اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

مژده آزادی قدس پس از ۸۸ سال!

تا بیش ‌از هزار سال در بیت‌المقدس خبر خاصی نبود! اما در سال 1095 میلادی ناگهان پاپ اوربان دوم، یادش افتاد که این شهر و سرزمین‌های اطراف آن برای مسیحیت خیلی مقدس است. لشکرهایی از سراسر اروپا راه ‌افتاد و جنگی شروع شد آن سرش ناپیدا!

مژده آزادی قدس پس از ۸۸ سال!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: بیت‌المقدس که اورشلیم و سرزمین مقدس و قدس هم نامیده می‌شد در سال ۱۰۹۹ توسط صلیبی‌ها اشغال شد. پیش‌ از‌ آن، شهر در دست فاطمیان بود که حاکمانی مسلمان بودند و قلمروشان بخش‌های بزرگی از خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه را دربرمی‌گرفت. بیت‌المقدس آن‌موقع شهری آباد بود با صنعت ممتاز و هنر فاخر و معماری باشکوه، ولی چون مدافعان زیادی نداشت به راحتی اشغال شد. بعد صلیبی‌ها چه کردند؟ وحشی‌گری از نوع قرون وسطایی! ۳۰ تا ۷۰ هزار نفر از ساکنان عادی شهر را کشتند. البته این عددی تخمینی است و بیانگر آن‌که تقریبا همه ساکنان مسلمان شهر کشته شدند؛ حالا هر تعدادی که بودند. شدت این کشتار بی‌دلیل در منابع غربی قرون وسطایی به عنوان سند افتخار ذکر شده است! مدتی بعد فاطمیان، لشکری برای پس‌گرفتن بیت‌المقدس فرستادند که در نبرد «اشکلون» شکست خورد و صلیبی‌ها در نخستین دوره جنگ‌های صلیبی به هدفشان رسیدند؛ جنگ صلیبی اول همین جا تمام شد.

جنگ‌های صلیبی که اروپایی‌ها راه انداختند به نبردهایی خونین میان ملیت‌های مختلف مسیحی و مسلمان منجر شد

جنگ صلیبی سوم و سردار کُرد!

صلیبی‌ها در سرزمین فلسطین حکومت «پادشاهی اورشلیم» را تاسیس کردند و البته فقط سرزمین‌های ‌مقدس را نمی‌خواستند؛ بیت‌المقدس را پایگاه کرده بودند و به سرزمین‌های اطراف حمله و شهرهای مهم را تسخیر می‌کردند. حدود نیم قرن بعد، جنگ صلیبی دوم آغاز شد؛ از سال ۱۱۴۷ میلادی. این بار مسلمانان پیروز شدند و جلوی پیشروی صلیبی‌ها گرفته شد. اما اتفاق مهم در جنگ صلیبی سوم رخ داد. «صلاح‌الدین یوسف ایوبی» که بیش از ۲۰ شهر مهم را از اشغال صلیبی‌ها درآورده بود آنان را در نبرد «حِطّین» شکست داد و بیت‌المقدس را بازپس‌گرفت؛ صبح جمعه ۲ اکتبر سال ۱۱۸۷ میلادی صلاح‌الدین، آزادی قدس پس از ۸۸ سال را به جهان اسلام مژده داد.

 نگاره‌ای از پیروزی صلاح‌الدین در جنگ حِطّین 

بعد، صلاح‌الدین چه کرد؟ کلیساهای مسیحیان را تخریب نکرد و قتل عام هم نکرد. وقتی خبر این پیروزی مسلمانان به اروپا رسید، همه بهت‌زده شدند و می‌گویند پاپ اوربان سوم به همین دلیل درگذشت! تا سال‌ها صلیبی‌ها به فرماندهی پادشاهان آلمان و فرانسه و انگلستان لشکر به لشکر از اروپا شوالیه و سرباز می‌آوردند تا بیت‌المقدس را دوباره اشغال کنند و نتوانستند. صلاح‌الدین، زاده تکریت عراق بود و کُرد. وی حکومت ایوبیان را در مصر و شام بنا نهاد و سلاطین این خاندان حدود یک قرن بر بخش بزرگی از خاورمیانه حکومت کردند.

خط قرمزهای صلیبی! در فیلم «قلمرو بهشت» محصول 2005 به کارگردانی «ریدلی اسکات» بخش مربوط به نبرد حِطّین حذف شد

سوغات جنگ!

جنگ‌های صلیبی تا سال ۱۲۹۱ میلادی یعنی تا پایان نهمین جنگ صلیبی در خاورمیانه ادامه داشت و پس‌ از ‌آن نیز سلسله جنگ‌های کوچک‌تری میان صلیبی‌ها و مسلمانان و سایر اقوام تا ۱۵۰۰ میلادی رخ داد. نتیجه جنگ صلیبی در سرزمین‌های مقدس نیز شکست کامل صلیبی‌ها و خروج همگی آنان از سرزمین‌های اسلامی بود. ولی شکست صلیبی‌ها خشک‌ و ‌خالی هم نبود و به یک اتفاق بزرگ در اروپا منجر شد؛ رنسانس.

ساکنان اروپا در جنگ‌ با مسلمانان، سرزمین‌های جدیدی کشف کردند و سوغات گران‌‌بها بردند؛ از قند و شکر تا انواع غذا و خوراکی‌، ادویه‌جات، قالی، منسوجات، پارچه، صنایع دستی و ابزار که اروپایی‌ها تا آن زمان به چشم ندیده بودند. حتی استحمام دائمی و نظافت بدن و آراسته‌پوشی را اروپایی‌ها از مسلمان یاد گرفتند. در واقع جنگ‌های صلیبی آشنایی اروپاییان با تمدن پیشرفته اسلامی را در پی‌داشت و سبک زندگی جدیدی را به ساکنان قاره سبز یاد داد. اما گران‌بهاترین سوغاتی که از جنگ صلیبی به اروپا رفت، دانش بود؛ از فیزیک و شیمی گرفته تا معماری و ریاضیات و هندسه و طب. این علوم که حاصل نبوغ و پیشرفت دانشمندان مسلمان بود از طریق کتب اسلامی به اروپا راه یافت. همه این‌ سوغاتی‌های گرانبها در اروپا به آغاز رنسانس منجر شد تا مردمان غرب حدود ۳۰۰ سال پس از پایان جنگ‌های صلیبی به عصر روشنگری برسند و از اندیشه‌های قرون وسطایی رها شوند.

دکتر «زیگرید هونکه» پژوهشگر آلمانی و نویسنده کتاب «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» دلیل استحمام نکردن اروپاییان در قرون وسطا را گناه شمردن این کار به دلیل انجام آن در خلوت معرفی می‌کند!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۱ مهر مصادف با ۲ اکتبر میلادی و ۱۴ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ شهادت «محمد بن ابی بکر» از یاران امام علی (ع) توسط سپاه معاویه در سال ۳۸ قمری
ـ درگذشت «ابن شدّاد» فقیه و مورخ مسلمان در سال ۶۳۲ قمری
ـ رحلت «شیخ محمد تقی بجنوردی» فقیه و عالم بزرگ در سال ۱۳۱۴ قمری
ـ زادروز «ملامحمدمحسن فیض کاشانی» محدث و مفسر مشهور در سال ۱۰۰۷ قمری
ـ روز ملی و استقلال «گینه» از استعمار فرانسه در سال ۱۹۵۸ میلادی
ـ درگذشت «عمران صلاحی» نویسنده، مترجم و طنزپرداز ایرانی در سال ۱۳۸۵ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول