اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آغاز برداشت تنباکو از کشتزارهای منطقه تاریخی جهرم

برداشت تنباکوی جنوب استان فارس به نام تنباکوی هکان در بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات شهرستان جهرم آغاز شد.

آغاز برداشت تنباکو از کشتزارهای منطقه تاریخی جهرم

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، برداشت تنباکوی معروف جنوب استان فارس به نام «تنباکوی هکان» در بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این شهرستان آغاز شد.

یکی از دلایل شهرت این منطقه از استان فارس و تنباکوی آن به خاطر اقدام تاریخی کشاورزان و اهالی این منطقه در به آتش کشیدن مزارع تنباکوی خود در دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار به تبعیت از فتوای تاریخی میرزای شیرازی است. در این اقدام تاریخی و به تبعیت از فتوای مرجعیت زمان مردم این منطقه از کشت تنباکو خودداری و مزارع تنباکوی خود را داوطلبانه آتش زدند.

منطقه هکان قدیم شامل روستاهای کناردان و قلات و ده می‌باشد که قدمت تاریخی آن به دوره اقوام گبر می‌رسد.

  عضو شورای استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم اظهار داشت: از خصوصیات برجسته این منطقه، وجود روستای تاریخی قلات معروف به ماسوله استان فارس است که بر بلندای تپه‌ای در ضلع جنوب شرقی روستای کناردان واقع شده و دارای قدمت بیش از صد سال و متعلق به دوره قاجار است که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد.

عبدالله اسماعیلی با اشاره به مراسم مذهبی دیرین کهن این منطقه، بیان کرد: مراسم آئینی این منطقه به خصوص در روزهای عاشورا و تاسوعا به حدی تاریخی و کهن است که جمعیت منطقه و بیشتر روستای قلات و کناردان در این روز دو برابر می‌شود؛ تمام کسانی که قبلاً ساکن این مناطق بودند و خیلی از روستاهای مجاور در این دو روز به زادگاه خود می‌آیند و عزاداری سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) را برگزار می‌کنند.

 وی گفت: در کنار ورودی روستای کناردان نکته بسیار با اهمیتی وجود دارد که شاید کمتر کسی در استان به آن توجه داشته باشد و آن هم اینکه این دو روستا دین سنگینی بر ایران اسلامی در ایام جنگ دارند و با داشتن جمعیتی کمتر از ۳۰۰ نفر ۱۴ شهید جنگ و ۱۰ جانباز سرافراز را تقدیم ایران اسلامی کرده است و تقدیم بیش از ۱۰ درصد جمعیت خود به عنوان ایثارگر اوج وفاداری به نظام و انقلاب از سوی این دلیرمردان است.

عضو شورای استان فارس بیان داشت: روستای کناردان یک خانواده با تقدیم سه شهید و یک جانباز با نام خانوادگی سلیمانی و یک شهید مبارزه با پژاک و منافقین به نام شهید مولانیا است که از افتخارات این روستا و شهرستان جهرم هستند.

وی ادامه داد: از دیگر وجه تمایز این منطقه، وجود برم تاریخی جراحی در جنوب روستای قلات است که قدیمی‌ترین تله کابین سنتی شهرستان را بر روی خود داشته و این تله کابین سنتی در سیل‌ها جایگاهی برای عبور اهالی و احشام از روستا به سایر مناطق بوده است.

اسماعیلی ضمن دعوت از تمام هم استانی‌ها و همشهریان جهت بازدید و گردش در این منطقه تاریخی (البته بعد از بحران کرونا) وجود برخی کمبودها و کاستی‌ها در این منطقه را برشمرده و خواهان نگاه جدی مسؤولین به این منطقه شدند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول