اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

یادداشت| چرا جنگ، «مقدّس » شد؟

جمهوری اسلامی با همین نگاه مقدس به دفاع، توانست صحنه جنگ را به یک فرهنگ، گفتمان و راهبرد تبدیل کند که اکنون به عنوان سمبل و الگویی ارزشمند و موفق برای تمامی آزادی‌خواهان عالم که در یوغ استعمار و دولت‌های ظالم و متجاوز قرار گرفته‌اند قرار گیرد.

یادداشت| چرا جنگ، «مقدّس » شد؟

موسی انصاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی|هفته‌ دفاع مقدس و اول مهر هر سال یادآور شروع یک جنگ تمام عیار و ویرانگر است که توسط رژیم خون آشام صدام و با رضایت، حمایت، هدایت و پشتیبانی تمام مستکبرین عالم برملت رشید و انقلابی ایران اسلامی تحمیل شد.

اما عکس‌العمل و نگاه انقلاب اسلامی ایران نسبت به این تهاجم بی شرمانه صدام و حامیانش، جور دیگری بود و به تعبیری جنگ نبود بلکه با ماهیت دفاع بود. آن هم از نوع «مقدس».

هدف دشمن از جنگ، قتل و غارت، اشغال سرزمین و کشورگشایی و نابود کردن یک کشور با همه دار و ندار آن بود ولی نگاه ما از جنگ، دفاع از دین و ارزش‌های والای آن، دفاع از ناموس و خاک و دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن و یک کلام اطاعت محض از ولی امر مسلمین زمان بود.

جمهوری اسلامی با همین نگاه مقدس به دفاع، توانست صحنه جنگ را به یک فرهنگ، گفتمان و راهبرد تبدیل کند که اکنون به عنوان سمبل و الگویی ارزشمند و موفق برای تمامی آزادی‌خواهان عالم که در یوغ استعمار و دولت‌های ظالم و متجاوز قرار گرفته‌اند قرار گیرد.

در این مدل جنگیدن که نظام اسلامی با تاسی از آموزه‌های خاص دینی، شیعی خود و الهام گرفتن از فرهنگ علوی و عاشورایی و همچنین جایگاه و نقش با عظمت ولایت مطلقه فقیه توانست ماهیت جنگ را تغییر دهد و تنها در این مدل جنگیدن است که هیچ زمان شکست مفهومی ندارد.

زیرا چه بکشد و یا شهید شود و چه مغلوب شود یا غالب، در هر دو حالت پیروزی است؛ به فرموده حضرت امام(ره)، ما مامور به تکلیفیم نه به نتیجه و ما در این 8 سال به تکلیفمان عمل کردیم.

گرامی داشت این حادثه نه به خاطر این است که ما از جنگ استقبال می‌کنیم و یا خوشحال می‌شویم، هرچند با آن نگاه غیرتمندانه به جنگ در ظاهر هم ما پیروز شدیم و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشتیم. اما همه این این یک طرف قضیه است. ولی گرامی داشت ما به خاطر این است که صحنه جنگ و کشتار و آتش و خون را با تاسی از هنر عاشورایی و با یک استاد پرورش یافته از همین عاشورا حضرت روح الله آن را به بزرگترین، کاربردی‌ترین و اثربخش‌ترین دانشگاه عالم تبدیل کنیم و شاگردانی در این مکتب تربیت شدند که هرکدام از آنها یک دانشگاه شدند.

از این دانشگاه انسان‌سازی که از دل جنگ تاسیس شد، انسان‌هایی پرورش یافتند که استاد این دانشگاه به حال تربیت یافتگان خودش هم غبطه خورد چرا به درجه‌ای از معنویت رسیدند که برخی آنها از ملائک هم پیشی گرفتند. شاید نیازی به معرفی نباشد اما حاج قاسم سلیمانی خود یکی از شاگردان همین دانشگاه است.

آری این چنین شد که واژه جنگ 8 ساله به دفاع مقدس تبدیل شد و این دفاع با هویت مقدسش همچنان باقیست.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول