اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

صدور مجازات حبس و جریمه برای متخلفان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در تربت‌حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: با دستور مقامات قضایی مجازات شدیدی برای متجاوزان به آثار تاریخی که در محدوده شهرستان تربت‌حیدریه دستگیرشده بودند، صادر شد و ابزار و ادوات حفاری آنها ضبط شد.

صدور  مجازات حبس و جریمه برای متخلفان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی علی محمدی امروز گفت:علاوه بر صدور مجازات برای حفاران غیرمجاز، با حکم دستگاه قضا برای فرد تورگردانی که در اوایل ماه جاری اقدام به برگزاری تورهای غیرمجاز کرده بود، حکم جریمه صادر شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری مردم و اعضای انجمن میراث فرهنگی و مساعدت نیروهای انتظامی و امنیتی،  از ابتدای سال چندین حفارغیرمجاز دستگیرشده‌اند که پرونده آن‌ها  در حال طیمراحل قضایی است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت‌حیدریه با اشاره به ماده 562 قانون مجازات اسلامی اظهار کرد: بر اساس این قانون هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. 

محمدی یادآور شد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام می‌شود علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی تصریح کرد: «همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهانگردی برگزاری هرگونه تور گردشگری بدون اخذ مجوز ممنوع است.

شهرستان تربت‌حیدریه در فاصله حدود 140 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد و دارای 320 جاذبه گردشگری است و 52 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/70039

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول