گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، حجت عابدی اصل ، نیاز امروز کشور در شرایط تحریم نگاه استارتآپ دانشگاهی است که میتواند در قالب ۳ محور اقتصاد کشور را متحول کرده و به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را در سطوح مختلف جامعه پیاده کند.در واقع استارتآپ دانشگاهی میتواند به عنوان یک اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم نقشآفرینی کند، در حال حاضر کشور با توجه به شرایط اقتصاد خاصی که دارد، دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشگاهها میتوانند با برگزاری استارتآپهای مختلف با استفاده از پتانسیل داخلی چرخندههای اقتصاد را در راستای رونق تولید به کار انداخته و تولید ثروت کنند که این کار باید توسط نظام آموزش عالی کشور استارت بخورد.
نخستین نگاه در برگزاری استارتآپ دانشگاهی که میتواند در راستای اقتصاد مقاومتی نقشآفرینی کند موضوع نیازمحور بودن جامعه است به طوری که بسیاری از استانهای کشور دارای نخبگان دانشگاهی است که میتواند برای بهبود وضعیت تولید سوخت در داخل ایران ایده و طرحهای جدیدی را ارائه دهند تا بتوان با استفاده از آنها کیفیت سوخت افزایش یابد. همچنین دومین نگاه استارتآپی در راستای شرایط تحریم موضوع پتانسیلمحور بودن فعالیتهای علمی و دانشگاهی است به طوری که ۵۰ درصد ایدههای اقتصادی مربوط به افرادی است که دارای تجربه بالا هستند که میتوان از این افراد در راستای رونق تولید استفاده کرد. این در حالی است که دانشگاهها تنها ۱۳ درصد ایدههای نوآوری و خلاقیت را به خود اختصاص دادهاند که در این رابطه باید در حلقه گمشده بین مردم و دانشگاه کار شود که این اتفاق میتواند با استفاده از دانش داخلی چرخش اقتصاد را به وجود آورد.
سومین نگاه استارتآپ دانشگاهی مهارتافزایی نیروی انسانی است که میتواند با این ایده همه دانشگاهها دانشجویان خود را با آموزش مهارتی کاربردی کنند تا بتوانند در بخشهای مختلف جامعه حضور یافته و موتور اقتصاد را روشن کنند چراکه یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه استارتآپ در ایران وجود دارد نبود سرمایهگذار است که اگر دولت و مجلس در این رابطه حمایت کافی را انجام دهد نتایج خوبی برای رونق تولید و اقتصاد مقاومتی اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که اگر خرده اقتصادهای موجود در شهرها و استانهای مختلف کشور را بتوانیم توسط دانشگاهها زنده کنیم، میتوانیم آینده اقتصادی کشور را متحول کنیم.
دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه کاملا کاربردی است که در حوزه مهارت افزایی وبه خصوص کارآفرینی و همچنین ایجاد کسب و کارهای جدید در قالب برگزاری استارت آپ های متنوع و مختلف برای دانشجویان گام های خوبی برداشته است.
محمد حسین موسی زاده مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این دانشگاه دارد، وی درباره ویژگیها، برنامه های درسی، انگیزه دانشجویان، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ علمی، ماموریت دانشگاه و زندگی در محیط علمی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی میکند.
برای شنیدن همه آنچه در دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است با محمد حسین موسیزاده مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی ساعاتی به گفتوگو نشستیم.
آنچه در گفتوگوی ما با محمد حسین موسیزاده میخوانید:
* اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود
* تنها راه حل منطقی و قابل استناد برای تحول اقتصاد در کشور استفاده از توان نخبگان است
* باید نگاه استارت آپی به مقوله تحول اقتصادی داشته باشیم
* دانشگاه ها میتوانند وضعیت سوخت کشور را بررسی و ایدههای علمی خود را عنوان کنند
* خارج شدن از بحران اقتصادی با استفاده از تخصص فارغالتحصیلان و نخبگان دانشگاهی
فارس: با نگاه به مقوله نیاز محوری به ظرفیت داخل کشور چگونه میتوان تحریمها را دور بزنیم و اقتصاد کشور را متحول کنیم؟
موسی زاده: برای خارج شدن از بحران اقتصادی با توجه به تحریمها باید از توان و تخصص فارغالتحصیلان و نخبگان دانشگاهی در جهش تولید استفاده کرد و صنایع باید برای افزایش تولیدات خود و بالا بردن کیفیت محصولاتشان از ایده و ظرفیت دانشگاهیان بهرهمند شوند. در حال حاضر برای پیشرفت علم و فناوری و رسیدن به منویات مقام معظم رهبری باید آستینها را بالا زد و با برنامهریزی به اهداف بلند رسید تا سیر تحول دانشگاهها انجام شود؛ چراکه با سخنرانی و وعده دادن نمیتوان کار کرد. به جای آنکه به کشورهای آمریکا و اروپا نگاه کرده و از آنها تقلید کنیم، باید دانشگاهها را بر اساس نیاز کشور ماموریتمحور کنیم تا در مدت زمان کوتاهی مشکلات اقتصادی را برطرف کنند. امروز مراکز نوآوری میتوانند اقتصاد داخل کشور را نجات دهند؛ چراکه این مراکز با استفاده از دانش داخلی و تبدیل ایده به محصول در نهایت ثروت، اقتصاد داخل کشور را دچار تغییرات اساسی کرده و باعث رشد اقتصادی و گردش مالی شود.
امروز مراکز نوآوری میتوانند اقتصاد داخل کشور را نجات دهند؛ چراکه این مراکز با استفاده از دانش داخلی و تبدیل ایده به محصول در نهایت ثروت، اقتصاد داخل کشور را دچار تغییرات اساسی کرده و باعث رشد اقتصادی و گردش مالی شود.
* اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود
فارس: دانشگاه ها برای رشد و تحول اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟
موسی زاده: باید از ظرفیت و پتانسیل جوانان برای جهش تولید در راستای رونق اقتصادی استفاده کرد به طوری که امروز مهم ترین گام در رسیدن به منویات مقام معظم رهبری بهره مندی از توان نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است در واقع مراکز آموزشی و دانشگاهها می توانند با یک نگاه استارت آپی با محوریت رونق تولید، اقتصاد مقاومتی را در همه شهرها و استان های کشور فعال کنند که در این رابطه تنها باید از علم جوانان استفاده شود چراکه اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند به معنای واقعی شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود این در حالی است که مسیر رسیدن به پرچم داری علمی جهان فقط با رشد علم و فناوری و اعتماد صنعت به دانشگاه میسر می شود.
* تنها راه حل منطقی و قابل استناد برای تحول اقتصاد در کشور استفاده از توان نخبگان است
فارس: رونق اقتصاد چگونه در تمامی شهرها و استانهای کشور باید گسترش یابد؟
موسی زاده: تنها راه حل منطقی و قابل استناد برای تحول اقتصاد در کشور استفاده از توان نخبگان و فارغ التحصیلان با نگاه به ظرفیت داخلی و تبدیل علم به محصولات و برندسازی است که می تواند در قالب یک طرح جهادی همگانی به عنوان راه برون رفت از گره های اقتصادی گسترش یابد از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید همه مراکز علمی و دانشگاه ها ظرفیت ها و پتانسیل اقتصادی هر شهر و استان را شناسایی کنند و با تمرکز بر اقتصاد موجود نسبت به تبدیل آن به محصولات متنوع گام بردارند چراکه وقتی دانش وارد اقتصاد می شود و از نگاه علمی مورد بررسی قرار می گیرد امکان رونق تولید و همچنین اشتغال و درآمد زایی در سایه مهارت افزایی یک تحول اساسی را رقم خواهد زد.
رونق تولید و همچنین اشتغال و درآمد زایی در سایه مهارت افزایی یک تحول اساسی را رقم خواهد زد.
* نقش محوری و اصلی فعالیت های رونق اقتصادی به مراکز علمی مربوط می شود
فارس: سهم مراکز و واحدهای دانشگاه ها در ریل گذاری رونق اقتصادی چقدر است؟
موسی زاده: نقش محوری و اصلی فعالیت های رونق اقتصادی به مراکز علمی مربوط می شود به طوری که تا کنون آنگونه که باید دانشگاه های ما در شهرهای مختلف بر روی فعالیت اقتصادی هر یک از بخش های مختلف کاری انجام نداده اند این در حالی است که برای رونق تولید باید دانشگاه ها از منظر علمی باعث ارتقاء و رشد محصولات داخلی شوند چراکه اگر هریک از مراکز علمی به طور تخصصی به اقتصاد اصلی شهرهای کشور بپردازند نه تنها رونق تولید اتفاق می افتد بلکه باعث درآمد و گردش مالی میشود.
* باید نگاه استارت آپی به مقوله تحول اقتصادی داشته باشیم
فارس: به نظر شما نخستین اقدام در مسیر تحول اقتصاد مقاومتی در کشور چیست؟
موسی زاده: باید در مرحله اول نگاه استارت آپی به مقوله تحول اقتصادی داشته باشیم که در این رابطه باید بگویم اگر تا کنون در این زمینه موفق نبوده ایم به خاطر عدم سرمایه گذاری مناسب است به طوری که دانشگاه ها امروز بیش از هر زمان دیگری باید به کمک اقتصاد داخلی کشور بیایند، به این معنی که ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهرهای مختلف کشور را با نگاه دانشی به جامعه معرفی کرده تا سرمایه گذاران مشارکت کنند در واقع باید خرده اقتصادهای موجود در شهرهای مختلف باید زنده شود تا بتواند به معنای واقعی اقتصاد داخلی را رونق بخشید.
* دانشگاه ها میتوانند وضعیت سوخت کشور را بررسی و ایدههای علمی خود را عنوان کنند
فارس: راهکار ترویج و گسترش استارت آپ ها توسط دانشگاه ها چیست؟
موسی زاده: من معتقدم برای یک تحول اقتصادی در داخل کشور باید دانشگاهها وارد عمل شوند به طوری که با برگزاری استارتآپهای مختلف بر اساس ظرفیت و توان اقتصادی هر شهر و هر استان ظرفیتها را شناسایی کرده و به ثروت تبدیل کنند، نخستین گام در برگزاری استارتآپها مقوله نیازمحور بودن فعالیتهای دانشگاهی است، به طوری که برای مثال مراکز علمی و دانشگاه میتوانند وضعیت سوخت کشور را مورد بررسی قرار داده و ایدههای علمی خود را عنوان کنند که این کار میتواند کمک زیادی به مقوله سوخت کشور کند.
مراکز علمی و دانشگاه میتوانند وضعیت سوخت کشور را مورد بررسی قرار داده و ایدههای علمی خود را عنوان کنند.
* دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزشهای خود را در مسیرهای مهارتافزایی انجام می دهد
فارس: نگاه دانشگاه علمی کاربردی در حوزه استارت آپ چگونه است؟
موسی زاده: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس ریلگذاری که انجام داده است، آموزشهای خود را در مسیرهای مهارتافزایی، کارآفرینی و برگزاری استارتآپها متمرکز کرده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که بسیاری از شهرها و استانهای ما دارای ظرفیتها و پتانسیلهای بالایی هستند که متاسفانه درصد بالایی از آنها نسبت به شناخت پتانسیل خود آشنایی ندارند که در اینجا باید دانشگاهها به آموزش در اقتصاد آن شهر بپردازد و با شناساندن پتانسیلهای اقتصادی رونق را رقم بزند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از علتهای اینکه تاکنون استارتآپها آنگونه که باید تاثیرگذاری خوبی نداشتهاند به واسطه نبود سرمایهگذاری در این حوزه است.
* شناسایی پتانسیلهای موجود در همه شهرهای کشور
فارس: در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید چه گام هایی برداشته اید؟
موسی زاده: دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای ماموریت و اهداف آموزشی که دارد در مدت ۵ سال اقدام به شناسایی پتانسیلهای موجود در همه شهرهای کشور کرده است، به طوری که در حال حاضر همه استانها به تفکیک شهرهایی که دارند پتانسیلها و ظرفیتهایشان تفکیک شده و بر اساس آن، دانش ضمنی موجود در هر استان توسط مراکز علمی کاربردی؛ تحقیق، بررسی و آموزش داده میشود. البته باید بگویم یکی دیگر از کارهای این دانشگاه این است که به مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مجوز راهاندازی مرکز نوآوری دادهایم تا بتوانند در برگزاری استارتآپها با شناسایی ظرفیتهای موجود بپردازند.
* امسال بیش از ۱۰۰ استارتآپ تخصصی در حوزه کسب و کار برگزار میشود
فارس: درباره برگزاری استارت آپ توسط مراکز علمی کاربردی بیشتر توضیح دهید.
موسی زاده: یکی از دستاوردهای دانشگاه علمی کاربردی در سال جهش تولید راهاندازی استارت آپهای تخصصی ویژه کسب و کارهای نوظهور است که در این رابطه تمام استانهای کشور بر اساس نوع محصولاتی که به صورت بومی در اختیار دارند استارت آپهای مختلفی را برگزار کرده و با جذب سرمایه زمینه اشتغال جوانان دانشگاهی را فراهم میکنند.در واقع در هر کدام از ماههای سال تعداد زیادی از استارت آپها در شهرهای مختلف برگزار میشود به طوری که در ماه مهر ۱۸ استارت آپ، آبان ماه ۳۰ استارت آپ و آذر ماه ۲۳ استارت آپ با موضوعات و ایدههای خلاقانه فارغالتحصیلان دانشگاهها و نخبگان به طور مستمر تا پایان سال برگزار می شود. در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی دارای شرکتها و واحدهای فنآور در شهرهای مختلف است که این پتانسیل برای راهاندازی استارت آپهای تخصصی با مشارکت دانشجویان و تولیدکنندگان بزرگ به صورت مجازی برگزار میشود. در واقع این نشستهای استارت آپی نقش بسیار بالایی در توسعه فناوری دارند به طوری که اکنون شاهد رشد بیش از ۱۵۰ مرکز نوآوری در کل کشور هستیم. همچنین اکنون با توجه به این که سامانهای را در دانشگاه علمی کاربردی به عنوان مرکز شناسایی کسب و کارهای ویژه و نحوه برگزاری استارتآپها راه اندازی کردهایم، تاکنون توانستهایم ۵۰۰ ایده را از دانشجویان داشته باشیم که خوشبختانه باید بگویم با برگزاری استارت آپها در استانها و شهرهای مختلف این عدد به ۲ هزار ایده خواهد رسید و این در حالی است که در حال حاضر به طور مستقیم ۱۵۰ تولیدکننده ایرانی و ۷۰ کمپانی داخلی مشارکت و همکاری مستمر با مراکز نوآوری دارند.
فیلم صحبت های گفت وگوی ما با محمد حسین موسی زاده مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در زیر قابل مشاهده است:
انتهای پیام/