اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ثبت ملی اثر فرهنگی تاریخی، بخشی از راه‌آهن شمالغرب

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ثبت ملی اثر فرهنگی تاریخی، بخشی از راه‌آهن شمالغرب از ایستگاه قروه تا ایستگاه رجعین خبر داد.

ثبت ملی اثر فرهنگی تاریخی، بخشی از راه‌آهن شمالغرب

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: طبق نامه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط بخشی از راه‌آهن شمالغرب از ایستگاه قروه تا ایستگاه رجعین در این فهرست ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: بر همین اساس مراتب ثبت اثر فرهنگی ‌تاریخی«بخشی از راه‌آهن شمالغرب از ایستگاه قروه تا ایستگاه رجعین در فهرست میراث صنعتی» واقع در استان زنجان، شهرستان زنجان، اولین ایستگاه قروه در شهرستان ابهر، آخرین ایستگاه رجعین در شهرستان زنجان پس از طی تشریفات قانونی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه اثر مذکور با حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌شود، اضافه کرد: بر همین اساس مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

ارجمند همچنین از ثبت هشت اثر ناملموس و 6 اثر تاریخی منقول در فهرست آثار ملی طی شهریورماه خبر داد و گفت: با ثبت این 6 اثر منقول در فهرست میراث ملی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد 857 اثر رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: این آثار شامل 767 اثر در فهرست میراث غیرمنقول، 28 اثر در فهرست میراث منقول، 48 اثر در فهرست میراث ناملموس، 13 اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر جهانی در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول