اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

دیلی‌صاباح: توافقات سازش با اسرائیل نه فقط ضد فلسطینی بلکه علیه ایران و ترکیه است

یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت سازش دو کشور عربی با رژیم صهیونیستی، چندجانبه بوده و علاوه بر وجه ضد فلسطینی که دارد، با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران و ترکیه در منطقه غرب آسیا است.

دیلی‌صاباح: توافقات سازش با اسرائیل نه فقط ضد فلسطینی بلکه علیه ایران و ترکیه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «دیلی صاباح» چاپ ترکیه در مطلبی به قلم «شِیما نازلی گوربوز» به بررسی توافقات سازش دولت‌های بحرین و امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی پرداخته و به نقل از کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل تحلیل کرد که این توافق‌ها نه تنها علیه فلسطینی‌ها است بلکه ایران و ترکیه را نیز هدف گرفته است.

در ابتدای این مطلب  با اشاره به نظر غالب مسلمانان جهان در مخالفت با این توافقات و «خیانت» دانستن آن در حق آرمان فلسطین، آمده است: «با این حال، کارشناسان معتقدند فلسطینی‌ها فقط یکی از اضلاع این توافق چندجانبه هستند، زیرا زمانی که دیپلماسی مطرح می‌شود، ایران و ترکیه به عنوان اهداف اصلی این حرکت نمایان می‌شوند».

«عبدالغنی الریانی» محقق ارشد در اندیشکده مطالعات استراتژیک در صنعا به نیابت از این نهاد به دیلی‌صاباح گفت: «ظهور محور جدید [اسرائیل-امارات-بحرین]، در وهله اول علیه ایران و سپس علیه ترکیه است. همگرایی امارات و بحرین با اسرائیل احتمالا ترکیه و ایران را بیشتر به یکدیگر نزدیک کند و کشورهای عربی متعدد نیز به دنبال آنها خواهند رفت».

این روزنامه در ادامه به نقل از «جان تیرمان» مدیر اجرایی و محقق اصلی دانشگاه مرکز مطالعات بین‌المللی در دانشگاه «اِم.آی.تی» نوشت: «با اینکه این عادی‌سازی [روابط] اصولاً علیه ایران است اما این امکان نیز وجود دارد که این موضوع علیه ترکیه نیز اعمال شود».

تیرمان در این باره توضیح داد: «پادشاهی‌های [حاشیه] خلیج [فارس] در حال همسو کردن خود با آمریکا هستند. آنها خواهان تسلیحات پیشرفته مانند [جنگنده‌های] اف-35 هستند. این لاپوشانی که شهرک‌سازی‌های یهودی [در کرانه باختری] متوقف شده‌اند، دروغ است و شک دارم که کسی آن را نداند. این توافق آنطور که [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] نشان می‌دهد، توافق صلح نیست زیرا هیچ جنگی بین این رژیم‌ها نبود».

به نوشته دیلی‌صاباح، «کریستین کوتس» محقق اندیشکده بِیکر در دانشگاه رایس واقع در ایالت تگزاس آمریکا نیز در این باره می‌گوید: «توافق ابراهیم احتمالا بیشتر از اینکه بر روابط اسرائیل با ترکیه اثر بگذارد، روابط دشوار امارات با ترکیه را متأثر می‌کند».

نگارنده این مطلب سپس به نقل از این کارشناسان سیاسی نوشت: «برای علاقمندان به موضوعات سیاسی در خاورمیانه مخصوصا مناقشات فلسطین-اسرائیل، این توافق برای هیچکسی شگفتی‌آور نبود. با این حال، زمان‌بندی آن و اینکه به این سرعت و ناگهانی اجرا شد، جامعه جهانی را غافلگیر کرد».

پیش از این نیز  خبرگزاری آناتولی به نقل از تحلیلگران سیاسی و متخصصان امور غرب آسیا نوشت اقدام تل‌آویو و ابوظبی در ایجاد پایگاه جاسوسی مشترک در یمن پس از عادی‌سازی روابط با یکدیگر، این هدف را دنبال می‌کند که از آنجا علیه ایران، چین و پاکستان اقدام کنند. (جزئیات بیشتر)

حدود ده روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی مراسمی در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و وزرای خارجه بحرین و امارات بیانیه عادی‌سازی روابط با این دو کشور غرب آسیایی را امضا کرد.

«کِلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با بیان اینکه طی چند روز آینده احتمال اعلام توافق سازش کشورهای دیگری با رژیم صهیونیستی وجود دارد، تلویحا این روند را اقدامی در تقابل با ایران توصیف کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول