اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نماینده ایران: انگ زدن به دیگران ادامه ذهنیت استعماری و توهم خودبرتربینی برخی کشورهای غربی است

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: انگ زدن به دیگران ادامه ذهنیت استعماری و توهم خودبرتربینی برخی کشورهای غربی است.

نماینده ایران: انگ زدن به دیگران ادامه ذهنیت استعماری و توهم خودبرتربینی برخی کشورهای غربی است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، در  واکنش به بیانیه مشترک‌گر‌وهی از کشورهای غربی در انتقاد از وضعیت حقوق ‌بشر در ایران، تاکید کرد: مایه تاسف است که برخی کشورها، دیگران را برای رعایت حقوق ‌بشر‌ موعظه می‌کنند، در حالی که جنایات گذشته و حال خود را فراموش کرده و بر این واقعیت که بخش زیادی از مصیبت‌های دیگران نتیجه سیاست‌های استعماری گذشته و ذهنیت برتری طلبانه خود آنهاست، سرپوش می‌گذارند. 

سفیر‌ ایران با انتقاد از این رویکرد کشورهای غربی در قبال مسائل حقوق بشری، چنین سیاستی را تنها باعث تفرقه و تقابل بین کشورها و تنزل حقوق بشر به ابزاری برای اهداف سیاسی ارزیابی خواند و تاکید کرد که برخی کشورهای اروپایی شورای حقوق بشر را تبدیل به عرصه‌ای برای مداخله گری علیه کشورهای در حال توسعه کرده‌اند. 
بقایی هامانه با اشاره به اینکه حاکمیت قانون لازمه حفظ و حرمت حقوق بشر می‌باشد، اعمال فشار بر دولت‌های دیگر‌ تحت لوای حقوق بشر برای تغییر نظام حقوقی داخلی و یا دخالت در پرونده‌های قضایی را غیرقابل قبول برشمرد.   
بقایی هامانه که در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سخن می‌گفت، بهترین راه برای تحقق اهداف شورا را گفت‌وگو و همکاری بر اساس اصل بی طرفی و پرهیز از انگ‌زدن و کلیشه گرایی خواند. 
سفیر کشورمان در بخش دیگری‌ از سخنان خود نسبت به تداوم نقض گسترده و سیستماتیک‌ حقوق‌ بشر فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و از شورای حقوق بشر خواست مانع از عادی شدن سبعیت و نقض فاحش حقوق بشر توسط‌رژیمی‌ شود که موجودیتش بر اساس تروریسم و تجاوز بنا گذاشته شده است.

لازم به ذکر است، تعدادی از کشورهای اروپایی به همراه تعداد دیگری از کشورها در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به موضوع حقوق بشر در ایران پرداخته و خواستار همکاری ایران با گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد شدند.

این بیانیه واکنش سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت و او این بیانیه را غیرقابل قبول خواند و به برخی کشورهای اروپایی توصیه کرد که بهبود حقوق بشر در بین خود و متحدان منطقه‌ای را در دستورکار جدی قرار دهند.(اینجا بخوانید)

بقایی هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو پیش از این نیز در نشست شورای حقوق بشر، تحریم‌های یکجانبه را جنایت علیه بشریت خواند و رویکرد انفعالی اروپا در قبال تحریم‌های ثانویه آمریکا را مردود دانست.(جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول