اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکایف: جهان در آستانه یک مسابقه تسلیحاتی جدید قرار گرفته است

رئیس جمهور قزاقستان گفت: امروز با نگاه به دنیا مدرن می‌توان بسیاری از چالش‌های جدید و همچنین برخی از خطرات فراموش شده را مشاهده کرد که در حال احیا شدن است.

تاکایف: جهان در آستانه یک مسابقه تسلیحاتی جدید قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: اگر چه سازمان ملل متحد، قبل از همه، به عنوان یک سیستم امنیت جمعی پیش بینی شده بود، اما در واقع این سازمان ملت‌ها را با رویکرد و اصول‌های جهانی‌تر متحد کرد. نتیجه این امر یک دوره همکاری‌های فعال و گسترده بین المللی شد.

تاکایف افزود: همزمان، این مسیر بسیار دشوار بود. هفتاد و پنج سال فعالیت با فرصت‌های از دست رفته در جستجوی رویکردهای اجتماع برای پیشبرد اهداف و ارزش‌های مشترک در رهایی جهان از رنج، تیره شده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه تاکید کرد که باید هم از شکست و هم از موفقیت‌ها عبرت گرفت.

وی گفت: تاریخ سازمان ملل متحد با تلاش‌های فعال جمعی و طیف گسترده‌ای از موضوعات از استعمار زدایی تا توسعه، از حمایت کودکان تا تغییر اقلیم، از مراقبت‌های بهداشتی تا حقوق بشر، از حمایت از صلح تا حفاظت آن مشخص شده است.

تاکایف تاکید کرد: طی 3 دهه گذشته قزاقستان در ارگان‌های مهم سازمان ملل از جمله شورای امنیت با هدف توسعه اولویت‌هایی مانند حل منازعات، منع گسترش و خلع سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه با تروریسم، گفت‌وگوی بین ادیان و بین اقوام، محافظت از منافع کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی شرکت کرده است.

وی گفت: امروز با نگاه به دنیا مدرن می‌توان بسیاری از چالش‌های جدید و همچنین برخی از خطرات فراموش شده را مشاهده کرد که در حال احیا شدن است.

تاکایف تصریح کرد: چندجانبه گرایی از پایان جنگ سرد تاکنون بیش از هر زمان دیگری، آسیب پذیر است. مهار سازی کووید-19 به طرز شگفت انگیزی دشوار بوده است.

رئیس جمهور قزاقستان اضافه کرد: جهان در معرض تهدید یک مسابقه تسلیحاتی جدید قرار گرفته و اهداف توسعه استراتژیک ما با درجات مختلفی از موفقیت، محقق می‌شوند.

وی افزود: باور عمومی است که آرمان‌های مندرج در منشور سازمان ملل متحد دیگر قابل استفاده نیست اما به عنوان رئیس جمهور قزاقستان و یک مقام بلندپایه سابق سازمان ملل باید بگویم که کاملا با این موضوع مخالف هستم.

تاکایف تاکید کرد: امروزه برعکس، بیش از هر زمان دیگر، باید تلاش‌های خود را برای دستیابی دوباره به آرمان‌های مشترک انجام دهیم، از آنها منحرف نشویم و به ساخت جامعه‌ای بر اساس قوانین بین المللی ادامه دهیم نه این که به آنارشسیم برگردیم.

وی افزود: این وظایف بسیار پیچیده هستند. دهه آینده در تلاش‌های ما برای اجرای برنامه توسعه پایدار برای دوره‌ای تا سال 2030 و یافتن دستورالعمل‌های موثر برای بحران‌های زمان تعیین کننده خواهد بود. این هدف بلند پروازانه نیاز به تلاش و مسئولیت جمعی دارد.

تاکیاف از رهبری «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل استقبال و از آغاز فعالیت وی برای بهبود کارایی، شفافیت و پاسخگویی سازمان ملل، حمایت کرد.

وی گفت: قزاقستان پایندی قاطعانه خود را به ماموریت و منشور سازمان ملل و همچنین اشتیاق مشترک برای ایجاد جهان باثبات‌تر، عادلانه و مرفه تایید می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول