اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

بخشی از درختان میدان جمهوری قابلیت جابه جایی ندارند/ برای جابجایی باید از سال پیش اقدامات اولیه انجام می‌شد

رئیس کمیسیون محیط زیست، گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان استان البرز گفت: بخشی از درختان میدان جمهوری قابلیت جابه جایی ندارند؛ برای جابجایی باید از پاییز سال قبل اقدام به هرس ریشه می‌کردند تا اواخر زمستان امسال بعد از یخ زدگی امکان انتقال درختان فراهم شود.

بخشی از درختان میدان جمهوری قابلیت جابه جایی ندارند/ برای جابجایی باید از سال پیش اقدامات اولیه انجام می‌شد

مینا علیزاد، رئیس کمیسیون محیط زیست گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: قطعا حفظ محیط زیست، از نظر مسائل روحی روانی برای مردم، از نظر مقوله کاهش آلاینده‌ها و چه از نظر زیباشناختی حائز اهمیت ویژه ای است.

 رئیس کمیسیون محیط زیست گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان استان البرز گفت: ما باید مسائل فرهنگی و حفاظت از محیط زیست و سبز نگه داشتن سیاره ی زمین را از کودکی در وجود فرزندانمان نهادینه کنیم تا در بزرگسالی هر شخص, نگهبان طبیعت شود.

این کارشناس محیط زیست، ادامه داد: برای حفاظت و نگهداری این سلولهای اکسیژن ساز شهر به دو رویکرد؛ نگاه بلند مدت و دیگری اقدام زودبازده تر نیاز داریم.

علیزاده تصریح کرد: برای شیوه بلند برد، نیازمند فرهنگ سازی عمومی از کودکی و در نهاد های کوچک خانوادگی هستیم، همچنین این فرهنگ سازی در مدارس و کلاس‌های درس نیز باید انجام شود.

وی اضافه کرد: نیاز است همانطور که همیاران پلیس در مدارس تربیت می‌شوند و فرهنگسازی درست در حال انجام است، همیاران محیط زیست نیز تربیت کنیم تا کودکان ما حفظ درختان را همچون حفظ جان خود بدانند.

رئیس کمیسیون محیط زیست گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان استان البرز تصریح کرد: اما در رویکرد کوتاه مدت بایستی اقدامت و قوانین سختتری برای پروژه‌های عمرانی, شهرسازی و توسعه شهری و .. در قبال درختان و فضای سبز اتخاذ شود.

علیزاده با بیان اینکه کرج شهری در حال توسعه با شیب تند است، اظهار کرد: هر روز شاهد ترافیک در جاهای مختلف شهر هستیم. میدان جمهوری، یادآور خاطرات همبستگی مردم کرج در مراسمات ملی و مذهبی می باشد.

وی افزود: در این میان پروژه هایی که در نقاط کلیدی شهر، کلید میخورند نیازمند شفاف سازی عمومی پیش از اجرا هستند تا مردم احساس رضایت نسبت به اقدامی که برای بهبود وضعیت شهر رخ داده است، داشته باشند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به قطع بیش از 300 اصله درخت در حین اجرای این پروژه تصریح کرد: گفته می‌شود این درختان جابه جا خواهند شد که تمامی درختان قابلیت جابه جایی ندارند.

علیزاده اضافه کرد: پروسه جا به جایی درختان بنابر نوع و سن درختان که حتی ممکن است از درون پوسیده شده باشند، متفاوت است،  اما در اقصی نقاط جهان برای حفظ درختان و اجرای بدون مشکل پروژه های شهری درختان را با مکانیزم خاصی جابه جا می‌کنند.

وی یادآور شد: هرچند جهت جابه جایی درختان معمولا از روش هرس ریشه از یک یا دو سال قبل از جابه جایی اقدام می‌کنند و معمولا هرس را در پاییز سال قبل از جابه جایی و انتقال درختان در اواخر زمستان بعد از یخ زدگی رخ میدهد. همچنین درختان بعد از جابه جایی به شرطی که به درستی منتقل شده باشند و به ریشه ها آسیبی وارد نشده باشد. بین 4 تا 6 سال در شرایطی حساس نسبت به محیط بسر میبرند بنابراین بایستی از خاکی غنی و حفاظت و نگهداری بیش از پیش بهره ببرند.

وی در پایان در رابطه سن و قدمت این درحتان افزود: با توجه به آمار اعلام شده 90 درصد درختان جوان هستند و حدود 30 درخت چنار قدیمی در بین آنها وجود دارد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول