اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اینجا «فردوی» دیگر ایران است!/ افتخار فرماندار به جابه‌جایی 3 تیر برق!

مردم روستای بلندپرچین در شهرستان ماهنشان استان زنجان، در حالی با حداقل امکانات روزگار خود رامی گذرانند و با مشکلات زیادی درگیر هستند، که فرماندار ماهنشان جابه‌جایی سه تیر برق این روستا در یک سال گذشته را افتخاری برای خود می‌داند.

اینجا «فردوی» دیگر ایران است!/ افتخار فرماندار به جابه‌جایی 3 تیر برق!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان با تقدیم بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس یکی از استان‌های فعال در دفاع از کیان پاک ایران اسلامی است، مردم و رزمندگان این دیار در دوران دفاع مقدس با حضور در بیش از ۵۰ عملیات آفندی و پدافندی به عنوان خط شکن در عملیات‌های آبی و خاکی مختلف نشان دادند که در راه دفاع از میهن نقش برجسته و مهمی داشته‌ و دارند.

مردم زنجان در زمینه پشتیبانی از جنگ نیز نقش مهم و برجسته‌ای داشتند و به لحاظ جمعیت جزو استان‌های نخست در کمک به جبهه‌های جنگ تحمیلی دشمنان علیه کشورمان بودند.
اما در زمینه دفاع از کشور و شهدا چند نقطه استان به لحاظ جمعیت جزو مناطقی هستند که بیشترین شهید را تقدیم کشور کرده‌اند، که یکی از این مناطق روستای «بلند پرچین» از روستاهای شهرستان ماهنشان در منطقه انگوران است، روستایی مانند «فردوی» قم که بیشترین شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
این روستا در طول دفاع مقدس و در آن زمان که حدود ۵۰ خانوار بوده است،۹۰ رزمنده داشته و ۱۶ شهید و ۱۷ جانباز را در راه دفاع از ایران اسلامی تقدیم انقلاب کرده است.

بلند پرچین روستایی محروم با مشکلات فراوان

اما این روستا که یکی از مناطق تاثیرگذار استان در طول دفاع مقدس بوده، امروز با مشکلات فراوانی روبه‌روست که شاید طرح آن نیز برای خواننده تعجب‌آور باشد.
در حالی که این روزها در بسیاری از روستاهای کشورمان و استان زنجان با اجرای طرح هادی اقدامات خوبی در راستای آبادانی روستاها برداشته شده است، اما این روستا همچنان درگیر و گرفتار بسیاری از مشکلات حتی کوچک و پیش پا افتاده است.

بهانه حضورم در روستا شرکت در یادواره شهدای روستا است که امسال هفتمین دوره آن است که به دلیل شیوع کرونا در فضای باز و در مزار شهدا برگزار می‌شود.

مادران و پدران شهدا قبل از همه، یک به یک با عکس‌هایی از عزیزان خود وارد مزار می‌شوند، جمع‌شان امروز جمع است، هر چند هر روز دلشان اینجاست، اینجا که پاره تن خود را به خاک سپرده‌اند.

اهالی قدرشناس و همیشه در صحنه هم از راه می‌رسند، یکی جانباز، دیگری برادر شهید، آن دیگری فرزند شهید و آن یکی هم نوه شهید و این یکی هم همرزم شهید است، همه باهم نسبت دارند.

3 تیر برق را با هزینه خودمان جابه‌کردیم!

مراسم با رونمایی از تمبر ویژه شهدای روستای بلندپرچین و سخنرانی‌های همیشگی به پایان می‌رسد، اما حضور فرماندار در روستا فرصتی است تا اهالی در مورد مشکلات روستا با فرماندار درددل کنند.

فرماندار ماهنشان در مورد گلایه و اعتراض مردم در مورد مشکلات روستا و قول‌هایی که سال گذشته داده بود، پاسخ‌های متفاوتی را می‌دهد، که جای تامل بسیار دارد.

مثلا در مورد گلایه مردم در مورد انتقال تیرهای برقی که در وسط خیابان‌های این روستا جا خوش کرده‌اند می‌گوید؛ خوب سه تیر برق را که سال گذشته، «قول آن را در یادواره شهدا داده بودم» از خیابان برداشتیم آن هم با هزینه خودمان! 

در حالی که بعدا دهیار روستا اعلام می‌کند که این جابه‌جایی‌ها از طریق بودجه دهیاری تامین هزینه شده است.

فرماندار ماهنشان در مورد اینکه قرار بود به مزار شهدا برق‌رسانی شود؛ گفت: امسال از طریق دهیاری 800 هزار تومان بگیرید تا این مشکل حل شود.

البته در مورد این مورد هم ظاهرا فرماندار محترم دستور داده تا بودجه برق‌رسانی به مزار شهدای روستا از طریق اعتبارات دهیاری تامین شود.

 مجتبی نوری در مورد مشکلات آب روستا هم که در چند سال گذشته به روستاییان قول داده، هم مانند راه دسترسی از سمت ماهنشان حرفی برای گفتن ندارد و بهانه‌های مختلفی بیان می‌کند که قابل تامل است.

بلند پرچین آب آشامیدنی و کشاورزی ندارد

دهیار روستای بلند پرچین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات آب شرب و آب کشاورزی روستا اظهار داشت: مردم روستا روزانه فقط یک ساعت آب آشامیدنی دارند و در مورد آب کشاورزی هم مشکلات اساسی وجود دارد.

محمدحسین رضایی با بیان اینکه این روستا در منطقه‌ای قرار گرفته که می‌شود مشکلات آبی آنرا با حفر یک چاه یا ایجاد یک سد کوچک خاکی برطرف کرد، تصریح کرد: متاسفانه با وجود همه وعده‌های فرماندار و مسؤولان استان تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

وی راه روستایی را از دیگر مشکلات این روستا به ویژه در فصل زمستان برشمرد و با بیان اینکه وقتی فردی در روستا مریض شود و راه بسته باشد، نمی‌دانیم او را چگونه به مراکز بهداشتی و درمانی برسانیم، گفت: متاسفانه اهالی به دلیل عدم مناسب سازی راه دسترسی از طرف ماهنشان مجبور هستند از سمت دندی رفت و آمد کنند که در زمستان با کوچکترین بارش و بوران مسدود می‌شود در حالیکه در صورت آسفالت فقط هشت کیلومتر راه دسترسی به سمت ماهنشان بسیاری از مشکلات روستا برطرف خواهد شد.

دهیار روستای بلندپرچین با بیان اینکه در این روستا در حال حاضر 50 خانوار ساکن هستند، گفت: نبود امکانات باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت اهالی به شهرهای اطراف باشیم.

رضایی با بیان اینکه این روستا 15 دانش‌آموز ابتدایی دارد و دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان در دندی مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: با توجه به عدم برگزاری کلاس‌ها در زمان کرونا دانش‌‌آموزان دسترسی به برنامه شاد ندارند، چرا که آنتن‌دهی اینترنت در این روستا در حد صفر است و همین امر موجب سردرگمی دانش‌آموزان و اولیا در مورد پیگیری امور درسی فرزندان خود شده است.

لزوم تجهیز مزار شهدا 

وی با بیان اینکه فرماندار قول داده بود که شورای اداری شهرستان را در مزار شهدای این روستا برگزار کند تا مسؤولان از نزدیک با مشکلات این روستا آشنا و در راستای حل آن اقدام کنند، تصریح کرد: اما این قول فرماندار نیز تاکنون عملی نشده است.

دهیار روستای بلندپرچین، کابل مورد نیاز برای برق‌رسانی به مزار شهدای این روستا را فقط 60 متر اعلام کرد و با بیان اینکه فرماندار قول داده بود به مزار شهدا نیز برق‌رسانی کند تا در زمانی که مادران و پدران شهدا که اکنون با کهولت سن نیز مواجه هستند دچار مشکل نشوند، تصریح کرد: متاسفانه مسؤولان حتی 60 متر کابل را هم از ما دریغ کردند در حالی که این روستا 16 شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

رضایی وام مسکن را از دیگر مشکلات اهالی در زمینه بازسازی واحدهای مسکونی اعلام کرد و گفت: متاسفانه بانک‌ها از اهالی ضامن کارمند را مطالبه می‌کنند که اهالی موفق نمی‌شوند در این زمینه کاری از پیش ببرند و به همین دلیل بازسازی واحدهای مسکونی عملا بلاتکلیف مانده است.

مشکلات این روستا به قدری زیاد است که صدای همه را در آورده است، اعضای شورای اسلامی روستا نیز از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به این روستا گلایه دارند، گلایه‌هایی که باعث می‌شود اهالی نجیب این روستا لب به سخن بگشایند.

عضو شورای شهر روستای روستای بلندپرچین نیز در مورد مشکلات این روستا اظهار داشت: حدود 20 تیر برق در این روستا به دلیل جابه‌جایی‌‌ها در وسط خیابان‌ها مانده که عبور و مرور خودرو و اهالی را دچار مشکل کرده است.

میکائیل محمدی با بیان اینکه فرماندار دو سال پیش قول داده بود که برای جابه‌جایی این تیرها با هزینه فرمانداری اقدام کند، تصریح کرد: از آن موقع فقط سه تیر برق آن هم با هزینه دهیاری جابه‌جا شده است و بقیه تیرها در خیابا‌ن‌ها و معابر روستا جا خوش کرده است.

فقط 100 متر از معابر روستا آسفالت شده است

وی با بیان اینکه چندین سال است که برای آسفالت راه دسترسی از سمت ماهنشان نامه‌نگاری می‌کنیم، تصریح کرد: اما تاکنون همه وعده‌ها در حد حرف مانده است.

عضو دیگر شورای اسلامی بلندپرچین نیز ضمن گلایه از عدم تحقق وعده‌های مسؤولان در مورد اهالی این روستا تصریح کرد: فقط 100 متر از معابر روستا آسفالت شده است و بقیه معابر در فصل بارش غیر قابل تردد است.

سعید علی بیگلو با بیان اینکه عدم توجه به مشکلات روستا باعث مهاجرت جوانان به شهرها شده است، تصریح کرد: اکثر جوانان به زنجان، دندی و ماهنشان می‌روند تا برای خود شغلی پیدا کنند در حالی که حل مشکلات باعث می‌شد در روستا ماندگار شوند.

وی با بیان اینکه دولت هیچ وسیله و امکانات رفاهی برای این روستا در نظر نگرفته است، ادامه داد: ایجاد سد خاکی می‌تواند بخشی از مشکلات آب این روستا را حل کند در حالی که هیچ اتفاقی برای حل مشکل صورت نگرفته است.

عضو دیگر شورای اسلامی بلندپرچین با بیان اینکه اگر آب کشاورزی روستا در بالا دست لوله‌کشی شود می‌تواند بخشی از نیاز روستا را برطرف کند، اظهار داشت: این در حالی است که هیچ اتفاقی برای حل این مشکل روی نداده است.

با توجه به اظهارات دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای بلندپرچین به نظر می‌رسد مسؤولان شهرستان ماهنشان و استان زنجان چشم خود را بر روی مشکلات این روستا که نقش مهمی در راستای دفاع از نظام و انقلاب داشته، بسته‌اند و حتی حاضر نیستند مزار شهدای این روستا را برق‌رسانی کنند.

به نظر می‌رسد برخی مسؤولان فراموش کرده‌اند که چه دینی در مورد شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس دارند و این آسایش و امنیتی که امروز داریم به لطف همان شهدایی است که جان دادند تا دشمن نتواند بر جان ما مسلط شود.

انتهای پیام/73002/ق/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول