اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/رسانه و دفاع مقدس؛ تکلیفی که همچنان باقی است

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی به نسبت رابطه میان رسانه و دفاع مقدس پرداخته است.

یادداشت/رسانه و دفاع مقدس؛ تکلیفی که همچنان باقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس محمدیان در یادداشتی نگاهی به نسبت میان رسانه و دفاع مقدس پرداخته است.

نسبت رسانه و دفاع مقدس، فقط نسبتی خبری نبود که این نسبت میان رسانه و هر رویداد -و حادثه‌ای دیگر هم با توجه به فلسفه وجودی رسانه که بر خبر استوار است- برقرار بوده و هست و خواهد بود. نسبت رسانه و دفاع مقدس را در نگاهی جبهه‌ای باید تعریف کرد که چون لشکری پرتوان، راهکار خویش را انتخاب کرده و ماموریت خویش را به انجام می‌رساند. نقشی که با پایان ماموریت دیگر لشکرها نه‌تنها کمرنگ نشد که رنگی نوگرفت.

بر اساس طرحی نو، دفاع مقدس را تا دور‌ترین نقاط جغرافیایی و زوایای ذهنی مردم هم امتداد بخشید. به دیگر عبارت ما فقط از جبهه، خبر و گزارش نمی‌نوشتیم و عکس نمی‌گرفتیم. این‌ها هم بود اما در کنارش به فرهنگی می‌پرداختیم که باید جوان ایرانی را از دورترین نقطه جغرافیایی به جبهه ببرد و هم سبک معرفتی او را از سنگر کمین -ده‌ها متر آن‌سوتر از خط مقدم- به دورترین نقطه جغرافیایی وطن برساند؛ یعنی رسانه به کار دادوستد معرفتی بین جبهه و پشت جبهه، توجه ویژه داشت.
این هم به دلیل شناخت دقیق ما از این مولفه قدرت ماندگار جمهوری اسلامی بود که می‌دانستیم اگر مردم به معرفت نسبت به جهاد برسند، جد و جهدی خواهند کرد که پشت دشمن را به خاک خواهد رساند؛ حتی اگر 83 کشور پشت او ایستاده باشند و طرح‌های دفاعی‌اش را شرط‌بندی ژنرال‌های شرقی و غربی، تضمین کرده باشند. ما با آن شناخت و دادوستد معرفتی که رسانه‌ها مجرایش بودند به قدرتی تبدیل شدیم که نه‌تنها متجاوزان را از خاک خود تاراندیم بلکه به اقتدار پای بر خاک او کوفتیم برای تنبیه متجاوز و از 37 ملیت اسیر گرفتیم تا نشان دهیم جبهه برابر ما تا کجا عمق دارد. باری رسانه‌ها در کنار این، به جنبه حماسی جنگ هم به طور ویژه می‌پرداختند و در روزگاری که حصر رسانه‌ای ما از محاصره و تحریم نظامی و اقتصادی هم سنگین‌تر بود، توانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی و تولید پیام و قهرمان‌پروری بایسته، کاری سزامندانجام دهیم.

علاوه بر این دو جنبه، نگاه تمام‌ساحتی به جنگ از دیگر کارکردهای رسانه بود. ما فقط خط مقدم را نمی‌دیدیم بلکه حضور فاخر و همه‌جانبه ایرانیان را تصویر و تبیین کردیم. وقتی رسانه‌ها نوشتند پیرزن روستایی، چند عدد تخم‌مرغ که همه داشته‌اش بود را به جبهه فرستاد؛ این معنا را می‌شد از آن فهمید که اگرقرار است سفره ایرانی، حتی به لحاظ اقتصادی هم رونق بگیرد، باید تکلیف جنگ را جوری روشن کنیم که دشمن تحت هیچ‌شرایطی نتواند ما را بشکند.

وقتی زنان و مادران و خواهران رزمندگان، قد راست می‌‌کردند تا کار مردان و پسران و برادران‌شان بر زمین نماند، می‌شد چنین نتیجه گرفت که نباید گذاشت حتی یک وجب خاک وطن هم -حتی- در تصرف دشمن باقی بماند. تولید مستقیم و غیر‌مستقیم پیام‌هایی چنین، تکلیف و کارکرد رسانه بود که در فصل دفاع مقدس به‌خوبی سرانجام یافت و بعد از جنگ هم چراغ راه است برای ملتی که می‌خواهد مستقل و سرفراز زندگی کند. معنای این سخن هم آن است که دفاع مقدس برای رسانه تمام نشده است؛ حتی اگر از پایان جنگ 32 سال گذشته باشد.

انتهای پیام/70039

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول