اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کرونا و بدهی‌های دردسر ساز؛ اما و اگرهایی که باید از سر گذراند

قرقیزستان بیشترین بدهی را به کشور چین دارد و از همین سو در تلاش است تا در نحوه پرداخت بدهی این کشور تجدیدنظر شود.

کرونا و بدهی‌های دردسر ساز؛ اما و اگرهایی که باید از سر گذراند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سورانبای  جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان از سازمان ملل متحد درخواست کرد تا از کشورش در مورد «تجدید نظر در بدهی خارجی» حمایت کند، به عبارت دیگر، بخشی از بدهی قرقیزستان را ببخشد.

رئیس جمهوری قرقیزستان علت درخواست خود را  بیماری همه گیر ویروس کرونا و پیامدهای سنگین آن برای اقتصاد این کشور برشمرد.

 درخواست رئیس جمهور در وضعیت مناسبی مطرح شد. برخی از موسسات بین المللی به طور موقت با تعویق در مدت پرداخت بدهی موافقت کردند تا برخی از وام گیرندگان برای بهبود وضعیت مالی خود از این مهلت استفاده  کنند.

البته  شاید قرقیزستان در زمره کشورهای واجد شرایط نباشد.

با رشد بدهی قرقیزستان در ژوئیه سال 2020 میلادی این رقم از 4.8 میلیارد دلار فراتر رفت و به بالاترین رقم در کل تاریخ کشور رسید. پیش بینی می‌شود کسری بودجه نیز در حال رشد تا پایان سال 2020  میلادی به حد 400 میلیون دلار برسد.

                           

بیشترین بدهی قرقیزستان به عبارتی 43 درصد آن را به چین مربوط است. از ماه مه سال 2020  ( وزارت دارایی جمهوری هنوز اطلاعات جدیدتری را منتشر نکرده است)، بدهی بیشکک به پکن بیش از 1.7 میلیارد دلار رسیده است.

 بانک جهانی در میان بزرگترین طلبکاران قرقیزستان در جایگاه دوم قرار دارد که قرقیزستان باید 645 میلیون دلار بازگرداند. همچنین این کشور 551 میلیون دلار دیگر را به بانک توسعه آسیا بدهکار است.

البته قرقیزستان هیچ بدهی به روسیه ندارد، زیرا در سال 2018 مسکو 240 میلیون دلار بدهی را به بیشکک بخشید.

به طور کلی اگر حساب کنیم، هر ساکن قرقیزستان 624 دلار بدهی دارد که  268 دلار آن متعلق به چین است.

به گفته منابع، چین قصد ندارد در ساختار پرداخت بدهی تغییری ایجاد کند، چه برسد آن را ببخشد. این امر پس از دیدار وزیر امور خارجه چین وانگ یی با رئیس جمهور قرقیزستان در 14 سپتامبر مشخص شد.

همچنین پکن از تعویق پروژه‌های خود در قرقیزستان ناراضی است. این پروژه ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان و پارک صنعتی « آیسکرا آزیی» در منطقه چوی قرقیزستان بوده است.

عوامل دیگری نیز باعث ناراحتی پکن شده که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. فعالیت‌های ایالات متحده از طریق سازمان‌های غیر دولتی که مانع فعالیت جمهوری چین در قرقیزستان می‌شوند.

2. قاچاق‌های که از چین به قرقیزستان جریان دارد.

3- بیشکک در جهت محافظت از سرمایه گذاری‌های چینی تعهدات خود را انجام نمی‌دهد. نمونه آن پرونده نیروگاه حرارتی بیشکک است که پیش از این شرکت چینی TBEA درگیر آن شده بود.

عوامل فوق را نمی‌توان به سرعت از بین برد، بنابراین بعید است روابط بین قرقیزستان و چین در آینده نزدیک بهبود یابد.

بنابراین بدهی چین باید به طور کامل پرداخت شود. تنها در صورتی که بیشکک امتیازات جدی به امپراتوری چین داده باشد، بحث در مورد تجدید نظر در ساختار یا تخفیف بدهی به میان می‌آید.

اگر چنین اتفاقی پیش آید، پس می‌توان احتمال تسریع قابل توجه اجرای پروژه‌های چین، انتقال ذخایر زیادی از فلزات گرانبها یا کمیاب به جمهوری چین یا انتقال بخشی از دارایی‌های قرقیزستان و غیره را داد. البته همه این موارد تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

سایر طلبکاران قرقیزستان ممکن است مانند چین سختگیر نباشند چرا که  این کشور مورد هدف و بهره برداری دیگر کشورهای طلبکار نیست. آنان تمایل دارند که در راستا منافع ابر قدرت‌های جهان اقدام نمایند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول