اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

حال ناخوش تولید در قطب سوم تولید ماهی پرورشی ایران + فیلم

رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماهی استان کهگیلویه و بویراحمد یا همان قطب سوم تولید کشور از وضعیت کنونی به شدت انتقاد کرد و گفت: ما تولید کنندگان ماهی در استان از مشکلاتی که هست دیگر خسته شده‌ایم.

حال ناخوش تولید در قطب سوم تولید ماهی پرورشی ایران + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست بخش خصوصی و دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که موضوع اصلی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان ماهیان سردآبی در استان بود.

در این نشست موضوعات مختلفی از سوی تولیدکنندگان همچنین مسوولان و متولیان شیلات در استان مطرح شد که در جای خود نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر دارد.

در این جلسه موضوعی که مطرح شد و بسیار جای تعجب داشت تعداد مزارع بیمه شده ماهی در استان بود که بنا به گفته مسوولان تنها 2 درصد از مزارع پرورش ماهی بیمه هستند در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید 17 تا 18 هزار تن ماهی در سال یکی از سه استان اول در تولید ماهی سردآبی کشور محسوب می‌شود.!

بنا به گفته منوچهری از کارشناسان اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر 284 واحد پرورش ماهی در استان پروانه تاسیس داشته که از این تعداد 254 واحد پروانه بهره‌‌برداری دارند.

بنا به گفته این کارشناس میزان تولید ماهی در سال 97 به میزان  17 هزار و 600 تن بوده که سال 98 به دلایلی از جمله کرونا به 16 هزار و 500 تن رسیده است.

وی به آمارهای دیگری اشاره کرد که باز هم جای تامل دارد از جمله این که سرانه مصرف ماهی در استانی که سومین تولید کننده این محصول است 7.2 کیلوگرم و در کشور 12.2 کیلوگرم است و در مصرف نسبت به کشور بسیار پایین هستیم.

منوچهری از راکد بودن 21.3 درصد از مزارع پرورش ماهی در استان خبر داد و این را هم گفت که تنها 5 درصد از واحدهای تولید ماهی بیمه هستند و سایر مشکلات این واحدها مربوط به عدم در اختیار قرار گرفتن سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی در راستای جهش تولید است همچنین سازمان نظام مهندسی کشاورزی اصلا بازدیدی از واحدهای پرورش ماهی ندارند عدم تقسیط وام‌ها و عدم استمهال یکی دیگر از مشکلاتی است که بر سر راه تعامل میان بانک‌ها و مزارع پرورش ماهی استان وجود دارد.

وی از خساراتی که بر اثر بیماری وی.اچ.اس و همچنین کرونا و سیل به بخش تولید ماهی استان وارد شده سخن به میان آورد و گفت: سیل در سال 98 به 164 واحد آسیب رساند و برآورد خسارت 770 میلیون ریال بود همچنین تعداد 173 مزرعه ما از کرونا آسیب دید که هنوز میزان خسارت وارد شده در این بخش معلوم نیست.

تولید کنندگان از دامپزشکی هم گلایه‌مند بودند که هیچ اقدامی برایشان انجام نمی‌دهد و بالا بودن قیمت بچه ماهی و تخم هم از دیگر مشکلاتی بود که به آن اشاره کردند.

کوچک شدن دامنه فعالیت‌ها و خدمات شیلات و تبدیل آن از یک اداره‌کل به یک واحد در سازمان جهاد کشاورزی موضوعی دیگر بود که مطرح شد و همین به دلیل اعتبارات کمتر و نیروهای اندک موجب ارائه خدمات کمتر از سوی شیلات به تولید کنندگان می‌شود.

 

 

در این نشست وقتی صحبت‌های کلی رئیس شیلات استان به پایان رسید و او می‌گفت که سرنوشت بازار ماهی کشور در دست تنها 4 دلال است و از چارت کنونی شیلات گلایه‌مند بود با این سوال استاندار روبرو شد که شما به عنوان رئیس شیلات استان حداقل پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات ارائه می‌دادید؟!.

رئیس اتحادیه شیلات استان از وضعیت کنونی به شدت انتقاد کرد و گفت: ما تولید کنندگان ماهی در استان از مشکلاتی که هست خسته شده‌ایم برای مثال نظام مهندسی وقتی می‌خواهد تمدید پروانه کند از هر مزرعه 30 تا 40 میلیون تومان طلب می کند که این یکی از صدها مشکل سر راه تولید کننده است.

انتهای پیام/82009/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول