اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیغام فتح/ ایثارگری که در جایگاه امام جمعه ممسنی پیشگام فعالیت‌های جهادی است

زندگی رزمندگان، ایثارگران و آزادگان را که مرور می کنیم، به درس‌ها و ناگفته‌هایی می‌رسیم که رسالتمان را در قبال این قشر سنگین‌تر می‌کند، هنوز هم مردان و زنان بسیاری که در عرصه دفاع حضور داشتند و پیشگام انجام فعالیت های جهادی در کنار جوانان نسل اول و دوم انقلاب و نوجوانان جهادگر هستند؛ ناشناخته مانده‌اند، افرادی که با تمام وجود، همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و برای دفاع از این آب و خاک از تمام خواسته‌های دنیوی خود گذشتند.

پیغام فتح/ ایثارگری که در جایگاه امام جمعه ممسنی پیشگام فعالیت‌های جهادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله حسین شاکری فرد در سال ۴۷ متولد و در روستایی ساده و پر از شور زندگی رشد و پرورش یافت، تا اینکه در ۱۳۵۹ وارد حوزه علمیه شد و ۱۰ سال بعد به قم رفت و در محضر حضرات آیات،مکارم شیرازی، سبحانی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی و آیت الله جوادی آملی شاگردی و کسب علم نمود.

در این فاصله ۱۰ سال، یعنی از زمان ورود به حوزه علمیه تا ادامه تحصیل در قم اتفاقات زیادی افتاد و آن جوان طلبه در طول این ده سال، دوران بسیار پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت.

 با فرمان امام خمینی(ره) به جبهه جنگ می‌رود و پس از حضور چندباره در عملیات‌های مختلف، اوایل نوروز ۱۳۶۵ در عملیات آزاد‌سازی فکه به اسارت دشمن در می‌آید و پنج سال در زندان صدام گرفتار می‌شود و در تاریخ ۲ / ۶ / ۶۹ به ایران باز می‌گردد.

درس تحصیل را در حوزه علمیه قم ادامه می‌دهد و ۳۵ سال است که در عرصه‌های مختلف به فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی مشغول است.

وقتی در مورد خاطرات و رنج های دوران اسارت پرسیدیم، با اندوه فراوان گفت: نمونه‌های بسیاری به یاد دارم که تنها خواسته دشمن توهین به حضرت امام بود و‏‎ ‎‏اذیت و آزارهای زیادی می‌کردند تا به این هدف برسند، ولی موفق نمی‌شدند.در حال حاضر نیز به عنوان نخستین امام جمعه بومی در شهرستان ممسنی خدمت می‌کند، و با همان روحیه جهادی و انگیزه‌ای که در آغازین روزهای ورود به جبهه داشت، در کنار جوانان و فعالان نسل اول و دوم انقلاب، نه فقط به عنوان یک امام جمعه بلکه به عنوان یک استاد و مشاور و بسیجی و جهادگر در فعالیت‌های مختلف از جمله مواسات مومنانه در قرارگاه لبیک یا خامنه‌ای و رساندن کمک‌ها به روستاها و مراکز کم‌برخوردار، مشغول فعالیت است.

یکی از مخوف‌ترین مکان‌های اسارت، زندان‌های استخبارات بغداد اساساً‏‎ ‎‏مکانی ترسناک و هراس انگیز بود و مأموران جلاد و سنگدل و وحشی‌ای داشت. برای‏‎ ‎‏نمونه، باید گفت که در آنجا تمام لباس‌ها را از تن اسرا خارج می‌کردند و بر بدن‌های برهنه‏‎ ‎‏آنها کابل و شلاق می‌کوفتند و در این حال، از آنان می‌خواستند که به امام توهین کنند.‏‎ ‎

‏آنقدر به این بدن‌ها شلاق می‌زدند تا محل شلاق خورده قرمز می‌شد و آنقدر ضربات‏‎ ‎‏شلاق و کابل ادامه پیدا می‌کرد که این محل‌ها زخمی می‌شد و خونریزی می‌کرد. هر‏‎ ‎‏شلاقی که روی این زخم‌ها و تاول‌ها می‌خورد، انسان واقعاً آرزوی مرگ می‌کرد. با اینهمه،‏‎ ‎‏دوستان مقاوم و عاشقان راستین امام و سربازان او، آرزوی جسارتی کوچک را هم بر دل‏‎ ‎‏دشمن گذاشتند. چون همیشه سعی داشتند فضایی را ایجاد کنند که اسرا در تنگنا قرار بگیرند و به امام اهانت کنند اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

