اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

برداشت پسته از سطح 43 هزار هکتار باغ‌های سیرجان

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: برداشت محصول پسته از 43 هزار هکتار باغ‌های سیرجان آغاز شده و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

برداشت پسته از  سطح 43 هزار هکتار باغ‌های سیرجان

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، پسته اولین و مهمترین محصول کشاورزی در شهرستان سیرجان است که 70 در صد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و تولید این محصول در 43 هزار هکتار مزارع و باغ‌ها نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرستان دارد.

به گفته اکبر محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان کار برداشت پسته  از 43 هزار هکتار باغات پسته شهرستان آغاز شده و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

وی بیان داشت: کشاورزان سیرجانی امسال بیش از 16 هزارتن پسته تولید خواهند کرد و فصل برداشت محصول هم موجب رونق اشتغال شده و طی مدت برداشت 380 هزار نفر روز کارگر مشغول به کار شدند.

محمودآبادی ارقام پسته تولیدی را اکبری، احمدآقایی، فندقی و کله‌قوچی عنوان کرد و گفت: اما امسال با مراقبت و مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی محصول با کیفیت بهتری به بازار عرضه می‌شود و محصول پسته هم به دلیل قیمت مناسب، ارزش افزوده و صرفه اقتصادی خوبی را برای کشاورزان دارد.

وی به محدودیت‌های آبی منطقه در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد کشاورزان پسته برای تجهیز باغ‌های خود به سیستم آبیاری نوین و قطره‌ای اقدام کنند تا بتوانند در آتی نیز برداشت محصول خوبی داشته باشند و تاکنون فقط  14 هزار هکتار به این سیستم آبیاری تجهیز شدند. در حال حاضر فرصت خوبی برای استفاده از تسهیلات بلاعوض و امکانات برای اجرای سیستم آبیاری طرح آبیاری قطره‌ای  در باغ‌های پسته فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان تعداد بهره‌برداران این محصول را 39 هزار نفر روزاعلام کرد و بر همکاری مستمر و مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی در راستای نگهداری درخت پسته برای تولید محصول خوب تاکید کرد.

 حسین نجف‌آبادی رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی استان کرمان و رئیس اتاق بازرگانی سیرجان بیان کرد: بیش از 150 ترمینال مکانیزه ضبط پسته و فرآوری محصول پسته در شهرستان فعال هستند.

وی ادامه داد:  این مراکز محصول تولیدی باغ‌ها را در شرایط کاملا بهداشتی فرآوری، خشک و بسته‌بندی می‌کنند و کار فرآوری پسته تا مرحله صادرات را در سطح شهرستان انجام می‌دهند و درصد بالایی از محصول فرآوری شده برای صادرات ازگمرک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان به خارج از کشور صادر می‌شود.

کارگرانی هم که در امر برداشت پسته مشغول به کارشدند نیز در گزارش ما از فرصت به وجود آمده ابراز خرسندی و رضایت دارند و شاکر خداوند هستند.

انتهای پیام/80015/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول