اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اجرای طرح نذر فرهنگی در مساجد استان اصفهان

مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان از اجرای طرح نذر فرهنگی در مساجد استان اصفهان با هدف جذب کودکان و نوجوانان به نماز و مسجد خبر داد.

اجرای طرح نذر فرهنگی در مساجد استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، حجت‌الاسلام ابراهیم رنجبر در جلسه شورای اقامه نماز شهرستان دهاقان با بیان‌ این‌که کرونا خیلی از کارها را با محدویت مواجه کرده است، اظهار داشت: فعالیت‌‌های مذهبی تعطیل نشد و فقط روش اجرای آن نسبت به قبل متفاوت شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان با بیان این‌که کارکرد‌های مسجد در صدر اسلام باید در جامعه امروزی تبیین شود، افزود: مساجد باید در کنار انجام فریضه نماز فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی مفید برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند تا آن‌ها به مسجد جذب شوند.

وی از اجرای طرح نذر فرهنگی در استان اصفهان خبر داد و گفت: برای رونق بخشیدن به مساجد با حضور کودکان و نوجوانان باید دست‌اندرکاران در امر مسجد در جامعه با برنامه‌ریزی دقیق و هم‌افزایی و پیگیری دست به کار شوند و همت مضاعفی به کار برند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان بیان کرد: ستاد اقامه نماز استان اصفهان با بهره‌گیری از تجربه چندین ساله این طرح که در شهرستان نجف‌آباد در حال اجرا است و ثمرات خوبی در این رابطه داشته،  قصد دارد با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با مسجد این‌طرح‌ را در مساجد سراسر استان اصفهان به اجرا بگذارد.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین هدف این طرح جذب کودکان و نوجوانان به مساجد با اجرای طرح‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی در سطح مساجد است، عنوان کرد: در فرهنگ ما ایرانی‌ها از دیر زمان مساجد و حسینیه‌ها به صورت مردمی اداره می‌شده و تمامی کارها و فعالیت‌ها از ساخت و ساز و تعمیر آن‌ها و دعوت از مبلغ و برنامه‌های فرهنگی مذهبی به دست مردم بوده و از طریق نمازگزاران و مؤمنان و خیران هزینه آن‌ها تامین می‌شده و وابسته به دولت‌ها و حکومت‌ها نبوده است و این رویه می‌تواند در اداره مسجد در زمان فعلی نیز ادامه یابد.

رنجبر تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، نداشتن امکانات مالی و بودجه مناسب، فعال نبودن امام جماعت به دلایل مختلف، میدان ندادن به جوانان و نوجوانان در اداره امور مساجد، نداشتن یک تشکل قوی و منسجم با برنامه و تقویم زمانی برای طول سال، پراکندگی و جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مرتبط با مسجد و نبودن برنامه واحد، هیأت امنا و دست‌اندرکاران سالخورده و کهن‌سال در مسجد است که برای هر یک از موانع ستاد هماهنگی امور مساجد باید راه‌حل‌هایی را فراهم کند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان از آغاز طرح مشاوران جوان در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در این طرح با همفکری جوانان و نوجوانان راهکار‌های جذب به مسجد بررسی و تصویب خواهد شد.

به مسأله نماز نباید به دید اداری نگاه کرد

ماشا‌اله عسگری‌زاده، مسؤول ستاد اقامه نماز شهرستان دهاقان در ادامه جلسه عنوان کرد: ستاد اقامه نماز در شهرستان‌ها وظیفه سرکشی از وضعیت برگزاری نماز در ادارات و مساجد و برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس و خانواده‌ها را  برعهده دارد، در صورتی که هیچ اعتبار مالی مشخصی برای این موضوع ندارد.

وی با بیان این‌که به مسأله نماز نباید به دید اداری نگاه کرد، گفت: برگزاری نماز در ادارات یک وظیفه شرعی است و باید مدیران شهرستان اهتمام جدی نسبت به این مسأله داشته باشند.

عسگری‌زاده با بیان این‌که تمامی دستگاه‌هایی که بالای ۲۰ نفر کارمند دارند، باید نماز جماعت در اداره برپا کنند و ۲۰ دقیقه از ساعت کاری خود را برای نماز اختصاص دهند، افزود: با توجه به این‌که روحانیون وقت زیادی را برای برگزاری نماز و بیان مطالب مذهبی صرف می‌کنند، ادارات حق‌الزحمه روحانی که در اداره نماز برگزار می‌کند را پرداخت کنند.

مسؤول ستاد اقامه نماز شهرستان دهاقان ادامه داد: بیشتر ادارات و ارگان‌های شهرستان در ارزیابی انجام شده نمره خوبی را در بحث نماز کسب کردند و برخی نیز فرم‌های ارزیابی را تکمیل نکردند که انتظار می‌رود در سال پیش‌رو حتماً این مورد را انجام دهند.

وی با بیان این‌که در طول سال فعالیت‌های زیادی اعم از آموزش، برگزاری مسابقات، برگزاری اجلاس نماز انجام می‌شود، اضافه کرد: ادارات در حد توان ماهیانه کمک‌های خود را برای بهتر برگزار شدن فعالیت‌ها واریز کنند.

عسگری‌زاده با اشاره به برگزاری اجلاس نماز در شهرستان دهاقان در دو سال اخیر با محوریت آموزش و پرورش شهرستان بیان کرد: در سال گذشته ۵۰۰ اثر از سوی دانش‌آموزان ارسال شد که به ۱۲۰ اثر جوایز نفیسی اهدا شد.

رجب فرهمندیان، مدیر آموزش و پرورش دهاقان نیز در این جلسه با بیان این‌که با همکاری ستاد اقامه نماز در طول سال کلاس‌های آموزشی بسیار خوبی در سطح مدارس انجام شد و تاثیرات خوبی را نیز به دنبال داشت، افزود: مسابقات مختلفی در موضوع نماز در فضای مجازی برگزار شد و در سال جاری هم این مسأله استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری نماز جماعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بیان کرد: در بعضی مدارس روحانی برای اقامه نماز نداریم و این موضوع توسط همکاران فرهنگی انجام می‌شود که نیاز است این مشکل حل شود.

کمبود ائمه جماعات در مدارس شهرستان دهاقان

سید علی سجادی، سرپرست فرمانداری دهاقان در این جلسه عنوان کرد: حضور مدیران شهرستان دهاقان در نماز و جلسات شورای اقامه نماز نشان از این دارد که مسأله نماز در این شهرستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که در شیوع بیماری کرونا مناسبات مذهبی در شهرستان کمرنگ نشد، تصریح کرد: در اجرای مراسمات مذهبی اعم نماز جمعه، نماز عید فطر، عزاداری ماه محرم پروتکل‌های بهداشتی کاملاً اجرا شد و مشکلی که سلامت مردم را به خطر بیندازد، نداشتیم.

سجادی با تقدیر از ادارات شهرستان دهاقان در راستای اهمیت دادن به نماز بیان کرد: سایر ادارات نیز همچون دانشگاه آزاد طرح اهدا سجاده شخصی به نماز گزاران را مد نظر قرار دهند.

سرپرست فرمانداری دهاقان با اشاره به کمبود ائمه جماعات در مدارس گفت: سازمان‌تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه نسبت به حل این مشکل هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

 وی با درخواست از اداره ورزش و جوانان برای تشکیل  طرح مشاوران جوان برای بحث نماز گفت: یکی از میادین شهر‌های گلشن و دهاقان با نام نماز نامگذاری می‌شود، شهرداران این دو شهر نام‌گذاری و انجام تبلیغات محیطی مناسب برای نماز را به صورت جدی پیگیری کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول