اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی/ حاجی‌میرزایی: راه‌حل‌ منتقدان بازگشایی مدارس برای استمرار آموزش چیست؟

وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه وضعیت فنی و حرفه‌ای در کشور مطلوب نیست و بخش عظیمی از افرادی که در صنایع کشور فعال هستند فاقد تحصیلات مهارتی هستند، گفت: مسؤولیت توسعه آموزش‌های مهارتی بر عهده دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی/ حاجی‌میرزایی: راه‌حل‌ منتقدان بازگشایی مدارس برای استمرار آموزش چیست؟

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، صبح امروز آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، رؤسا و معاونان و تعدادی از کارکنان دو دانشگاه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در این آیین حجت‌الاسلام فضلعلی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ضمن خیرمقدم، به تشریح شرایط فعلی دانشگاه شهید رجایی پرداخت و اظهار کرد: ثبات مدیریت‌ها در آموزش‌ و پرورش به افزایش کیفت کار در دانشگاه‌ها منجر می‌شود.

وی افزود: همفکری و تعامل بیشتر نهاد رهبری و آموزش‌ و پرورش می‌تواند در تقویت و توسعه دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان مؤثر باشد.

در ادامه حمیدرضا عظمتی عظمتی با قرائت بخشی از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص دو دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی نقشی بی‌بدیل در تربیت دبیران متخصص دارد و در شرایط کرونایی با تلفیق روش‌های حضوری و الکترونیکی آموزش‌های عملی را ارائه داده است؛ امیدواریم با آمورش نیروهای خلاق و متفکر آینده‌ای روشن را برای این کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تنها دانشگاه کشور در زمینه تربیت دانشجومعلمان در حوزه فنی‌وحرفه‌ای است و نقش بسزایی در تأمین و تربیت نیروهای متعهد و متخصص وزارت آموزش ‌و پرورش را در طراز جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

عظمتی افزود: این دانشگاه در حال حاضر 202 عضو هیأت علمی، 9 دانشکده و 10 هزار و 400 دانشجو و مهارت آموز دارد که 33 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه، دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه گفت: خوشبختانه در پنج سال اخیر با حمایت‌های وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری توانستیم تمام ظرفیت پذیرش دانشجو را به دانشجومعلمان اختصاص دهیم به طوری که ظرفیت پذیرش از 2300 نفر در سال 1392 به بیش از 10 هزار و 400 نفر در سال 1399 رسیده، یعنی در حدود 4،5 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با تلاش همکاران و اساتید علمی، دانشگاه شهیدرجایی موفق شد برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی مشهور جهانی تایمز 2021، وارد شود و نام دانشگاه در بین 1500 دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی تایمز ثبت شود.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین با تبریک سال جدید تحصیلی، اظهار کرد: تمام دنیا معتقدند آموزش‌ و پرورش خونی در رگ و پوست جامعه است و معلمین مهم‌ترین عامل توسعه جامعه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: تحول باید همواره در دستور کار باشد؛ شبکه شاد کار بزرگی بود که باید همدلانه آن را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در ۳۱ استان دانشگاه دارد و فعالیت می‌کند، اظهار کرد: هدف و تلاش ما ارائه آموزش‌های حضوری است و به اصل بودن آن معتقدیم اما در شرایط کرونایی ناچار شدیم آموزش‌های تلفیقی را ارائه دهیم.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بیش از ۶۰ هزار دانشجو داریم و جذب بیش از ۲۰۰ عضو هیأت‌ علمی دانشگاه از جمله فعالیت‌های اخیر این دانشگاه است.

در ادامه این برنامه چند تن از اساتید دانشگاه در این برنامه به نکاتی در خصوص دغدغه‌های اساتید و دانشجو معلمان اشاره و پیشنهاد‌هایی را نیز ارائه دادند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، اظهار کرد: وضعیت فنی و حرفه‌ای در کشور مطلوب نیست و بخش عظیمی از افرادی که در صنایع کشور فعال هستند، فاقد تحصیلات مهارتی هستند.

وی افزود: موظف به توسعه آموزش مهارت‌ها هستیم و تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در مأموریت ویژه‌ای است که در حوزه مهارت‌آموزی به آن محول شده است؛ بنابراین دانشگاه شهید رجایی باید برای توسعه مهارت‌ها و آموزش مهارت‌های کشور گام‌های بلندی بردارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آمار دانشجویان فنی در این دانشگاه چند برابر شده و جای تقدیر دارد اما نسبت به نیاز کشور بسیار ناچیز است، بنابراین شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به‌راحتی در این دانشگاه، آموزش‌های مهارتی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در رهنمون‌هایش در سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش ‌و پرورش، تنها نام دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان را بر زبان آوردند و این موضوع نشان از امید جامعه به این مجموعه دارد بنابراین انتظار خاصی از این دانشگاه است و پاسخ قاطعی به خواسته‌های جامعه باید داد و نیازهای جامعه را تأمین کرد.

وزیر آموزش ‌و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاهی که برای اهداف خاص تأسیس می‌شود باید ارتباط عمیقی با اهدافش داشته باشد، بنابراین هر فردی که در بخش‌های مهارتی ایران کار می‌کند با این دانشگاه باید ارتباط داشته باشد و توسعه آموزش‌های مهارتی بر عهده دانشگاه شهید رجایی است.

وی ادامه داد: هرکسی در این دانشگاه تحصیل می‌کند نباید هیچ‌گاه پرونده‌ فعالیت‌های مهارت‌آموزی‌اش بسته شود بلکه باید همواره پس از تحصیل با دانشگاه مرتبط باشد و دانشگاه نیز بر کارایی او نظارت داشته باشد؛ دانشگاه شهیدرجایی باید چتر آموزشی خود را بیش‌ازپیش گسترش دهد.

* تصور اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس، اتهام به آموزش ‌و پرورش است 

وزیر آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: در آموزش ‌و پرورش هیچ مسؤولی دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ نیست و همه با آن مخالف هستند لذا هرکجا مصداقی بیابیم با آن مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: تصور اجرای سند 2030 تهمت به آموزش‌ و پرورش است؛ اگر کسی اشتباهی کرد باید مصداقی مطرح شود، اجازه ندهیم که به مرجع صلاحیت‌دار جامعه خدشه‌دار شود.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هر جایی در سراسر این سرزمین سند ۲۰۳۰ اجرا شد، با آن مقابله می‌کنم، گفت: همه مسؤولان آموزش‌وپرورش مطیع فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند، بنابراین همه ما به آثار حرف‌هایمان باید توجه داشته باشیم.

وی گفت: همه کارکنان آموزش ‌و پرورش علاقه‌مند هستند تا اهداف انقلاب تحقق پیدا کند و در این مسیر تلاش می‌کنیم؛ نباید با بهتان زدن، کارهای خوب آموزش‌ و پرورش را تحت شعاع قرار داد.

* راه‌حل‌ منتقدان بازگشایی مدارس برای استمرار آموزش چیست؟

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی از دو هفته پیش و قدردانی از همراهی معلمان و کادر آموزشی مدارس، مدیران، دانش‌آموزان و خانواده‌ها که پیگیر امر آموزش فرزندان کشور هستند، اظهار کرد: از آنجایی‌که مسأله آموزش در کشور، مسأله بسیار مهمی است، با شیوع کرونا و تعطیلی ناخواسته مدارس، به دنبال راهی برای تداوم فرایند آموزش بودیم؛ اما در کنار آن باید از سلامت فرزندانمان و همکاران فرهنگی اطمینان پیدا می‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه برخی از افراد به ما توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت دانش‌آموزان، مدرسه را تعطیل کنیم، اما به‌هیچ ‌عنوان راهکار درستی در زمینه تداوم آموزش ارائه نمی‌دهند، افزود: افرادی که سیاست‌های بازگشایی مدارس را نقد می‌کنند باید به این سؤال پاسخ دهند که راه‌حل آنها برای استمرار آموزش چیست؟ آیا سیاست متفاوتی از سیاستی که ما انتخابی کردیم پیشنهاد می‌کنند؟

حاجی میرزایی گفت: به‌جای آنکه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را ملزم کنیم مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس همه دانش آموزان قرار دهند؛ هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری پیش‌بینی کردیم. به تشخیص خانواده‌ها احترام گذاشتیم و اعلام کردیم اگر خانواده‌ای علی‌رغم همه مراقبت‌های ما و مدرسه بازهم نگران هستند، حضور فرزندشان در مدرسه الزامی نیست و می‌توانند از دیگر روش‌های آموزش استفاده کنند.

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت بر آموزش حضوری تأکید دارد و ما آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم؛ زیرا کارکردهای مدرسه متفاوت است و همچنان که کرونا سلامت بچه‌ها را تهدید می‌کند، دوری از گروه همسالان و روابط اجتماعی در محیط آموزشی به‌سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی‌شان آسیب می‌زند.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه راه‌حل سنجیده، راه‌حلی است که ضمن توجه به‌سلامت، به نیازهای آموزش فرزندان هم توجه کند، تصریح کرد: خدمات لازم را ارائه کردیم و اختیار تصمیم‌گیری را به خانواده‌ها دادیم و به تشخیص آنها احترام گذاشتیم.

حاجی میرزایی اشاره کرد: در دو هفته گذشته مدارس فعال بوده و در برخی مدارس از ۲۰ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌ها حضور پیدا کرده‌اند، گروه‌بندی‌ شده‌اند و در روزهای مختلف به مدرسه آمدند، همچنین ساعات تدریس کوتاه شده و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در اختیار مدارس قرار داده‌ شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت در هفته اول از بیش از ۱۵ هزار مدرسه بازدید کرد که بیش از ۷۵ درصد، پروتکل‌ها را به‌صورت کامل رعایت کرده بودند؛ برخی مناطق که رعایت نکردند اخطار گرفتند و روند کار مدارس اصلاح شد.

وزیر آموزش ‌و پرورش، حضور و مشارکت خانواده‌ها در موفقیت مدرسه را بسیار ضروری دانست و گفت: از انجمن اولیا و مربیان و خانواده‌ها خواسته‌ایم تا بر عملکرد مدرسه و فرزندانشان نظارت کنند؛ امسال سال سختی است و تنها با کمک و همدلی خانواده و مدرسه پیش خواهد رفت.

وی افزود: همکاران ما برای حضور دانش‌آموزان در مدارس اسباب کار را فراهم کرده‌اند بدون اینکه الزام و اجباری وجود داشته باشد. امیدوارم با کمک خانواده‌ها سال آموزشی باکیفیتی داشته باشیم و اجازه ندهیم فرزندان ما از نظر آموزشی دچار آسیب شوند.

وزیر آموزش‌ و پرورش قبل از شروع برنامه به زیارت آرامگاه شهدای گمنام دانشگاه شهید رجایی رفت و در ادامه این برنامه از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول