اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

معادل‌سازی مدرک فارغ‎‌التحصیلان 10 دانشگاه برتر ایران توسط عراق

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران، گفت: براساس قوانین عراق مدرک فارغ‌التحصیلان 10 دانشگاه برتر ایران که دانشگاه تبریز نیز جزو آنها می‌باشد، معادل‌سازی شده و اعتبار لازم را دارد.

معادل‌سازی مدرک فارغ‎‌التحصیلان 10 دانشگاه برتر ایران توسط عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امجد المظفر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در دانشگاه تبریز ضمن تجلیل از شأن و اعتبار علمی دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، بر اهتمام و عزم جدی دانشگاه‌های عراق بر گسترش تبادلات علمی با دانشگاه تبریز مخصوصا در حوزه آزمایشگاهی، پژوهشی و ارتقاء توان علمی اساتید و دانشجویان پست دکترای در قالب فرصت‌های مطالعاتی به میزبانی دانشگاه تبریز  و عقد تفاهم‌نامه همکاری مابین دانشگاه‌های عراق و دانشگاه تبریز تاکید کرد.

امجد المظفر با تاکید براینکه براساس قوانین وزارت تعلیمات و فرهنگ کشور عراق متقاضیان ادامه تحصیل در ایران باید فقط در 10 دانشگاه برتر ایران به تحصیل بپردازند، افزود: براساس قوانین عراق مدرک فارغ‌التحصیلان 10 دانشگاه برتر ایران که دانشگاه تبریز نیز جزو آنها می‌باشد معادل‌سازی شده و اعتبار لازم را دارد، از این‌رو انتظار داریم دانشجویان عراقی در دانشگاه تبریز صرفا در دانشگاه مادر و به‌صورت حضوری و تمام وقت و صرفا با اخذ ویزای تحصیلی به تحصیل بپردازند.

وی ضمن استقبال از فعالیت‌های دانشگاه تبریز در زمینه آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی و اصطلاحات تخصصی هر رشته، یادآور شد: وجود امکانات رفاهی و آموزشی مطلوب، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی برای دانشجویان از امتیازات تحصیل در این دانشگاه است.

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران همچنین اضافه کرد: دانشگاه تبریز به‌واسطه دارا بودن اساتید بارز در همه رشته‌ها و در همه مقاطع تحصیلی گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل دانشجویان عراقی است و امیدواریم این همکاری‌ها در چارچوب قوانین و مقررات اداری دو کشور تداوم یابد و خواستار اعطای بورس تحصیلی یا تخفیف شهریه برای دانشجویان ممتاز عراقی شد.

مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این دیدار  ضمن اشاره به قدمت تاریخی آموزش عالی در منطقه آذربایجان و شهر تبریز افزود: شهر تبریز از دیرباز به‌عنوان مهد فرهنگ و علم به‌شمار می‌ رود و هفتصد سال قبل در این شهر در مجموعه ربع رشیدی به‌عنوان دانشگاه جامع و کارآفرین افراد زیادی در رشته‌های مختلف از گوشه و اکناف منطقه به تحصیل می‌­پرداختند.

رئیس دانشگاه تبریز ضمن اشاره به برخی از فعالیت‌های دانشگاه تبریز در هشت دهه اخیر و امکانات و زیرساخت‌های علمی و آزمایشگاهی متذکر شد: دانشگاه تبریز به‌عنوان دومین دانشگاه ایران از نظر قدمت تاریخی، در سه دانشکده اقماری و 2 پردیس و 16 دانشکده در سطح دانشگاه تبریز با داشتن اساتید مبرز و آزمایشگاه‌های مجهز فعالیت می‌کند.

مجیدی با اشاره به عقد دویست تفاهم‌نامه علمی با دانشگاه‌­های معتبر منطقه و جهان تصریح کرد: عضویت در اتحادیه‌های معتبر علمی جهان و منطقه، انجام طرح­‌های پژوهشی مشترک، تبادل،دانشجوی دکترای، پذیرش دانشجوی پست  دکترای از کشورهای دیگر نشان از عزم جدی مسوولان دانشگاه تبریز به گسترش دیپلماسی علمی با کشورهای مختلف جهان است و آماده همکاری علمی با کشور عراق هستیم هم‌ چنانچه از نظر علمی بیشترین تبادلات علمی اساتید ما با دانشگاه‌های کشورهای ترکیه و آمریکا می­‌باشد.

رئیس دانشگاه تبریز، وجود اشتراکات فرهنگی و مذهبی با کشور عراق را از عوامل گسترش همکاری دانشگاه تبریز با دانشگاه‌­های عراق برشمرد و اذعان داشت: علاوه بر تشابهات فرهنگی و مذهبی شهر تبریز و دانشگاه تبریز از نظر جغرافیایی به شهرهای عراق نزدیک است و با توجه به سهولت تردد و امکانات رفاهی خوب در شهر تبریز و ظرفیت علمی بالای  این دانشگاه می‌تواند به‌عنوان میزبان مطمئن و خوبی برای دانشجویان عراقی و ارتقاء توان علمی اساتید و دانشجویان دکترای و پست دکترای آن کشور قرار بگیرد.

در ادامه دیدار دکتر اصغر عسگری معاون پژوهشی دانشگاه تبریز ضمن بیان توانمندی‌­های این دانشگاه در زمینه تاسیس رشته‌های مشترک با دانشگاه‌های کشور عراق ابراز کرد: علاوه بر این استفاده از ظرفیت شرکت‌های فن‌آور و دانش بنیان دانشگاه تبریز در راستای رفع نیازهای فناورانه کشور عراق در حوزه‌های مختلف، تبادل اساتید و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت علمی و پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از دیگر فرصت‌های ممکن برای گسترش همکاری علمی دانشگاه تبریز با دانشگاه­‌های عراق است.

عسگری، کیفیت عالی آموزش در دانشگاه تبریز به استناد رتبه‌بندی‍های معتبر بین‌المللی از جمله تایمز و شانگهای را از امتیازات منحصر به‌فرد این دانشگاه در میان دانشگاه‌های منطقه توصیف کرد و گفت: با میزان شهریه پایین نسبت به سایر دانشگاه‌های منطقه و با بهترین کیفیت آموزشی می‌­توانیم میزبانی دانشجویان عراقی را با بهره‌مندی از بهترین امکانات آموزشی و رفاهی در سطح دانشگاه تبریز در قالب دوره‌های حضوری مستمر و یا دوره‌های کوتاه‌مدت داشته باشیم همچنین پردیس بین‌المللی ارس می‌تواند به‌عنوان میزبان دانشجویان عراقی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در روزهای پنجشنبه و جمعه قرار بگیرد.

وی همچنین خواستار ارائه لیست رتبه‌بندی معتبر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور عراق، تسهیل امور مکاتبات مربوط به استعلام تائیدیه مدارک دانشجویان عراقی گردید.

در ادامه جلسه دکتر حسین امامعلی‌پور معاون دانشجوئی دانشگاه تبریز ضمن اعلام گزارشی در خصوص تسهیلات رفاهی دانشگاه تبریز به دانشجویان خارجی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در حوزه رفاهی به همه دانشجویان خارجی مخصوصا دانشجویان عراقی با نگرش و حس خوب و پایین‌ترین نرخ ممکن ارائه خدمات می‌­نماید و جهت رفاه حال دانشجویان خارجی آنها در داخل دانشگاه در دو طبقه مجزا قرار گرفته است و تمرکز دانشگاه تبریز در همکاری علمی با کشور عراق بیشتر جنبه علمی و فرهنگی دارد و مفتخریم برای اولین بار در سطح کشور جشنواره ورزشی دانشجویان خارجی را به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار نموده‌­ایم.

در ادامه جلسه دکتر توحیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز ضمن ارائه گزارش برگزاری اردوهای زیارتی و فرهنگی برای دانشجویان خارجی از آمادگی کامل این معاونت برای میزبانی دانشجویان عراقی تاکید نمود.

رضا محمدی، رئیس مرکز دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تبریز ضمن اشاره به تحصیل دویست نفر دانشجوی عراقی در این دانشگا ه ادامه داد: برای سال جدید حدود ششصد نفر گواهی پذیرش جدید صادر نموده‌ایم و با راه‌اندازی سایت پذیرش به‌صورت چهار زبانه، راه‌اندازی امور کنسولی ویژه دانشجویان خارجی، مرکز آموزش زبان  فارسی برای دانشجویان غیرفارسی زبان در دانشگاه تبریز و تسهیل امور ارائه ویزای تحصیلی برآنیم که میزبان خوبی برای دانشجویان خارجی مخصوصا دانشجویان کشور عراق باشیم.

رایزن فرهنگی سفارت عراق ضمن حضور در مرکز دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز و بازدید از امور کنسولی و مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی، با چند تن از دانشجویان عراقی دیدار و طی جلسه پرسش و پاسخ با حضور مسوولان دانشگاه تبریز در جریان پیشنهادات و انتقادات دانشجویان قرار گرفت و ضمن تجلیل از میزبانی و اقدامات ارزنده این دانشگاه خواستار انجام برخی مساعدت‌ها جهت تسهیل امور در چارچوب قوانین دو کشور شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر امجد المظفر، رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران طی بازدیدی از دانشگاه تبریز با دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و اعضای هیات رئیسه دانشگاه تبریز در تالار علامه جعفری دیدار و گفت‌وگو نمودند.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول