اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

عراقی‌هایی که در صالح‌شهر جاماندند

روایتی از شیعیان عراق که بعد از قیام ۱۹۹۹ به ایران آمده و در مناطق زیادی از استان خوزستان از جمله منطقه صالح شهر گتوند ساکن شدند.

عراقی‌هایی که در صالح‌شهر جاماندند

به گزارش خبرگزاری فارس از گتوند، قیام ۱۹۹۹ شیعیان در عراق یا قیام دوم صدر پس از قتل سید محمد صدر به دست دولت بعثی عراق به وقوع پیوست که رژیم بعث اقدام به کشتار شیعیان کرد و تعداد زیادی از آنها را به شهادت رساند، به‌همین خاطر ‌عده‌ای از شیعیان عراق به ایران مهاجرت کرده و در ارودگاه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای آنها فراهم کرده بود ساکن شدند.

یکی از این اردوگاه‌ها در صالح‌شهر گتوند بود که چندهزار مهاجر عراقی را در خود جای داد، این شیعیان از شهرهای جنوبی عراق آمده بودند و در صالح شهر که آن زمان روستای کوچکی به‌نام روستای شهید چمران بود ساکن شدند.

یکی از اهالی صالح شهر با خبرنگار فارس در گتوند در خصوص مهاجرین عراق در گتوند به گفت‌وگو نشست  و از خاطراتش گفته است که برشی از آن را در ادامه می خوانید:

شیعیان عراقی دربین اهالی روستای ما به مهاجران عراقی معروف بودند، دهه هفتاد به ایران مهاجرت کردند و جمعیتشان چند هزار نفر بود و در اردوگاهی در محدوده زمین‌های کشاورزی کشت و صنعت نیشکر کارون ساکن شدند.

صمیمی بودیم
با مردم روستای ما رابطه خوبی داشتند، مردم براحتی آنها را پذیرفتند و با یکدیگر رابطه صمیمی برقرار مکردند با آنها مسابقه فوتبال برگزار می‌کردیم، با آنها دوست بودیم و دیدوبازدیدهای خانگی و شب نشینی داشتیم.

خانه به آنها تعلق گرفت و کار می‌کردند
به‌جز اردوگاه، خانه‌هایی برای آنها درنظر گرفته و به آنها تحویل داده شد، عراقی‌ها بعد‌ها در روستای ما مغازه زدند و برای خودشان کسب و کار راه انداختند البته در زمین‌های کشاورزی کشت و صنعت نیشکر کارون نیز کار می‌کردند.

تعدادی از آن‌ها ماندند
هرکسی از آنها که فوت می‌کرد‌، او را در قبرستان شهرک شهید چمران سابق و صالح شهر کنونی، به خاک می‌سپردند. اکنون مقبره‌های آنها وجود دارد و گاهی از عراق برای زیارت اهل قبور خود به ایران می‌آیند، مهاجران عراقی بعد از چند سال سکونت در روستای ما، وقتی که رژیم بعث سقوط کرد به کشور خودشان برگشتند، البته تعدادی از آنها هم در  منطقه باقی ماندند و چند سال بعد برگشتند.

اردوگاهی که تبدیل به اراضی کشاورزی شد

به گزارش فارس،هنوز هم عده ای از این مهاجرین مهمان صالح شهر هستند اما مهاجرینی که در این خاک مدفون شدند و مرگ به آنها اجازه نداد تا دوباره به عراف بازگردند.

این روایت به‌خوبی نشان می‌دهد که شیعیان حضرت علی (ع) از هر قوم و نژادی که باشند، همیشه روابط خوبی با یکدیگر داشته و به همین خاطر است که هرساله می‌بینیم  دشمنان اسلام و تشیع درصدد ایجاد تفرقه‌ بین شیعیان هستند که البته همیشه با شکست مواجه شدند. 

در روزهای تشییع پیکرهای پاک سرداران مقاومت، سردار بزرگ و سرافرازمان شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، این انسجام و همدلی بین مردم ایران و عراق بیش از پیش مشاهده شد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول