اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پاسخ تلویحی همتی به گلایه وزیر بهداشت/ تبدیل ارز صندوق توسعه به ریال باعث تورم می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی در یاداشتی تلویحا به گلایه وزیر بهداشت مبنی بر پرداخت نشدن یک میلیارد یورو مقابله با کرونا پاسخ داد و اعلام کرد: اجتناب از تسعیر ریالی ارزهای صندوق توسعه برای مهار تورم است.

پاسخ تلویحی همتی به گلایه وزیر بهداشت/ تبدیل ارز صندوق توسعه به ریال باعث تورم می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در قالب دلنوشته ای برای سردار شهید قاسم سلیمانی از پرداخت نشدن یک میلیارد یوروی مصوب سران قوا برای حمایت از بخش بهداشت و سلامت در مقابله با ویروس کرونا گلایه کرد.

وی گفته بود:‌ «موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته ام. نمی دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته اند؟»

در همین راستا خبرنگار ما این موضوع را از مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور جویا شد. این مقام ارشد سازمان برنامه و بودجه به فارس گفت:‌ «تاکنون 400 میلیون یورو از این رقم پرداخت شده است. علت ملاحظه و تاخیر در مابقی منابع نیز به دو موضوع باز می‌گردد. بانک مرکزی به دلیل آثار پولی که تبدیل یورو به ریال دارد، ملاحظاتی داشته و مخالف است. همچنین ارز صندوق توسعه ملی نیز در دسترس نیست».

به گزارش فارس، امروز هم عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی تلویحا در پاسخ به دلنوشته وزیر بهداشت اعلام کرد: «بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است».

به گزارش فارس، گفته می‌شود ارزهای موجود صندوق توسعه ملی نامرغوب بوده (نسبت به دلار و یورو) و طبق قرائن در دسترس هم نیست. بنابراین تبدیل آن به ریال منجر به چاپ پول، افزایش پایه پولی و در نهایت بالا رفتن نقدینگی و تورم بیشتر در جامعه را به همراه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول