اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جوابیه شهرداری اصفهان به فارس در پاسخ سؤال عضو شورای شهر

اداره‌کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص خبر «ابهامات خرید 80 اتوبوس توسط شهرداری اصفهان» و «سؤال عضو شورای شهر اصفهان از شهردار همچنان پابرجاست» توضیحاتی را ارائه کرد.

جوابیه شهرداری اصفهان به فارس در پاسخ سؤال عضو شورای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اداره‌کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص خبر «ابهامات خرید ۸۰ اتوبوس توسط شهرداری اصفهان» و «سؤال عضو شورای شهر اصفهان از شهردار همچنان پابرجاست» توضیحاتی را ارائه کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر است:

«در خصوص نطق میان دستور جلسه علنی مورخ ۹۹/۰۵/۲۶ (جناب آقای مهندس امینی) به اطلاع می‌رساند: دو توافق‌نامه مجزای خرید اتوبوس در سال ۱۳۹۵ (دوره چهارم شورای اسلامی شهر) به فاصله چند روز منعقد شده که موضوع توافق‌نامه اول، خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا است که در ادامه با افزایش ۲۵% تعداد به ۱۳۷ دستگاه افزایش یافت.

توافق‌نامه دوم که موضوع اصلی مطرح شده است، خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس را شامل می‌شود. هردو توافق‌نامه از نظر مدت زمان اجرا و پرداخت تعهدات طرفین می‌بایست، در دوره مدیریت شهری چهارم به پایان می‌رسید ولی به صورت خلاصه، بخشی از تعهدات مالی توافق‌نامه اول در مدیریت شهری پنجم اصفهان پرداخت شده و در خصوص توافق‌نامه دوم، هیچ اقدامی در دوره پیمان (یعنی در زمان تصدی شورای اسلامی شهر دوره چهارم اصفهان) شامل پرداخت وجه مشخص شده به عنوان پیش پرداخت و سایر تعهدات صورت نگرفته که جزییات مربوط به این توافق‌نامه‌ها در ادامه ارسال می‌گردد:

در مورد توافق‌نامه خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس (توافق‌نامه اول)، مقرر شده بود، پرداخت، تسویه حساب و تحویل اتوبوس‌ها ۶ ماه پس از زمان انعقاد توافق‌نامه انجام شود در صورتی که تحویل و تسویه حساب این اتوبوس‌ها تا آذر ماه ۹۷ یعنی تا یک سال به طول انجامیده.

شهردار جدید اصفهان، ۱۰ ماه پس از پایان مهلت توافق‌نامه برای خرید ۱۱۰ اتوبوس بر سرکار آمد و با تلاش فراوان بخشی از تعهدات دوره قبل مدیریت شهری در خصوص این توافق‌نامه را انجام داد که مهم‌ترین آن تعهد تهاتر ملکی به ازای قسمتی از مبلغ توافق‌نامه بوده البته در خصوص تعهد ملکی هم باید اشاره کرد که مدیریت شهری قبلی ملکی را در ازای بخشی از مبلغ توافق‌نامه به شرکت عقاب پیشنهاد داده بود که به لحاظ قانونی به هیچ وجه امکان واگذاری آن وجود نداشت- بنابراین در این دوره یعنی در آبان ماه سال ۹۷ ملک دیگری شناسایی و پیشنهاد شد که در نهایت مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

در خصوص توافق‌نامه دوم یعنی خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس، طبق بندهای توافق‌نامه و اسناد مالی موجود، در دوره قبل هیچ‌گونه پرداخت نقدی و هیچ اقدامی در راستای عمل به تعهدات صورت نگرفته است. طبق توافق‌نامه، ۳۵۰ دستگاه اتوبوس مقرر بود در طی ۱۴ ماه به تدریج تحویل شود که در این مدت به دلیل عدم عمل به تعهدات، شرایط اجرای توافق‌نامه فراهم نشد و طرف پیمان ناچار به کان لم یکن نمودن توافق شده بود که شرح آن در ادامه آمده است:

الف - تاریخ ثبت موافقت‌نامه ۹۵/۰۳/۱۶ (نسخه موجود در اتوبوس‌رانی بدون شماره ثبت بوده ولی امضای شهردار وقت را دارد) است.

مدت پیمان ۱۴ ماه و زمان پایان توافق‌نامه طبق ماده ۱۴ آن ۹۵/۰۵/۱۶ است. در این مدت هیچ پرداختی بابت پیش پرداخت به شرکت عقاب افشان به عنوان طرف توافق‌نامه صورت نگرفته است.

د- با توجه به بلاتکلیفی توافق‌نامه، شورای اسلامی شهر طی مصوبه‌ای به مدیریت شهری اجازه دریافت وام از بانک شهر را تصویب می‌کند و در تاریخ ۹۶/۰۲/۰۶ مصوبه را به شهرداری ابلاغ می‌نماید ولی از سوی شهرداری هیچ اقدامی برای دریافت وام انجام نمی‌شود و مجدداً پیش پرداخت برای رسمیت بخشیدن به توافق‌نامه بلاتکلیف باقی می‌ماند.

ه- در تاریخ ۹۶/۰۵/۱۰ شش روز مانده به انقضای توافق‌نامه جلسه‌ای با مدیران کارخانه (شرکت عقاب افشان) و مدیریت شهری برگزار شده و از کارخانه درخواست مهلت می‌شود که طی صورت جلسه‌ای مقرر می‌گردد بابت پیش پرداخت سه فقره تسهیلات از بانک شهر دریافت شود.

مبلغ ده میلیارد تومان تا تاریخ ۹۶/۰۵/۱۱

مبلغ ده میلیارد تومان تا تاریخ ۹۶/۰۵/۲۱

مبلغ سی میلیارد تومان تا شهریور ۹۶

اما متأسفانه این صورت جلسه نیز به سرانجام نمی‌رسد، شایان ذکر است که ملک معرفی شده به شرکت عقاب افشان بابت بخش غیرنقد توافق‌نامه، ساختمان واقع در میدان هفت تیر تهران متعلق به خیریه همدانیان بوده که به دلیل اختلافات قبلی تاکنون سند آن به نام شهرداری انتقال داده نشده است.

بدیهی است برای رسمیت یافتن هر پیمان باید پیش پرداخت آن به طرف توافق‌نامه پرداخت شود ولی با توجه به شرح فوق هیچ بخشی از تعهدات شهرداری توسط مدیران وقت انجام نشده تا توافقی الزام آور شکل بگیرد، به همین دلیل انقضای چهارده ماه مورد توافق طرفین، توافق‌نامه از نظر فروشنده کان لم یکن تلقی می‌شود این در حالی است که شرکت عقاب افشان مکرر به پیگیر دریافت پیش پرداخت بوده و حتی در تاریخ ۹۶/۰۴/۲۲ طی نامه‌ای نسبت به عدم پرداخت وجه توسط شهرداری و عدم تعیین تکلیف توافق‌نامه گلایه خود را ابراز داشته است.

با وجود به مذاکرات صورت گرفته و صورت جلسه تنظیم شده، زمان‌بندی توافق‌نامه به هیچ وجه تغییر پیدا نکرده و در ۱۴ ماه توافق‌نامه به دلیل عدم اجرای تعهدات خریدار(شهرداری) توافق‌نامه بلا اثر گردیده است».

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول