اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

خیابان «اهری» آزمونی برای شهردار جدید فردیس/۳۰ سال انتظار فقط برای یک آسفالت!

خیابان اهری فردیس یکی از منطقه کم برخوردار فردیس است که از کمترین خدمات شهری محروم است و اهالی 30 سال است که به دلیل وجود یک مسکن دردسرساز از آسفالت محرومند.

خیابان «اهری» آزمونی برای شهردار جدید فردیس/۳۰ سال انتظار فقط برای یک آسفالت!

خبرگزاری فارس البرز، مریم آقانوری: منطقه کم برخوردار، منطقه حاشیه نشین و ....اصطلاحاتی که بارها در مورد برخی مناطق می‌شنویم، اما هیچ وقت به دلایل به  حاشیه رفتن آن‌ها نمی‌پردازیم.

خیابان اهری بر اساس آمارهای غیررسمی با جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر یکی از مناطقی است که بارها از سوی مسئولان به ویژه مدیران شهری به عنوان منطقه کم برخوردار از آن یاد می‌شود که از انبوه مشکلات از ساخت وساز غیرمجاز گرفته تا مثلا ساختمان‌های مجاز در کوچه های تنگ و باریک تا آسیب‌های اجتماعی مختلف و کمبود زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی رنج می‌برد.‌ اما نکته اینجاست آیا تا کنون برای رفع کمبودهای این منطقه به عنوان محدوده پرجمعیتی در نقشه شهر فردیس، اقدامی انجام شده است؟!

خیابان ۲۰ متری الزهرا پس از چهارراه آبرسانی و نرسیده به بازار روز ، یکی از خیابان‌های منطقه اهری است که ساعتی را پای درد و دل ساکنانش گذراندیم تا مثل همیشه شرمندگی صبر و بردباری مردم در مقابل نبود امکانات و خدمات،  برای ما بماند.

 خیابانی که ساکنانش فقط ۳۰ سال است منتظر آسفالت هستند 

ورودی پهن این خیابان که پر است از خودروهای مختلف با دیوارهای بلند آجری سمت چپ‌ خیابان و زمین خاکی، منظره ای شبیه پارکنیگ خودروهای توقیفی دور از شهر را در ذهن تداعی می‌کند. کمی جلوتر با صحنه ای عجیب مواجه می‌شویم؛  ساختمانی ۳ طبقه در سمت راست خیابان، همچون مانعی بزرگ در عرض معبر پیش رفته و پشتش آلونکی بدچهره است و بعد از آن  دوباره ساختمان‌ها در جای خود قراردارند و روبروی آن پر از نخاله و زباله است.

خیابان اهری بر اساس آمارهای غیررسمی با جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر یکی از مناطقی است که بارها از سوی مسئولان به ویژه مدیران شهری به عنوان منطقه کم برخوردار از آن یاد می‌شود 

 

سمت چپ خیابان  مدرسه معلم پیشروی کرده و فضایی محدود و مربع شکل پشت همان  " ساختمان ۳ طبقه یا مانع " خیابان ایجاد شده، به طوری‌که اهالی برای ایجاد امنیت،  مجبور به نصب پرژکتور بر دیوارهای ساختمان‌ها شدند.

به گفته محمدآقا یکی از ساکنان قدیمی منطقه،  فضای محدود و ناامن پشت دیوار ، محل تجمع معتادان و سارقان شده است. ظاهرا با پیگیری مردم و یکی از اعضای شوا ، محدوده مدرسه معلم آسفالت شده و پشت آن  زمین خالی و خاکی بزرگی است که پارکینگ ماشین های سنگین شده و تردد این ماشین‌ها، گرد و خاک بیشتری را به خورد اهالی می‌دهد.

حضور پرتعداد اهالی و دل پردردشان موجب شده همه باهم حرف بزنند؛ چنانکه گاهی متوجه حرف هایشان نمی‌شوم. خانوم‌ها از گل و لای و گرد و خاک معبر خاکی گلایه دارند  که در فصل بارندگی دریاچه ای  پر آب می شود که عبور را سخت نه، غیر ممکن می‌کند. آقایان از وعده‌های توخالی مسئولان و از اینکه چرا خانه‌های  مجوز دار  این خیابان که عوارض شهرداری  را پرداخت کردند حتی از کمترین امکانات از جمله آسفالت محروم است؛ شکایت دارند.

 

فیلم | اظهارات اهالی خیابان اهری فردیس

تعلل شهرداری برای چیست؟

مادری که در جوانی و هنگام تولد نوزادش خانه ای خریده و حالا  آن نوزاد، جوانی ۲۷ ساله شده  و مادر گرد پیری بر او نشسته و طوماری از مدارک پیگیری برای آسفالت این خیابان با خود دارد؛ می‌گوید: وجود این ساختمان (همان مانع را می‌گوید) که معلوم نیست پشتش به کجا گرم است باعث شده شهرداری این خیابان را آسفالت نکند. 

برگه ای را نشانم می‌دهد و می‌گوید: دوبار حکم تخریبش آمد، اما انجام نشد. حتی وقتی این ساختمان فقط یک زیر زمین بود و واحد‌های بالا ساخته نشده بود،  با پیگیری های ساکنان، شهرداری ستون‌های علم شده اش را برید. اما دو روز بعد خودشان آهن‌ها را برایش پس آوردند.  مگر می‌شود ۸۰ خانوار معطل یک نفر باشند و این همه سال کسی به دادشان نرسد؟

آقای عبدلله وند بخش مربع شکل پشت دیوار مدرسه را نشان می‌دهد و می‌گوید: این زمین‌ها متعلق به ستاد فرمان امام است. اما شهرداری جز وعده و وعید  جواب مشخصی به ما نمی‌دهد.  ظاهرا برای اجرای حکم تخریب این ساختمان و  پرداخت مبلغ آن به مالک، بین شهرداری و ستاد فرمان امام اختلاف است.

 

فیلم | وضعیت خیابان اهری فردیس

 

یکی از جوانان اهل محل که از دیگران بیشتر توضیح می‌دهد؛ می‌گوید: بارها به دفاتر اعضای شورا مراجعه کردیم و  بیشتر آن‌ها با دوربین هایشان برای بازدید از منطقه آمدند و از ما خواستند موضوع رسانه ای نشود تا سریعتر به نتیجه برسد؛ اما جز  وعده و وعید، اقدامی انجام نشد.

این جوان حرفی می‌زند که دلم به درد می‌آید؛ وقتی می‌گوید: چون اهالی این منطقه از قشر ضعیف هستند کسی به خواسته شان توجهی نمی‌کند. گویا این منطقه فراموش شده است و در نقشه فردیس زیر پونز قرار گرفته است. مگر می‌شود ۳۰ سال برای آسفالت که از امکانات و ملزومات اولیه  یک خیابان است؛ التماس و  پیگیری کنی و به نتیجه نرسی؟

دیگری می‌گوید: در نقشه سال‌های دور قرار بوده خیابان ۲۰ متری الزهرا به بلوار ارم متصل شود،  اما آنقدر این خیابان دست نخورده ماند که مسیر آن از اهری تا ارم ساخته شد و دیگر امکان تملک آن خانه‌ها و ساختن معبر وجود ندارد.

مادری می‌گوید: در فصل بارندگی زندگی مردم فلج می‌شود. این خیابان و زمین‌های  خالی دو طرف آن پر از آب می‌شود و امکان تردد نیست. گاهی محبوریم چند روز از خانه بیرون نرویم. یا با چکمه‌های لاستیکی بزرگ از آب بگذریم. بچه‌های مدرسه بارها در زمستان در چاله های این خیابان زمین خوردند و دست و پایشان شکسته، گل و لای راه پله‌های ساختمان را پر می‌کند.

بارها به دفاتر اعضای شورا مراجعه کردیم و  بیشتر آن‌ها با دوربین هایشان برای بازدید از منطقه آمدند و از ما خواستند موضوع رسانه ای نشود تا سریعتر به نتیجه برسد؛ اما جز  وعده و وعید، اقدامی انجام نشد

 

یکی دیگر از اهالی که به خاطر دیسک کمر در خانه استراحت می‌کند، تلفنی از من می‌خواهد تا موضوع سطل زباله مکانیزه، جمع آوری زباله و نخاله و بهداشت محل را در گزارشم فراموش نکنم.

اهالی می‌گویند که در سال‌هایی که کرج و فردیس جزو تهران بوده، با پیگیری‌های انجام شده، حتی برنامه در استان از این خیابان گزارش تهیه کرده و اقدامی انجام نشده است. اما حالا با داشتن  شورا وشهرداری مستقل، فکر کردیم که خیابانمان آسفالت و محلمان آباد می‌شود ؛ اما نشد.

با وجود پیگیری‌های مکرر برای یافتن مشکل اصلی و علت تاخیر ۳۰ ساله در آسفالت این معبر،  متاسفانه ستاد اجرایی فرمان امام در این خصوص پاسخگو نیست. موضوع را از یکی از اعضای شورای فردیس جویا می‌شوم. 

متصرفین مشکل ساز!

سید حسن افتخاریان عضو شورای اسلامی شهر فردیس که به درخواست مردم از خیابان ۲۰ متری الزهرا بازدید کرده است؛  در خصوص مشکل این خیابان می‌گوید: متاسفانه برخی املاک این خیابان در تصرف اشخاص است و مالک اراضی اداره اوقاف و ستاد اجرایی فرمان امام است.

شهرداری باید برای اجرای طرح تعریض این خیابان بر اساس قانون نحوه تقویم اراضی مورد نیاز عمران و آبادانی شهر،  برای تملک اراضی موجود در مسیر اقدام کند که وجود متصرفین در مسیر، ایجاد مشکل کرده است.

 

فیلم | اظهارات اهالی خیابان اهری فردیس

وی ادامه می‌دهد:  شهرداری باید برای تملک املاک متصرفین، قیمت اعیانی را به متصرف و قیمت ملک را به  مالک عرصه پرداخت کند. علاوه بر این مدرسه معلم نیز از جمله متصرفینی است که در طرح تعریض این معبر قرار گرفته است.‌ همچنین برای تملک سایر اراضی باید با ستاد فرمان امام و اداره اوقاف وارد توافق شود.

افتخاریان گفت: تملک و تعریض این معبر موجب بازشدن گره ترافیکی در منطقه اهری است و پس از بازدید این منطقه، طی نامه ای از شهرداری درخواست کردیم که تملکات این معبر را در اولویت خود قرار دهد.

ذهنم مشغول واژه کم برخوردار می‌شود، به محرومیت‌های منطقه اهری در امکانات و خدمات فکر می‌کنم که تا به حال فقط شنیده بودم. به خیابانی  در این منطقه فکر می‌کنم که بزرگترین خواسته ساکنانش آسفالت خیابانشان است، آن  هم پس از ۳۰ سال.‌ شاید لازم باشد همتی همگانی از نمایندگان مردم‌در مجلس و شورای شهر،  مسئولان استان و شهرستان برای آبادانی،  رفع آسیب‌ها، توزیع عادلانه امکانات و تامین نیازهای منطقه اهری لازم باشد که این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به نزدیکی فصل بارش و افزایش مشکلات تردد ساکنان خیابان ۲۰ متری الزهرا انتظار می‌رود شورا و شهردار جدید فردیس در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کند و پس از ۳۰ سال لبخندی از رضایت و آرامش  بر لبان ساکنان این منطقه نقش بندد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول