اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

صالحی: شعر دفاع مقدس همزمان با شروع دفاع مقدس آغاز شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شعر دفاع مقدس همزمان با شروع دفاع مقدس آغاز شد، گفت: شعر دفاع مقدس از همان مقطع تاکنون به عنوان بخشی از روایت دفاع مقدس برجا خواهد ماند.

صالحی: شعر دفاع مقدس همزمان با شروع دفاع مقدس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس، دوازدهمین نشست سه شنبه‌های تکریم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و در آن از مقام شامخ شهید علی پرنیان از شهدای استان یزد و خانواده ایشان تکریم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، افزود: با توجه به ویژگی‌های شهید پرنیان و خانواده ایشان، مشخص است که هم این شهید بزرگوار و هم خانواده‌اش اهل فرهنگ و دیانت هستند و برادر شهید پرنیان از شاعران شهیر استان یزد به شمار می‌آیند.

صالحی با اشاره به نحوه شهادت شهید علی پرنیان و به شهادت رسیدن همزمان ۲۶ شهید دیگر با وی، تأکید کرد: این واقعه مصیبت‌نامه‌ای است که کمتر روایت شده که ۲۶ شهید به شکل مظلومانه‌ای با هم به شهادت برسند و اتفاق غم‌باری است که در تاریخ ایران می‌ماند و بخشی از سند مظلومیت شهدای ما در دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: برادر شهید پرنیان از شاعران به نام استان یزد هستند و در حوزه شعر آئینی، اجتماعی و طنز جایگاه درخوری دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: یکی از دلایلی که امروز این استان را برای تجلیل از خانواده شهدا انتخاب کردیم این بود که برادر این شهید از شاعران کشور هستند و در آستانه روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی که همزمان با روز درگذشت استاد شهریار از شاعران بزرگ کشورمان است، هستیم.

وی ادامه داد: ۲۷ شهریور روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی است و استاد شهریار از شاعران شهیر معاصر کشورمان است که در دهه پایانی عمر خود با حوزه انقلاب نسبتی برقرار و پس از آن هم به طور عمیق و خاص با دفاع مقدس ارتباط برقرار کرد.

صالحی افزود: از همان ابتدای دفاع مقدس شاعران ما با این واقعه ارتباط برقرار کردند و در همان روز آغاز جنگ شعر معروف «خلبانان» اثر بابک رادمنش سروده شد.

وی گفت: از بابک رادمنش نقل است که گفته: خانه ام کنار فرودگاه بود و آن شبی که بعثی ها به ایران حمله کردند صدای مهیب انفجاری را شنیدیم  و همان جا شعر و آهنگی در ذهنم پدید آمد و آن را آماده و به رادیو بردم و سرود خلبانان خلق شد.

صالحی با اشاره به تمدن و فرهنگ استان یزد ادامه داد: این استان یکی از مهدهای جدی حوزه شعر بوده و شعر آئینی یزد پشتوانه جریان سوگواره های عظیم‌الشأن این استان به شمار می‌آید. شکوه عاشورایی یزد به پشتوانه شعر بلند و شعرای بزرگ آن و همچنین شهدای دفاع مقدس آن است.

وی در پایان گفت: به اعتبار اینکه خانواده شهید پرنیان هم فرزند خود را تقدیم نظام و ایران کرده و هم از طریق شعرهای خود روایتگر دفاع مقدس است، قابل تقدیر هستند.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس هرهفته از برخی خانواده‌های شهدا در استان‌ها تجلیل می‌شود و این هفته در دوازدهمین هفته تجلیل از خانواده شهید علی پرنیان در استان یزد تقدیر می‌شود.

در ابتدای این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گزارشی از مجموعه اقدامات این اداره کل در حوزه دفاع مقدس ارائه کرد.

همچنین آیت الله ناصری امام جمعه این استان و نماینده ولی فقیه گفت: لازم است وصیت نامه‌های شهدا بازگو شود تا به نسل امروز و نسل‌های آینده منتقل شود تا آن ها از زندگی این شهیدان آگاهی یابند.

در پایان این نشست آیت الله ناصری با لوحی به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده شهید علی پرنیان تقدیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول