اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

سرمایه‌گذاری 3500 میلیاردی بخش خصوصی در بنادر/رفع نواقص لجستیک با همگرایی 4 مدل حمل‌‌ونقل‌

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران گفت: فرایند لجستیک، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در ایران نواقصی دارد که جز با همفکری و همگرایی چهار مدل حمل و نقل نمی‌توانند به رفع این موانع نائل آمد.

سرمایه‌گذاری 3500 میلیاردی بخش خصوصی در بنادر/رفع نواقص لجستیک با همگرایی 4 مدل حمل‌‌ونقل‌

محمدصادق کاوه در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر خشک و دریایی کشور تاکنون حدود‌ 3500 میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: موضوع واگذاری بنادر به بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در ابتدای دهه 80 آغاز شد و عمده واگذاری‌ها در نیمه دوم دهه 80 صورت گرفته است که برخی از بنادر در جنوب و شمال به بخش خصوصی واگذار شد؛ بنادر گناوه و آفتاب در جنوب و بنادر فریدون‌کنار و آستارا در شمال به بخش خصوصی واگذار شد. 

* نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر

کاوه اظهار داشت: بخشی از این بنادر با زیرساختی که دولت فراهم کرده بود به بخش خصوصی واگذار شد و اساسا سرمایه‌گذاری اصلی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بیشتر حول محور خرید تجهیزات و احداث مخازن سوخت، سیلو، پایانه و انبار انجام شده است؛ البته در بخشی از این واگذاری‌ها نظیر بندر آستارا، هم زیرساخت و هم روساخت از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است.

* ‌جلوگیری از پراکنده‌کاری سرمایه‌گذاران بندری/ورود به عرصه حمل و نقل ترکیبی

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران که در حاشیه مراسم روز جهانی دریانورد با خبرنگار فارس سخن می‌گفت، بیان کرد: این انجمن‌ دو سال پیش، در نیمه دوم سال 97 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت و اولین انتخابات آن برگزار شد.

وی‌ ادامه داد: اعضای هیات مؤسس این انجمن، شامل بنادر فریدون‌کنار، آفتاب، گناوه، آستارا، بندر خشک پیشگامان یزد، بندر خشک فریمان، مجتمع انبارهای پایبار دوغارون و پایانه بندر خشک سرخس، هستند.

کاوه گفت: انجمن صنفی سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران اولین انجمنی است که در حوزه بین رشته‌ای و یا حمل و نقل ترکیبی تاسیس شده است، ‌اعضای هیات موسس فقط به حوزه خودشان اکتفا نکرده‌اند و به حوزه‌های دیگر حمل و نقل نیز که می‌تواند نقش تکمیلی در فرایند زنجیره تامین کالا محسوب شود، توجه داشته‌اند؛ انجمن از طریق گردآوری داده‌ها، اطلاعات و نیز تجارب و آموزه‌های مختلف اعضای خود، کمک می‌کند که دیگر سرمایه‌گذاران بنادر خصوصی برای توسعه تجارت دریایی، بنادر و خطوط حمل و نقل سرمایه گذاری های مطمئن و پایداری داشته باشند.

* رفع نواقص حمل‌‌‌‌‌ونقل کشور فقط با همگرایی‌ همه مدل‌های حمل‌‌ونقل امکان‌پذیر است

وی تصریح کرد: این نوع تشکل‌ها موجب می‌شود که فرایند عملیات شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بندری به صورت جزیره‌ای صورت نگیرد و احیانا مشکلات یا موانعی که در خطوط دیگر جابه‌جایی کالا و زنجیره تامین وجود دارد نیز به رفع آن بپردازند.

کاوه ادامه داد: این تشکل در فرایند حمل و نقل و زنجیره تامین تعارض منافع ندارند و می‌توانند نقش مکملی برای همدیگر محسوب  شوند، از سوی دیگر در سطوح کلان، این تشکل در آینده به این فهم و باور اهمیت خواهد داد که اساسا فرایند لجستیک، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در ایران نواقصی دارد که جز با همفکری و همگرایی چهار مدل حمل و نقل نمی‌توانند به رفع این موانع نائل آمد.

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران اظهار داشت: فعالیت و همگرایی اعضا و همچنین گسترش آن در آینده می‌تواند تهدیداتی که در بیرون از مرزها و مسیرهای جدیدی که با ایجاد کریدورها و دالان‌های منطقه‌ای که در کشورهای همسایه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: انجمن بنادر خصوصی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در خطوط حمل و نقل دریایی و خشکی، می‌کوشد همان نقش و عملکردی را ایفا کند که اتحادیه بین المللی بنادر و لنگرگاه‌ها (IAPH) در جهان ایفا کرده است، IAPH یکی از سازمان های مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی است و در حال حاضر ۲۳۰ بندر از ۹۰ کشور دنیا عضو این اتحادیه هستند که ۶۰ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

کاوه اظهار کرد: در ‌دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر، ‌تعامل خوبی بین دو طرف برقرار شد و پشتیبانی‌های فکری و کارشناسی شایسته‌ای به عمل آمد.

وی بیان کرد: ‌کشور ایران با وجود سابقه طولانی در حمل و نقل دریایی و خشکی، اما تاکنون در حوزه بنادر، تشکلی تخصصی نداشته است و این خلا موجب شده بود که در برخی از امور، منافع سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی تامین نشود‌ که امیدواریم انجمن در آینده بتواند حافظ و مدافع منافع سرمایه‌گذاران بنادر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول