به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، استان گیلان دارای محصولات کشاورزی استراتژیک مانند چای، بادام و زیتون است و هرکدام دارای مزیتهای ذاتی بسیار خوب و ارزشمندی هستند که برای بهبود اقتصاد کشاورزی و کمک به اشتغال و اقتصاد گیلان باید موردتوجه مسؤولان مربوطه قرار گیرد.
در شرایطی که کشور به دلیل تحریمهای ظالمانه مشکلات بسیاری در فروش نفت و صادرات نفتی دارد؛ توجه به صادرات کالاهای غیرنفتی و افزایش آن بسیار برای رشد اقتصادی کشور مفید است لذا باید به صادرات محصولات کشاورزی همچون چای و بادام توجه ویژه شود.
به همین منظور و در راستای استفاده بهینه از ظرفیتهای صادراتی و اتخاذ تصمیمات راهبردی و کارشناسی مسؤولان جهاد کشاورزی تصمیم به تشکیل میزهای بادامزمینی و چای در استان گیلان گرفتند.
هدف از برگزاری این جلسات شناسایی کالاهای دارای مزیت نسبی و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در بازارهای هدف بازارهای هدف و شناسایی موانع صادرات است.
یکی از محصولات استراتژیک که ظرفیت بسیار ارزشمندی در حوزه صادرات دارد چای است اما در راه صادرات این محصول موانع زیادی ازجمله واردات بیرویه در فصل برداشت وجود دارد
عارضهیابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروههای کالایی، پیشبینی اهداف کمی صادرات کالا، پیشنهاد مصوبات لازم به نهادها و مراجع تصمیمگیرنده، ارائه پیشنهاد بهمنظور پروژههای زیرساختی مرتبط با مراحل تولید، صادرات، بستهبندی، نگهداری و ذخیرهسازی، حملونقل و یا تجارت کالا ازجمله اهداف از پیش تعیینشده در خصوص تشکیل میزهای کالایی است.
یکی از محصولات استراتژیک که ظرفیت بسیار ارزشمندی در حوزه صادرات دارد چای است اما در راه صادرات این محصول موانع زیادی ازجمله واردات بیرویه در فصل برداشت وجود دارد به همین منظور امروز میز ملی چای با حضور مسؤولان استانی و کشوری در سالن حزین دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد.
قیمت تضمینی چای به نفع چایکاران نیست
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس در این مراسم، چای را یکی از محوریترین محصولات کشالورزی ایران دانست و اظهار کرد: باید شاخصها را در نظر بگیریم و برای برند سازی و بازاریابی ببینیم آن محصول چه میزان مصرفکننده دارد و شناخت آن محصول مسیر را هموار میکند.
رسول فرخی با بیان اینکه برند سازی چای منجر به معرفی این محصول ارزشمند بهتمامی دنیا و کشور میشود، گفت: باید تمامی مشکلات، نقاط قوت شناسایی و موانع ایجادشده را برداریم .
به اعتقاد وی در بازاریابی باید مبلغ مدنظر و قیمت تمامشده محصول استراتژیک چای موردتوجه قرارگرفته و باید ببینیم آیا توان رقابت با محصول خارجی را دارد یا در غیر این صورت باید در اعلام قیمت باید تجدیدنظر صورت گیرد.
بنا بر تأکید نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس پایداری در صادرات در این شرایط تحریم بسیار برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور و استان گیلان مؤثر است لذا و به اعتقاد فرخی صادرکنندگان در عرصههای مختلف ازجمله چای باید بازارهای هدف را شناخته و چای را برند سازی کنیم.
میزان باغات سطح زیر کشت چای در استان گیلان از ۳۵ هزار هکتار دهه ۷۰ به ۱۸ هزار هکتار رسیده است.
فروش و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و باغات چای به یک معضل در استانهای گیلان و مازندران تبدیلشده و به گفته فرخی تنها دلیل آن واردات بیرویه چای در فصل برداشت است.
نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجهیک امسال چهار هزار و ۶۰۰ تومان و درجهدو، سه هزار و ۳۰۰ تومان اعلامشده و در سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۷۵۰ تن خریداریشده است.
ارزشافزوده به چایکار تعلق نمیگیرد
اخیراً قیمت تضمینی فروش چای در کشور اعلامشده است اما فرخی قیمت تضمینی چای را به نفع کارخانهدار و چایکاران ندانست و گفت: چایکاران در گیلان بهناچار و به روش سنتی محصول خود را کشت میکنند درحالیکه قیمت چای در بازار کیلویی ۸۰ هزار تومان بوده ولی چایکار آن را ۱۹ هزار تومان به فروش میرساند لذا این امر نشان میدهد ارزشافزوده به چایکار تعلق نمیگیرد.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس از ارائه پیشنهاد طرحی در خصوص رونق تولید چای در کشور خبر داد و بیان کرد: اگر چای را بهعنوان یک محصول مهم و استراتژیک بشناسیم باید وارد بورس شود زیرا در این صورت هم ارزشافزوده به چایکار تعلق میگیرد و هم میتواند از سود بازرگانی بهرهمند شود.
کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت خوبی به لحاظ صادرات دارند
رئیس سازمان صمت گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه چای بهعنوان پرمصرفترین نوشیدنی ایران است، اظهار کرد: این محصول در بخش کشاورزی و صنعت بهعنوان محصول استراتژیک و ارزشمند شناخته میشود که این امر نشان از اهمیت این محصول در ارتقای رشد اقتصادی منطقه دارد.
گردش مالی صنعت چای در کشور ۳۰۰۰ میلیارد تومان است
فرهاد دلق پوش، معتقد است در حوزه چای باید به بازارهای بینالمللی و صادرات آن توجه شود و این امر نیازمند انقلاب در حوزه صنعت چای است زیرا بر اساس آمار گردش مالی چای در کشور بسیار زیاد میباشد.
دلق پوش با بیان اینکه بدون همکاری، همافزایی و وحدت هیچ موفقیتی حاصل نمیشود، گفت: صنعت چای و تولید وابسته به کشورهای خارجه نیست و این محصول استراتژیک جزو صنعت سبز در گروه صنایع است و باید برای انجام این کار برند سازی شود.
رئیس سازمات صمت گیلان یکی از اهداف سازمان صمت را حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی عنوان کرد و افزود: میزهای بادام در شهرستان آستانهاشرفیه، چای در لاهیجان و زیتون در رودبار را برگزار کردیم زیرا باید وضعیت تولید و صادرات چای در کشور و استانهای شمالی موردبررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۵۱ درصد چای برداشتشده در کشور درجهیک و ۴۹ درصد درجه دو است، تصریح کرد: شاید بتوان گفت یکی از مهمترین دغدغه چایکاران در کشور و استانهای شمالی واردات چای و فرآوردههای آن است و وارد فرآوردههای چای باید بهگونهای باشد که توسعه چای کمک کند.
دلق پوش با بیان اینکه گیلان به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ظرفیت خوبی به لحاظ صادرات محصولات کشاورزی ازجمله چای دارد، گفت: صادرات چای در گیلان با مشکلات نداشتن و عدم شناسایی مناسب واحدهای هدف، تحریمهای ظالمانه و عدم ثبات در قیمت، عدم ثبات قوانین، انتقال ارز و پیمانسپاری مواجه هستند که باید این موارد را با همکاری و پیگیریهای مداوم برطرف کنیم.
بر اساس اعلام مسؤولان وزارت صمت تولید چای داخلی ۲۵ هزار تن در سال بوده، و در سال گذشته ۸۰ هزار تن چای وارد کشور شده است
رئیس سازمان چای کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه متأسفانه در طی سالهای اخیر میزان باغات چای در گیلان از ۳۵ هزار هکتار به ۱۸ هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: عوامل مختلفی ازجمله بهصرفه نبودن تولید چای از دید چایکار در این اتفاق نقش داشته است.
حبیب جهانساز با بیان اینکه میزان چای تولیدی در کشور نیاز مصرفی کشور را برطرف نکرده است، گفت: بالاجبار باید چای را از کشورهای استوایی آسیا مانند هند و سریلانکا وارد کنیم زیرا در هند برداشت چای ۶ برابر ایران است و اغلب بهصورت دستی انجام میشود.
تعرفه واردات چای در کشور ایران ۵ و در هند ۴۵ درصد است
در سال جدید میزان تعرفه واردات چای در کشور از ۲۰ به پنج درصد رسیده و این امر منجر به افزایش قیمت چای خارجی شده است لذا چایکاران استانهای شمالی از مسؤولان وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار کشور درخواست تجدیدنظر در میزان تعرفه اعلامشده هستند.
رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه تعرفه چای باید بهگونهای وضع شود که تولیدکننده چای بتواند با محصولات وارداتی رقابت کند، افزود: از مسؤولان درخواست دارم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند چون یک کارخانهدار و یا تولیدکننده برای خرید تجهیزات باید از ارز آزاد استفاده کند.
جهانیان چای را با نام لاهیجان میشناسند
نماینده عالی دولت در شهرستان لاهیجان نیز در این جلسه با اشاره به سابقه بیش از ۱۰۰ ساله چای در این شهرستان اظهار کرد: تولید چای در این شهرستان دارای سابقه بیش از ۱۰۰ ساله است و این امر بیانگر قدمت طلای سبز در کشور، گیلان و لاهیجان است بهطوریکه جهانیان چای را با نام لاهیجان میشناسند.
یونس محمودی با بیان اینکه بخش اعظمی از چای کشور در لاهیجان تولید میشود، گفت: در استانهای گیلان و مازندران ۵۵ هزار خانوار چایکار وجود داشته و ۲۰ درصد نیاز تولیدی چای در کشور توسط گیلان تأمین میشود.
وی با تأکید بر تلاش برای رشد و توسعه محصول چای در گیلان تصریح کرد: در سال جهش تولید سیاستهای ملی و استانی حمایت از کالای ایرانی و رشد و توسعه آن است لذا باید انگیزه و امید را در بین کشاورزان و بهویژه چایکاران ایجاد کرده اختلاف را کنار گذاشته و با همدلی و همافزایی به رشد و ارتقا آن کمک کنیم.
فرماندار شهرستان لاهیجان یکی از مهمترین درخواست چایکاران را تأمین نیازهای مالی و اعطا تسهیلات دانست و افزود: یکی از درخواستهای چایکاران در استانهای شمالی تأمین نیازهای مالی و رفع موانع تولید و اعطا تسهیلات است و در همین راستا تاکنون بیش از ۸۸ درصد طلب چایکاران پرداختشده است.
فقدان مراکز تبدیلی چای در لاهیجان
محمودی با گلهمندی از فقدان مراکز تبدیلی چای در لاهیجان تصریح کرد: حضور و فروش محصول استراتژیک چای در نمایشگاههای بینالمللی ازجمله مواردی که باید به آن توجه کرد زیرا صورت برطرف شدن این موانع و ضعف، انگیزه در بین چایکاران برطرف میشود.
وی با اشاره به مهمترین دغدغه چایکاران در کشور گفت: بزرگترین دغدغه چایکاران قاچاق چای، فروش غیر ضابطه این محصول و پایین بودن قیمت تضمینی و اعلام دیرهنگام قیمت این محصول ارزشمند است.
به گزارش فارس، در پایان این نشست هریک از چایکاران و تولیدکننده به بیان دغدغههای خود پرداختند.
انتهای پیام/۸۴۰۰۷/و