وی با مهم ارزیابی کردن نقش روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: روحانیت نقش‌های مختلفی در هشت سال دفاع مقدس داشته‌اند، بخشی از آن در قالب روحیه دهی، تغذیه فکری، عقیدتی، اخلاقی و عرفانی رزمندگان در جبهه‌ها و بخش دیگر نیز حضور این قشر در عرصه دفاع مقدس مربوط به امور رزمی بود.

وی، ادامه داد: روحانیون در هر سمتی که توانایی داشتند به دفاع از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران ‌پرداختند، عده‌ای در نقش فرماندهی قرارگاه، فرماندهی لشکر، فرماندهی گردان، رییس گروه غواصی و فرمانده محور‌ها و عده‌ای دیگر نیز در قالب رزمنده مشغول به فعالیت بودند.

 وی با اشاره به حضور حداکثری روحانیت در عرصه دفاع مقدس، تصریح کرد: بر اساس آمار‌های رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، آمار شهدای روحانی دوازده برابر میانگین شهدای سایر اقشار جامعه است که این آمار در شهرستان ممسنی تا هفتاد برابر افزایش می‌یابد.

امام جمعه ممسنی با تأکید بر این که شهرستان ممسنی با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت از شهرستان‌های قدیمی فارس به شمار می‌رود، اظهار داشت: مردم این شهر از زمان طاغوت و پهلوی به مبارزه علیه ظلم، ستم و نظام سلطه پرداخته و بیش از هفتصد شهید در دوران دفاع مقدس به انقلاب اسلامی ایران تقدیم کرده‌‌اند.

وی، این شهرستان را جزء شهرستان‌های برتر کشور در اعزام نیرو به جبهه برشمرد و ابراز داشت:‌ شهرستان ممسنی نورآباد نسبت به جمعیت خود، هنگام اعزام نیرو‌ به میدان نبرد علیه صدام بعثی در میان دیگر شهرستان‌های استان فارس زبانزد بوده است.

وی برنامه‌های هفته دفاع مقدس را بسیار مهم و اثرگذار خواند و گفت: برگزاری مراسم‌های مختلف برای گرامیداشت یاد شهداء، وحدت ملی را تقویت کرده و ولایتمداری را در جامعه افزایش می‌دهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر حضور مستمر مردم ممسنی در مبارزه با استکبار گفت: این شهرستان‌ بیش از هفتصد شهید در دوران دفاع مقدس به جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

این آزاده هشت سال جنگ تحمیلی با تأکید بر این که اعزام مدافعان حرم به سوریه و عراق از دیگر افتخارات این شهرستان است، خاطرنشان کرد: این شهرستان از ابتدای اعزام نیرو به سوریه و عراق تا کنون شش شهید سردار مدافع حرم داشته است و در حال حاضر نیز جوانان با برپایی محافل و مجالس به یاد شهدا و به نام شهدا انگیزه مضاعف برای حراست از دین، انقلاب و اسلام پیدا می‌کنند؛ روحیه‌شان عوض می‌شود و جامعه تغییر می‌کند.

ما می‌خواهیم پیوندی میان نسل امروز با جوانان دفاع مقدس ایجد کنیم و برگزاری چنین مراسمات و یادواره‌هایی در واقع تلطیف فضای جامعه برای رسیدن به این مهم است.

وی بیان داشت: هر گاه پیوند عمیقی میان جوانان امروزی با جوانان دوران جنگ تحمیلی ایجاد شود، گناه و فساد کاهش می‌یابد و بداخلاقی‌ها تبدیل به خوش‌اخلاقی‌ها می‌شود، کم‌کاری‌ها از بین رفته و خیانت‌ها برچیده‌ خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به جامعه‌ای ایده‌آل نیازمند مدیریت جهادی آن هم در فضای جهاد، ایثار و شهادت هستیم، از این رو است که رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی، کار جهادی، تلاش مضاعت و همت مضاعف تأکید فراوانی دارند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که اگر روحیه جهاد، ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود، انقلاب بیمه می‌شود، گفت:‌ وجود رزمندگان اسلام مانع از خودنمایی صدام شد و وجود مدافعان حرم نگذاشت داعش قدرت یابد و امروزه نیز برگزاری یادواره‌هایی برای شهدای هشت سال دفاع مقدس، می‌تواند بیمه کننده فضای معنوی، اخلاقی و ارزشی جامعه اسلامی ایران باشد.

وی، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی پایه‌های دینی ملت بزرگ ایران را تحکیم می‌کند و بنیه مذهبی جامعه را تقویت کرده و ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل و شهدا را حفظ می‌کند.

این آزاده و جانباز هشت سال دفاع مقدس با بیان این که حضرت امام خمینی(ره) و شهدا معادلات جهانی را تغییر دادند، اظهار داشت:‌ فتوای امام راحل برای حضور در جبهه‌ها منجر به حضور گسترده جوانان انقلابی در میدان نبرد حق علیه باطل شد و جهان را از دو قطبی بودن، شرق و غرب خارج کرد و معادله جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرد.

وی گفت:‌ اسلام ظرفیت اداره جهان را دارا است و انقلاب اسلامی ایران اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که باید با بسترسازی و کادرسازی زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم سازد.

عضو ستاد تفحص سیره شهدا در خصوص شرایط فعلی و مشکلات اقتصادی مردم اظهار داشت: مفهوم جهاد به صورت عملی، خود را در دفاع مقدس هشت ساله نشان داد و مجاهدت و تلاش مردم در طول این سالیان بروز و ظهور داشت و امروز جهاد اقتصادی امتداد همان دفاع هشت ساله است.


 این رزمنده و یادگار دفاع مقدس اظهار داشت: امروز شرایط متفاوتی با دوران جنگ هشت ساله داریم، آن روز دست ما خالی بود و تمامی قدرت بزرگ حامی دشمن ما بودند اما همت و ایمان همراهمان بود، امروز باید با همان روحیه و امید به اقتصاد سامان دهیم.وی بیان داشت: اگر روحیه جهادی در عرصه اقتصاد حاکم شود ما به پیروزی‌های شگرفی در عرصه اقتصاد خواهیم رسید و شکوفایی را در تمامی ابعاد شاهد خواهیم بود.

وی بیان داشت: امروز باید در عرصه اقتصاد به رویارویی با دشمنان اقتصادی برویم و اقتصاد مطلوب را سامان دهیم.

حجت الاسلام شاکری‌فر اظهار داشت: اقتصاد مطلوب یک کشور اسلامی، اقتصاد مورد قبول غرب نیست بلکه چشم‌انداز ما اقتصاد اسلامی است و امروز بالاترین مجاهدت، تولید اقتصاد اسلامی است.

وی بیان داشت: تجربه ثابت کرده هرگاه دین با یکی از عرصه های دنیوی پیوند خورده و مساله ‌ای صبه دینی گرفته موفقیت‌های عالی و بی‌نظیری نصیب ما شده است.

امام جمعه ممسنی اظهار داشت: اگر اقتصاد ما دینی شود و تمامی جهات شرعی آن بیان شود و اقتصاددانان، صنعت‌گران، تجار و همه اعضای جامعه به احکام اقتصادی اسلام عمل کنند، شاهد اقتصادی سالم و مولد خواهیم بود. 

وی در پایان به لزوم پیاده سازی سیره شهدا اشاره کرد و گفت: در تمام ایام سال باید برنامه های با محوریت شهدا و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس انجام شود تا ارتباط معنوی نسل های بعد از انقلاب و جنگ با آن ایام حفظ شود چرا که این عرصه معرف بهترین الگوهای جهاد و مقاومت است و اگر این مهم درست برنامه‌ریزی شود جوانان ما با علم و نبوغ به مقابله جنگ های سخت و نرم و بیولوژیکی چون کرونا و..‌. می‌روند و زمینه سازان ظهور حضرت حجت سلام‌الله علیه می‌شوند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول