اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

از برداشت خرما تا پسته در جنوب کرمان/ اسفندقه جیرفت مستعد پسته مرغوب

این روزها که همچنان نخلداران جیرفتی در حال برداشت محصول خرما هستند در ۶۰ کیلومتری جیرفت پسته‌کاران در بخش اسفندقه در حال برداشت محصول پسته هستند.

از برداشت خرما تا پسته در جنوب کرمان/ اسفندقه جیرفت مستعد پسته مرغوب

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، شهرستان جیرفت به‌واسطه تنوع آب و هوایی به‌عنوان یک منطقه گرمسیر مطرح و شناخته سده است اما جیرفت با تنوعی آب و هوایی متفاوت از محصولات متنوع سبزی و سیفی در دشت تا پرتقال و مرکبات و گردو در کوهستان و مدت چندین سال است که پسته هم به‌عنوان یکی از محصولات مرغوب منطقه مطرح است.

این روزها که همچنان نخلداران جیرفتی در حال برداشت محصول خرما هستند در ۶۰ کیلومتری جیرفت پسته‌کاران در بخش اسفندقه در حال برداشت محصول پسته هستند.

 

جوش و خروش پسته‌کاران برای برداشت محصول

ابراهیمی یکی از پسته‌کاران بخش اسفندقه جیرفت است که بیش از ۶ هکتار باغ مثمر پسته دارد، وی می‌گوید: دو رقم اکبری و کله‌قوچی در باغ‌های پسته خود دارد که خدا را شکر امسال ثمر خوبی را دارند.

قزلباش از دیگر پسته‌کاران بخش اسفندقه جیرفت است که چندین و چند سال به کار کاشت و برداشت پسته مشغول است به خبرنگار فارس می‌گوید: از هر هکتار بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت می‌کند.

وی از افزایش ۳ هکتاری سطح زیر کشت پسته خود خبر داد و گفت: با توجه به مصرف کم آب درخت پسته سطح زیر کشت را از ۱۵هکتار به ۱۸ هکتار افزایش دادم.

 

راه‌اندازی کارگاه پسته خشک‌کنی در بخش اسفندقه جیرفت

با توجه به نیاز منطقه به کارگاه خشک کن و پوست کنی پسته یک واحد در بخش اسفندقه راه‌اندازی و سبب اشتغال مستقیم برای ۳۸ نفر کارگر شده است که در ۱۲ ساعت ۳۰ تن پسته در این کارگاه پوست‌گیری و خشک می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۱۲۰ تن محصول پسته خشک در جنوب کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: سطح کشت باغات پسته منطقه ۵۸۶ هکتار است که از سطح ۳۰۰ هکتار باغات بارور  پیش‌بینی می‌شود ۱۲۰ تن محصول پسته خشک برداشت شود.

منصور شریف عنوان کرد: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، بحث امنیت غذایی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی از مهمترین سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت محصولات به منظور افزایش تولید و پایداری تولید از برنامه‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا استفاده از ارقام با نیاز آبی کم از جمله پسته در دستور کار مدیریت باغبانی و جایگزین کشت‌های پرآب بر است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته منطقه اسفندقه که از شرایط اقلیمی مناسب برخوردار است جهت توسعه باغات پسته جنوب کرمان مدنظر است و در سال‌های اخیر کشاورزان توجه ویژه به کشت و پرورش آن کرده‌اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصولات در منطقه هستیم.

 

به گفته وی، در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب کرمان بخش اسفند در شهرستان جیرفت است که از این حیث این شهرستان قطب تولید محصول پسته محسوب می‌شود، سطح کشت باغات پسته جنوب کرمان ۵۸۶ هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: برداشت پسته از دهم شهریور ماه آغاز و تا دهه اول مهرماه ادامه دارد و از هر هکتار باغ پسته به طور متوسط حدود ۱۳۴۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌شود که با توجه به سال‌آوری درخت پسته پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته میزان تولید محصول ۷۰ درصد کاهش یابد.

گزارش از علی سعیدی‌گراغانی

انتهای پیام/80032/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول