سازمان بسیج هنرمندان نیز در همه جشنواره‌های ملی و تولیدات هنری این مسئله را با اولویت در دستور کار قرار داده و امیدوارم با استعانت از خداوند متعال و به مدد نفس‌های با برکت شهدای انقلاب و اسلام به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در این عرصه نیز توفیق همراهمان باشد و آنچنان که رهبر بزرگوارمان فرمودند هنر امروز ما هنر مقاومت است نه تسلیم و سازش.

پس همه هنرمندان بویژه هنرمندان بسیجی باید تلاش کنند آثاری فاخر و در تراز کیفی برتر با موضوع مقاومت که راه شهید حاج قاسم سلیمانی بود و کلید پیروزی انقلاب بر ایادی کفر و استکبار جهانی تولید و ارائه کرده و پیام انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان صادر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول