اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دبیرکل شانگهای: مذاکرات بین الافغانی عامل تحکیم امنیت در این سازمان است

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: گفت‌وگوهای بین الافغانی یکی از مهم‌ترین عوامل تحکیم امنیت و ثبات در فضای این سازمان است.

دبیرکل شانگهای: مذاکرات بین الافغانی عامل تحکیم امنیت در این سازمان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر ناروف» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای با اشاره به آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی در «دوحه» قطر گفت: گفت‌وگوهای بین الافغانی یکی از مهمترین عوامل تحکیم امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای است.

وی اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای از آغاز گفت‌وگوهای صلح آمیز بین دولت افغانستان و گروه «طالبان» در شهر «دوحه» پایتخت قطر استقبال می‌کند.   

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای افزود: ابراز امیدواری می‌کنیم گفت‌وگوهای بین الافغانی با در نظر گرفتن منافع تمام گروه‌های اجتماعی، سیاسی، نژادی و دینی کشور با هدف بازسازی صلح‌آمیز و توسعه پایدار آن بیش از پیش توسعه یابد.

 ناروف خاطرنشان کرد: مجددا تاکید داریم که درگیری‌ها در افغانستان می‌تواند فقط از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل و فصل شود، پروسه صلح فراگیر تحت ریاست افغانستان انجام گیرد. این پروسه را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحکیم امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای تلقی می‌کنیم.   

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای یادآوری کرد: همچنین بر حمایت خود از تلاش‌های افغانستان به عنوان کشور ناظر در سازمان همکاری شانگهای که هدف دستیابی به صلح، توسعه اقتصادی کشور، مقابله با تروریسم، افراطگرای و قاچاق مواد مخدر را در پیش گرفته، تاکید داریم.

وی در پایان گفت: بر اساس نتایج نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز 10 سپتامبر سال 2020 میلادی در شهر «مسکو» بر ضرورت فعالیت مشترک در چارچوب «سازمان همکاری شانگهای- افغانستان» تاکید داریم. برنامه ریزی می‌کنیم در نخستین فرصت به دست آمده، اجرای عملی «نقشه راه» اقدامات بعدی آن را آغاز کنیم.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در 15ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول