اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر | هفتمین روز تظاهرات‌ها علیه دولت «السیسی» در داخل و خارج از کشور

همزمان با تظاهرات هزاران مصری در اعتراض به سیاست‌های دولت «عبدالفتاح السیسی» در استانهای مختلف این کشور، شمار زیادی از مصری‌های مقیم خارج از این کشور در حمایت از هموطنان خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مصر | هفتمین روز تظاهرات‌ها علیه دولت «السیسی» در داخل و خارج از کشور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تظاهرات علیه دولت مصر و «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور این کشور برای هفتمین روز متوالی در برخی از استان‌های مصر ادامه یافت و معترضان مصری، شب گذشته نیز در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و تصویب قانون تخریب  املاک و خانه‌های ساخته‌شده بدون مجوز، خواستار کناره گیری السیسی از قدرت شدند.

فراخوان جدید هنرمند و پیمان‌کار مصری برای تشدید تظاهرات‌ها علیه السیسی

به نوشته پایگاه خبری «عربی 21»، «محمدعلی» تاجر و بازیگر مصری مقیم اسپانیا که گفته می‌شود سابقه ۱۵ سال همکاری با ارتش مصر را داشته، شب گذشته نیز با انتشار یک ویدئو خواستار سازماندهی تظاهرات‌های اعتراضی جدید و مستمر برای برکناری عبدالفتاح السیسی شد.

وی طی پستی در «فیس‌بوک» برای «پیروزی و آزادی مصر از دست السیسی و رژیم آن» ابراز امیدواری کرد و برای همه قربانیان تظاهرات روز جمعه طلب مغفرت کرد.

محمد علی که سال گذشته نیز به عنوان طراح موج جدید تظاهرات علیه دولت السیسی، تظاهراتهای مصر را هدایت می‌کرد، دیشب نیز گفت: ملت مصر هر روز امتیازات جدیدی کسب می‌کنند و هر حرکت آنها السیسی را بسیار آزار می‌دهد و برای او دردناک است.

این هنرمند مصری در ادامه از تظاهرات‌کنندگان خواست در صورت هرگونه تعدی از سوی نیروهای امنیتی مصر از خود دفاع کنند زیرا این حق قانونی آنهاست. ضمن اینکه نیروهای وزارت کشور مصر هر روز در حال ضعیف‌شدن و خسته‌تر شدن هستند لذا باید تظاهرات‌ها مقابل منازل شهروندان در خیابانهای مصر ادامه یابد و او اجازه نخواهد داد که السیسی از کاخ‌هایی که با پول مصری‌ها برپا کرده، لذت ببرد.

تجمع‌های اعتراضی مصری‌های خارج از کشور در حمایت از هموطنان خود

در همین راستا، مخالفان مصری خارج از این کشور نیز مجموعه فعالیت‌ها و گردهمایی‌های اعتراضی در راستای اعلام حمایت و همبستگی با معترضان و تظاهرات‌کنندگان در داخل مصر برگزار کردند.

پاریس برای دومین روز متوالی شاهد تجمع اعتراضی مصری‌های خارج‌نشین مقابل برج ایفل و اعلام حمایت از تظاهرات‌های مصر بود.علاوه بر آن، مصری‌ها در شهرهای «میلان» ایتالیا، «آمستردام» هلند، «سیدنی» استرالیا نیز در اعتراض به وضعیت معیشیتی هموطنان خود در مصر تظاهرات کردند.

 

قرار است، امروز (یک‌شنبه - 27 سپتامبر) نیز شهرهای «مونیخ» آلمان و «سارایوو» در بوسنی شاهد فعالیت‌های معارضان مصری باشد.

بنا بر این گزارش، ائتلاف‌ها و گروه‌های مصری در خارج از این کشور اعلام کرده‌اند که ۱۳ گونه فعالیت از جمله تجمع اعتراضی و تظاهرات در حمایت از تظاهرات‌کننگان مصری در داخل این کشور را سازمان‌دهی کرده‌اند که از روز جمعه پیش آغاز شده و تا امروز (یک‌شنبه)، ادامه خواهد یافت.

بیاینه مشترک ۳ سازمان حقوق بشری مصر 


 از سوی دیگر، سه سازمان حقوقی دولت مصر بر ضرورت احترام دولت مصر به حق تظاهرات مردم این کشور تاکید کردند و طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: در چارچوب پیگیری‌های صورت گرفته از فراخوان‌های تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در بسیاری از مناطق در داخل مصر، متوجه شدیم که بیش از ۴۰۰ شهروند از جمله چندین کودک به توسل به زور دستگیر شدند و برخی از آنها به دادسرای عالی امنیت دولت در قاهره معرفی شدند. این افراد با اتهام برگزاری تظاهرات بدون مجوز و تخریب اموال عمومی مواجه هستند و در این میان، ۱۶ شهروند نیز به پلیس در استان پورسعید برده شده و تحت بازداشت قرار گرفتند.

این سازمان‌های حقوقی در ادامه اعلام کردند که در پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که به سوی برخی تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی، گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک آور شلیک شده است.

در ادامه این بیانیه از پلیس مصر خواسته شد تا کلیه تعدی‌ها علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی را متوقف کند و از توسل به زور علیه معترضان اجتناب ورزد. آزادی فوری کلیه دستگیرشدگان طی روزهای گذشته و توقف بازداشت‌های جدید نیز دیگر خواسته این سازمان‌های حقوقی بود.

موسسه «عدالة لحقوق الإنسان»، مرکز «الشهاب لحقوق الإنسان»، و سازمان« السلام الدولیة لحمایة حقوق الإنسان» سه سازمان و نهاد حقوق بشری امضا کننده این بیانیه بودند.

ادامه تظاهرات‌ها در داخل مصر برای هفتمین روز متوالی 

در هفتمین روز متوالی تظاهرات مردم مصر، استانهای الجیزه، المنیا و أسوان شاهد حضور گسترده مردم در اعتراض به دولت السیسی بود.

در همین راستا هشتک «#ملیون_تحیة_للجلابیة»‌ در مصر تِرند شد و ده‌ها هزار توییت و مطلب در باره آن و در اعلام همبستگی با آنچه که کاربران شبکه‌های اجتماعی «انتفاضه روستاها» علیه نظام السیسی می‌خوانند، منتشر شد.

 

تصاویر متعددی نیز از تظاهرات‌ها و اعتراض‌های دیروز و دیشب شهرها و روستاهای مصر علیه دولت السیسی در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های خبری مختلف از جمله الجزیره پخش شد.

 

 

 

 

 

با وجود موج شدید دستگیری و اقدامات امنیتی دولت مصر در میدان‌های اصلی شهرهای مختلف مصر، استانها و شهرها و روستاهای مصری شاهد تظاهرات‌های گسترده از روز بیستم سپتامبر جاری در اعتراض به دولت کنونی هستند. در این میان  الجیزه، المنیا، قاهره، البحیره، الاسکندریه، اسوان، القلیوبیه، اسیوط، بنی سویف، سوهاج، الفیوم، دمیاط و الدقهلیة هر روز شاهد تظاهرات اعتراضی و خیابانی بودند.

این در حالی است که اواخر ماه گذشته میلادی، السیسی از امکان برگزاری همه‌پرسی درباره باقی‌ماندن خود در قدرت در صورت عدم رضایت ملت مصر از عملکرد خود خبر داد و تاکید کرد که اگر مصری‌ها بخواهند که او برود، وی مشکلی با این امر ندارد.

بعد از اقدام نیروهای دولت مصر در تخریب برخی خانه‌های ساخته شده در اراضی دولتی، رئیس جمهور مصر در اظهاراتی مقاومت کنندگان در برابر اقدامات دولت را به استفاده از ارتش تهدید کرد و گفت که در صورت لزوم از ارتش کمک خواهد گرفت.

ناظران مسائل مصر می‌گویند که موج جدید تظاهرات ضد دولتی و شخص سیسی به منبع نگرانی مقامات این کشور تبدیل شده است به ویژه اینکه معترضان، شهروندان عادی هستند و وابستگی به هیچ گروه سیاسی یا جریان ایدئولوژیک خاصی ندارد و علت اصلی خشم آن‌ها، وخامت اوضاع معیشتی در این کشور آفریقایی است.

با این حال رسانه‌های دولتی از روزنامه گرفته تا شبکه‌های تلویزیونی فراخوان‌ها برای تظاهرات طی روزهای اخیر را توطئه و دروغین می‌خوانند. روزنامه جمهوریت چاپ قاهره به قلم نویسنده خود «حسن الرشیدی» نوشت که «حملات قدرت‌های شر و بوق‌های رسانه‌ای آن‌ها در قطر و ترکیه نمی‌توانند بر اهالی سرزمین مصر تأثیر بگذارند».

با این وجود بر شدت اعتراض‌های مردمی از روز جمعه پیش افزوده شد و تظاهرات وسیعی پس از برگزاری نماز جمعه و در چارچوب فراخوانی از سوی معترضان تحت عنوان «جمعه خشم» آغاز شد و شرکت‌کنندگان در آن، در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و تصویب قانون تخریب  املاک و خانه‌های ساخته‌شده بدون مجوز، خواستار کناره گیری السیسی از قدرت شدند.

محمد علی هنرمند و پیمانکار مصری که طی یک سال گذشته دست به افشاگری علیه سیسی و فرمانده ارتش زده بود نیز از رئیس جمهور خواستار دست از سرکوب بردارد و میادین و خیابان‌ها را برای معترضان باز بگذارد تا «شمار واقعی معترضان را بداند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول