اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس مسائل بین‌الملل: ترامپ می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ترامپ حتی به قیمت نابودی دموکراسی در آمریکا می خواهد در قدرت بماند، گفت: هر چه به تاریخ انتخابات آمریکا در سوم نوامبر نزدیکتر می شویم بر پیچیدگی ها و ابهامات آن افزوده می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل: ترامپ می‌خواهد به هر قیمتی در قدرت بماند

رضا ذبیحی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به پاسخ ترامپ در خصوص پرسشی درباره انتقال مسالمت آمیز قدرت، گفت: ترامپ اخیرا درباره پذیرفتن نتیجه انتخابات آشکارا عنوان کرد که باید بینیم چه می شود که این سخن، یکی از دیکتاتورمابانه ترین اظهارنظرهایی است که وی تاکنون ایراد کرده است. 

وی افزود: سخنان و اقدامات و نیات ترامپ دموکراسی آمریکایی را در یکی از متزل ترین شرایط تاریخی خود قرار داده است، بگونه ای که هم حزبی های وی نیز از این موضع گیری ها به شدت نگران هستند.  

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: چنانچه بخواهیم سه شخصیت برجسته جمهوری خواه از سال 2000 به بعد را ذکر نمائیم می توان به جرج بوش، جان مک کین و میت رامنی اشاره کرد که هر سه جزو منتقدان شدید ترامپ بوده و هستند.  
وی خاطر نشان کرد: ترامپ اکنون در اکثر نظرسنجی ها وضعیت ناامیدکننده ای دارد و در اکثر ایالت ها شرایط به نفع بایدن است و لذا ترامپ اکنون سعی دارد برای پیروزی در انتخابات به هر دستاویزی متصل شود.  

ذبیحی افزود: ترامپ در سیاست خارجی از سعی برای برقراری صلح میان اعراب و اسرائیل تا تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران اقدام کرده است تا بتواند با هر بهایی شده است وضعیت سبد آرای خود را بهبود بخشد.  

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این در حالی است که نظرسنجی ها حاکی است که تلاش ترامپ برای انعقاد قرارداد صلح میان اعراب و اسرائیل تاکنون نتیجه خاصی را به نفع وی به ارمغان نیاورده است و پس از اعلام فعال شدن مکانیسم ماشه نیز از نظر سیاسی شکست آشکاری را متحمل شده است.  

این مدرس دانشگاه افرود: با این وجود دولت ترامپ ممکن است بر خلاف قوانین و حقوق بین الملل و با توجه به ادعای مضحک خود در خصوص بازگشت قطعنامه های سازمان ملل دست به اقداماتی طی روزهای آتی تا زمان برگزاری انتخابات برای جلب آرا بزند. 

وی افزود: ترامپ در زمینه مسائل داخلی نیز سعی دارد با اعلام هر چه سریع تر به نتیجه رسیدن واکسن کرونا برای خود محبوبیت کسب کند که این امر نیز همراه با نگرانی هایی در مجامع علمی آمریکا بوده است، چرا که آنان معتقدند تا زمان اطمینان از بی خطر بودن واکسن های تولید شده نباید ثبت و تولید انبوه آن اعلام و آغاز شود.  

ذبیحی ادامه داد: یکی از موارد دیگر که ترامپ به آن دل بسته است پیروزی در مناظرات انتخاباتی با جو بایدن است، چرا که وی خود را فردی حاضر جواب و دارای استعداد بیشتر در برابر بایدن برای پیروزی در مناظره می داند و معمولا با عبارات گستاخانه ای از رقیب خود یاد می کند. اگر چه بایدن نیز توانایی دارد که حملات ترامپ را به خود او برگرداند و از نقاط ضعف فراوان وی استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ترامپ اما به اینها بسنده نکرده است و سلامت انتخابات را به دلیل اجازه برگزاری انتخابات به صورت پستی در برخی از ایالت ها زیر سوال برده است و اکنون نیز آشکارا و به طور تلویحی اظهار داشته است که ممکن است که نتیجه انتخابات را نپذیرد و تعهدی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت نداده است.  

وی افزود: آخرین فرصتی که ترامپ برای تغییر بازی به نفع خود پیدا کرده است، درگذشت روث بیدر گینزبرگ یکی از 9 قاضی دیوان عالی است که ترامپ با جایگزین کردن یک فرد هوادار خود درصدد است از آن وضعیت استفاده کند، چرا که وی علنا نیز اظهار داشته که معتقد است موضوع انتخابات آمریکا در نهایت به دیوان فدرال ارجاع خواهد شد. 

این مدرس دانشگاه افزود: علاوه بر همه اینها، وضعیت در برخی ایالت های مهم و تاثیرگذار در انتخابات که از آنها به عنوان ایالت های خاکستری یاد می شود، همچنان سیال است. به عنوان مثال گفته می شود در ایالت فلوریدا شرایط به نفع ترامپ در حال تغییر است، چرا که وی حداقل تاکنون موفق شده در میان لاتین تبارهای این ایالت دموکرات ها را به عنوان حامیان سیاست های کمونیستی معرفی کند. 

ذبیحی خاطر نشان کرد: مجموعه این شرایط وضعیت مبهم و سیال و دورنمای نه چندان واضحی را در خصوص نتایج انتخابات آمریکا پیش رو می گذارد و در نتیجه لازم است ایران برای هر سناریویی برنامه و پلن مشخصی را داشته باشد و باید امکان بوجود آمدن هر شرایطی را بدهد و در برابر آن غافلگیر نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول