اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ضربه 700 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری کرمان/ایجاد گردشگری معدن در کرمان

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان گفت: گردشگری کرمان افزون بر 700 میلیارد تومان از کرونا آسیب دیده و درآمد از دست رفته دارد.

ضربه 700 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری کرمان/ایجاد گردشگری معدن در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جاوید سبحانی صبح امروز در نشست تخصصی صنعت گردشگری فعالان و مدیران استان کرمان به مناسبت هفته گردشگری در محل اتاق بازرگانی اظهار داشت: انتظار ما این بود که نه تنها مسؤولان استانداری بلکه مدیران استانی هم در این جلسه حضور داشته باشند تا صحبت‌های فعالان گردشگری را بشنوند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان بیان داشت: در دنیا برای اینکه از گردشگری حمایت شود به آن صنعت گفته می‌شود و  امروز حامل‌های انرژی، دارایی و تامین اجتماعی به گردشگری فشار می‌آورد در حالی که ویروس منحوس کرونا به گردشگری ضربه زده است.

سبحانی تصریح کرد: شهرداری کرمان تنها ارگانی‌ست که از گردشگری حمایت کرد، زیرا دیدگاه آنها گردشگری بود و اولویت امروز ما باید گردشگری باشد.

وی ابراز داشت: گردشگری با وجود اینکه وسیع است و بسیاری از بخش‌ها را شامل می‌شود، اما خانواده بسیار کوچکی دارد، آیا واقعا کار سختی بود که از این خانواده کوچک حمایت شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان عنوان کرد: گردشگری کرمان افزون بر 700 میلیارد تومان از کرونا آسیب دیده و درآمد از دست رفته دارد.

سبحانی بیان داشت: فقط پنج درصد از وام کرونا در بخش گردشگری استان کرمان استقبال شده است و باید وام با سود پایین، بازپرداخت بلندمدت و تنفس حداقل دوساله اعطا شود.

وی خواستار واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی شد و ادامه داد: وزارت گردشگری به دنبال ایجاد اتاق گردشگری باشد و صندوق گردشگری هم تشکیل شود تا حمایت‌های لازم از این بخش صورت گیرد.

این فعال گردشگری یادآور شد: حدود یک هزار نفر در بخش هتل و هتل‌آپارتمان‌های استان کرمان فعالیت داشتند که 43 درصد تعدیل نیرو دارند و 4 هزار نفر نیرو هم در آژانس‌های گردشگری فعالیت داشتند که در این بخش هم تعدیل نیرو داشتیم.

خودمان به فکر خودمان باشیم

بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: جای استاندار کرمان و یا معاون وی در نشست فعالان گردشگری خالی‌ست در حالی که توقع داشتیم در این جلسه باشند.

وی با اشاره به عملکرد 15 ماهه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان بیان داشت: مشارکت در برگزاری فم‌تور با حضور 40 آژانس مطرح، بازدید اعضای کمیسیون گردشگری از توانمندی‌های فرش راور و مشارکت در برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های کرمان در تبریز ازجمله برنامه‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: مشارکت در برگزاری نمایشگاه صنایع دستی تهران، برگزاری 10 کارگاه رویداد تجربه، 13 جلسه تخصصی، مشارکت در اجرای برنامه شب‌های فیروزه‌ای و ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای معرفی کرمان از دیگر برنامه‌های کمیسیون گردشگری است.

وی تصریح کرد: درست است که دولت متولی گردشگری‌ست، اما آیا ما چقدر هزینه برای بازاریابی و تبلیغات در کسب و کارمان انجام دادیم و چقدر برای به روزرسانی اطلاعات هزینه کرده‌ایم و چقدر مطالبه‌گری داشته‌ایم و تا زمانی که خودمان به فکر خودمان نباشیم و دست به دست هم ندهیم اتفاقی در گردشگری نمی‌افتد.

توجه به گردشگری زیارتی برای حضور دوستداران سردار سلیمانی در کرمان

مهران عالم‌زاده شهردار کرمان اظهار داشت: گردشگری در توسعه پایدار شهری نقش به‌سزایی دارد، زیرا برای حضور گردشگران به آثار تاریخی هم رسیدگی می‌شود و پارک ها و فضای شهری و مسیرهای گردشگری مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر برای حضور گردشگران توسعه پیدا می‌کند و هنرمندان هم بخشی از ذی‌نفعان این فرآیند می‌شوند.

شهردار کرمان همچنین افزایش سرمایه‌گذاری و توجه جدی به محیط زیست را از دستاوردهای رونق گردشگری خواند و ادامه داد: کرونا به ما نشان داد اگر بخواهیم، توسعه پایدار را فقط از حوزه گردشگری پیش ببریم، ضربه می‌خوریم و حتی ممکن است یک شهر دچار ورشکستگی شود.

عالم‌زاده تصریح کرد: دولت می‌توانست حمایت بیشتری از بخش گردشگری داشته باشد چون اعتقاد دارم در کشور پول وجود دارد و از هزار، هزار میلیاردی که گم می‌شود به بخش گردشگری کمک کنند و وام بلاعوض در حوزه گردشگری اعطا شود.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان ایجاد برند گردشگری شهر کرمان از شنبه منتشر می‌شود و اجرای تورهای نمادین با هدف اضافه شدن گلزار شهدا و مزار شهید حاج قاسم سلیمانی از اقدامات صورت گرفته است و اینکه شهید سلیمانی وصیت کرد در کرمان به خاک سپرده شود می‌توان به عنوان فرصت گردشگری زیارتی استفاده کرد.

شهردار کرمان اضافه کرد: پارک و پیاده‌راه شهید سلیمانی در شهر کرمان ایجاد می‌شود و سایت چهارزبانه معرفی گردشگری، فروش ویژه صنایع دستی در موزه بانو حیاتی، ارائه آموزش‌های مهارتی در فرهنگسراها و تبدیل راهنمایان گردشگردی به راهنمایان سلامت از دیگر اقدامات انجام شده است.

عالم‌زاده افزود: 770 مترمربع تابلو برای معرفی جاذبه‌ها و گلزار شهدای کرمان تا پایان سال جاری انجام می‌شود و تولید مستند پته و خواهرخواندگی با شهرهایی در ایتالیا، مجارستان، ارمنستان و چین را در دستور کار داریم.

ایجاد گردشگری معدن در کرمان

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: 12 میلیارد و 500 میلیون تومان پرونده برای دریافت وام گردشگری در استان کرمان تشکیل شد در حالی که کرونا 700 میلیارد تومان به گردشگری کرمان ضربه زده است.

وی بیان داشت: شاهد همراهی و همدلی بین فعالان گردشگری استان کرمان در بخش خصوصی و دولتی هستیم و شک ندارم اگر شرایط امروز ما عادی بود، کرمان در حوزه گردشگری رشد و بالندگی خیلی خوبی پیدا می‌کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کرونا مانند یک سیل و زلزله در حوزه گردشگری بود، ابراز کرد: با وجود شرایطی که داریم اما نشست‌ها و پیگیری‌ها برای بهتر شدن شرایط گردشگری و زیرساخت‌ها در استان کرمان وجود دارد.

فعالی از ظرفیت‌های گردشگری در استان کرمان سخن به میان آورد و افزود: بهترین خطوط هوایی کشور را در استان کرمان داریم، خطوط ریلی و راه‌های مناسب دسترسی در این خطه وجود دارد و جاذبه های گردشگری زیادی در استان داریم و هتل‌ها، واحدهای بوم‌گردی و اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان و متخصصان گردشگری از دیگر ظرفیت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد گردشگری معادن در استان کرمان برنامه‌ریزی می‌کنیم و پروژه‌های خوبی در ارگ تاریخی بم در حال انجام است و فضاهای خوبی در روستای تاریخی میمند ایجاد می‌شود.

فعالی با بیان اینکه بازار تاریخی قلعه محمود کرمان به بازارچه صنایع دستی تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه و تخصصی که در حوزه گردشگری دارم، آینده گردشگری استان کرمان را روشن می‌بینم.

انتهای پیام/80019/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول