اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

از «محله شهید سلیمانی» دیدن کنید+تصاویر

از کنار غرفه‌های ادوات و تجهیزات نظامی فوق پیشرفته رد می‌شویم و به «محله شهید حاج قاسم سلیمانی» می‌رسیم؛ چیدمانی متفاوت از نمایشگاه «اقتدار چهل» با رعایت الگوی معماری اسلامی ـ ایرانی.

از «محله شهید سلیمانی» دیدن کنید+تصاویر

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: این روزها کافی است سری به باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بزرگراه حقانی بزنید، باغ‌موزه‌ای که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس حال هوایی متفاوت پیداکرده است. در بدو ورود به خیابان سرو خیابان منتهی به محل باغ‌موزه با چیدمانی از تجهیزات و ادوات نظامی مواجه می‌شویم که حکایت از برپایی نمایشگاهی جذاب و باشکوه دارد؛ از تانکبر فوق سنگین کیان ۵۰۰ ارتش با حمل و جابه‌جایی ۲۰۰ تُن ادوات گرفته تا موشک‌های قیام و لانچر متحرکش با برد ۸۰۰ کیلومتری و حتی سامانه سوم خرداد ـ همان سامانه‌‌ای که موفق به سرنگونی یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌قیمت‌ترین پهپادهای آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز شد ـ همگی در کنار هم برای بازدید عموم قرارگرفته‌اند و طبعاً بازار داغ سلفی‌ گرفتن‌ها و عکس‌های یادگاری نیز نیازی به تعریف و توضیح ندارد.

 

اما «اقتدار چهل» عنوانی است که برای این نمایشگاه انتخاب شده است، نمایشگاهی باهدف ارائه دستاوردهای دوران دفاع مقدس در چادرهایی یکدست و متحدالشکل که راهروی غربی و هم‌جوار با سالن همایش‌ها و تالار خلیج‌فارس را به راهرویی از افتخارات و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس تبدیل کرده است؛ دق‌الباب نمایشگاه با غرفه‌هایی از ناجا، ارتش و وزارت دفاع است؛ غرفه‌هایی که مملو از ادوات و تجهیزات نظامی و فوق پیشرفته ساخت داخل‌اند که هرکدام را اگر بخواهید در حد یک مکث کوتاه هم بازدید کنید بعید است زمانی برای دیدن از سایر بخش‌ها و قسمت‌های دیگر باقی بماند. گذرا از کنار این غرفه‌ها رد می‌شویم تا به بخش سازمان بسیج مستضعفین می‌رسیم، چادری با چیدمان متفاوت‌تر از کل نمایشگاه و البته با رویکرد فرهنگی و هنری.

 

 

* به «محله شهید سلیمانی» خوش آمدید

ورودی این بخش از نمایشگاه کاملاً شبیه محله‌های قدیمی با رعایت الگوی معماری اسلامی ـ ایرانی برپاشده و سردر آن نیز عنوان «محله شهید حاج قاسم سلیمانی» نقش بسته است. رو به روی محل ورودی تعدادی هنرمند به سرپرستی محمد حبیبی مدیر انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس روی بوم‌های جداگانه در حال طراحی و نقاشی هستند. با آقای حبیبی دقایقی همراه شدیم و از او در خصوص این آثار پرسیدیم که گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس کارگاه نقاشی به نام «خط خاطرات» با دبیری حبیب‌اله صادقی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در کنار محله حاج قاسم سلیمانی که نمایشگاه دستاوردهای اقشار بسیج مستضعفین است برگزار کردیم و خروجی کار الحمدلله به گواه بازدیدکنندگان در این چند روز بسیار عالی و خوب بوده است؛ البته که به دلیل شرایط ویژه کشور سعی کردیم از هنرمندان محدودتری برای شرکت در این کارگاه نقاشی دعوت به عمل بیاوریم که در نهایت هنرمندانی از همدان، کرج، بوشهر و تهران حضور پیدا کردند که با توجه به شرایط کرونایی، کار بسیار ارزنده و خوبی صورت گرفت.

 

 

 حبیبی با اشاره به بازخوردهای نمایشگاه هم گفت: در این چند روز افراد مختلفی از کارگاه خط خاطرات  بازدید کردند که ما بعضاً این امکان را فراهم کردیم تا برخی از نوجوانان و کودکان که همراه خانواده‌شان از نمایشگاه بازدید می‌کردند در کنار هنرمندان ما بنشینند و در طراحی مشارکت کنند و تعدادشان هم کم نبود و خروجی‌های بسیار جالبی نیز داشت. مدیرکل اسبق دفتر تجسمی وزارت ارشاد همچنین به چرایی خلق زنده اثر در نمایشگاه به‌جای نصب تابلوی از پیش طراحی‌شده اشاره کرد و گفت: به‌هرحال اینکه تابلوهایی را از پیش طراحی و در نمایشگاه نصب می‌کردیم ساده‌ترین کار ممکن بود اما این نکته را در نظر بگیرید که هنرمندان هم بخشی از این مردم هستند و طبعاً در هفته دفاع مقدس تلاش دارند نقشی را به همراه مردم ایفا کنند. از سویی، هنر زمانی می‌تواند درخشش و تلالو ایجاد کند که با مردم ارتباط داشته باشد و این در حین خلق اثر اتفاق می‌افتد به‌خصوص برای جوانان و کم سن و سال‌ها و همین باعث جذب بسیاری از افراد به حوزه‌های طراحی و تجسمی می‌شود.

 

 

بعد از گپ و گفت کوتاه با محمد حبیبی، داخل «محله شهید حاج قاسم سلیمانی» شدیم، گویی بر یک‌چشم به هم زدن از زمان و مکان فعلی کیلومترها جداشده باشیم، محله با رعایت جزئی‌ترین الگوهای معماری اسلامی با کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و طاقی‌های ضربی ساخته‌شده است. سردر هر پیچ و طاقی، پلاک شهری مزین به نام یک شهید نوشته‌شده و روی دیواره‌ها نیز عکس‌هایی جالب و خیره‌کننده از دوران دفاع مقدس نصب است، داخل محله هم حجره‌هایی که هرکدام مانند یک غرفه به معرفی دستاوردهای اقشار مختلف بسیج مستضعفین اختصاص داده‌شده است.

* کتاب «شهید مُدق» پرفروش است

قاب عکسی از شهید آوینی جلب توجه می‌کند و کنارش کتابخانه‌ای مملو از کتاب‌های انتشارات روایت فتح از روایت فتوحات گرفته تا شهدای مدافع حرم و هشت سال دفاع مقدس چیده شده است، کتاب‌ها برخلاف تعداد صفحاتشان بسیار سبک هستند و قطعشان به گونه‌ای است که به‌سادگی می‌توان در دست گرفت؛ امتیازی که این روزها بازار کتاب از آن کم‌‌بهره است و مخاطب تشنه این مدل کتاب. داخل هر حجره طاقچه‌هایی همانند هم تعبیه‌شده که به تاریخچه، اهداف و اهم عملکردها اختصاص پیداکرده، از محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح در خصوص میزان کتاب‌های این انتشارات پرسیدیم که گفت: انتشارات روایت فتح از بدو حضورش بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است و در سال جاری هم تاکنون ۲۰ عنوان کتاب چاپ‌شده که تا پایان سال این عدد به بیش از ۳۰ عنوان خواهد رسید البته که پرتیراژترین کتاب انتشارات هم متعلق به کتاب «شهید مُدق» است که با استقبال بسیار زیادِ علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

 

گروه مستند روایت فتح هم در نمایشگاه «اقتدار چهل» با آثار تولیدشده به چهار زبان عربی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسه حضور دارد. روح‌الله رفیعی مدیر گروه از پخش ۵۳ مستند از ابتدا سال و ۲۲۰ برنامه تلویزیونی تا پایان سال توسط گروه مستند روایت فتح در این نمایشگاه خبر می‌دهد.

در کنار بنیاد فرهنگی روایت فتح، معاونت فرهنگی بسیج با مرکز آفرینش‌های این معاونت و فعالیت‌هایش در خانه فیلم و نمایش، مرکز هنرهای تجسمی، خانه سرود و نماهنگ، مرکز هنرهای رقومی و اداره کتاب و سازمان بسیج هنرمندان هم به چشم می‌خورد. کمی جلوتر که رفتیم به مسجدی در میانه این محله رسیدیم که گوشه گوشه آن عرصه‌های مختلفی قرارگرفته بودند، درمجموع فضای نمایشگاهی سازمان بسیج به معنای واقعی کلمه نشانگر محیطی اسلامی ایرانی با رویکرد فرهنگی و هنری جذاب و دل‌نشین است.

* چاپ مجله تخصصی تئاتر مقاومت بعد از ۱۰ سال وقفه

کمی ‌آنطرف‌تر، دبیر جشنواره فیلم مقاومت در عرصه دانشجویی و در کرسی آزاداندیشی در حال صحبت با مخاطبان است، عظیمی میرآبادی از استقبال بیش از ۹ هزار اثر به جشنواره فیلم مقاومت و بازتاب‌های بین‌المللی دوره شانزدهم سخن می‌گفت بیرون نمایشگاه نیز کامیونتی به نام تئاترول قرارگرفته است که گروهی از هنرمندان معروف به مردان نقره در حال اجرای یک نمایش میدانی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس هستند از حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در خصوص دستاوردهای این انجمن در حوزه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت پرسیدم که اشاره به برگزاری جشنواره «تئاتر به‌علاوه خانه»، «جشنواره راویان حماسه»، «جشنواره سردار آسمانی» در کرمان و تولید چندین نمایش و چاپ مجدد مجله تخصصی تئاتر مقاومت بعد از ۱۰ سال داشت و البته این‌ها همگی تنها گوشه‌ی از فعالیت‌ها انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در یک سال گذشته بود. وی همچنین در خصوص جشنواره تئاتر مقاومت هم گفت: دریافت بیش از ۱۳۰۰ اثر در دبیر خانه تئاتر مقاومت یک رکورد قابل ملاحظه  در سال جاری به شمار می‌رود و همچنین برگزاری جلسات آسیب‌شناسی تئاتر مقاومت و تجلیل از هنرمندان این حوزه نیز از اقدامات متولی تئاتر دفاع مقدس و مقاومت در چند وقت اخیر بود.

 

 

در حاشیه نمایشگاه هم با حسن رضایی نماینده سازمان بسیج در خصوص هدف از برگزاری آن پرسیدیم که رضایی دراین‌باره گفت: بیان دستاوردهای چهل‌سالگی دفاع مقدس و آنچه در این چهل سال تمامی دستگاه‌هایی که دخیل در جنگ تحمیلی بودند یعنی آنچه ما از قِبل دفاع مقدس به دست آوردیم و در طول این چهل سال برای عرصه خدمات‌دهی مردم، سازندگی و محرومیت‌زدایی کشور استفاده‌شده است. رضایی همچنین با اشاره به مشارکت تمامی دستگاه‌ها اعم از لشگری و کشوری از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارتخانه‌های دولتی که با ۲۸ دستگاه دولتی در این نمایشگاه حضور دارند،گفت: عرصه بسیج مستضعفین بر خلاف سایر غرفه‌ها که به‌صورت آمارمحور آماده شدند، به‌صورت محله و عرصه‌محور و با ایجاد یک محله اسلامی ایرانی به نام «حاج قاسم سلیمانی» برپاشده و دارای عرصه‌های مختلفی همچون دانشجویی، جامعه زنان، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، تعلیم و تربیت، عملیات بسیج، دانش‌آموزی، پایگاه علمی پژوهشی و ... برپاشده است و از همین رو مخاطبان و بازدیدکنندگان در برنامه‌های مختلف این عرصه ها مشارکت می‌کنند و میزان مشارکت بالا نشان از استقبال محله حاج قاسم سلیمانی در نمایشگاه دستاوردهای چهل‌سالگی دفاع مقدس دارد.

 

هوا رو به تاریکی است و ساعات پایانی کار نمایشگاه فرا رسیده است، نمایشگاهی جذاب و دیدنی از دستاوردهای چهل‌سالگی دفاع مقدس و البته با محله دل‌نشینی به نام حاج قاسم سلیمانی.

نمایشگاه «اقتدار چهل» تا نهم مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول